خبرگزاری کار ایران

به منظور رفع چالش های حوزه آب و فاضلاب روستایی؛

شرکت آب و فاضلاب روستایی و دانشگاه گیلان تفاهمنامه همکاری امضاء کردند

asdasd
کد خبر : ۸۲۴۰۹۲

به منظور حل چالش ها و معضلات حوزه آب شرب و فاضلاب روستاهای گیلان، شرکت آب و فاضلاب روستایی و دانشگاه گیلان امروز تفاهمنامه همکاری امضاء کردند.

به گزارش ایلنا از رشت، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان در مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری با دانشگاه گیلان گفت: در زمان حاضر یکهزار و 800 روستای استان با 315 هزار مشترک از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برخوردارند.

محب علی رنج ور، با اشاره به اینکه هزینه اجرای پروژه های آبرسانی روستایی در گیلان 2 برابر میانگین کشوری است، افزود: میزان لوله گذاری برای تامین آب شرب هر خانوار روستایی این استان 2.5 برابر بیشتر از سایر نقاط کشور است.

وی، با بیان اینکه 30 درصد تاسیسات و خطوط آبرسانی روستایی گیلان فرسوده است، گفت: اعتبارات لازم در این زمینه از منابع استانی تامین می شود که کافی نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان، واگذاری طرح های آبرسانی به بخش خصوصی در قالب طرح BOT را در حل مشکلات حوزه آبرسانی موثر دانست.

رنج ور، با اشاره به مشکلات زیست محیطی گیلان و لزوم ساماندهی، جمع آوری و تصفیه فاضلاب روستاهای این استان گفت: قرار بود طرح جمع آوری فاضلاب 130 روستا در کشور به شکل متمرکز با تامین اعتبار از بانک توسعه اسلامی انجام شود که 5 روستای گیلان در شهرستان های رشت، آستانه اشرفیه، انزلی، صومعه سرا و رودسر جزء آن بود اما به علت افزایش بهای دلار اجرای این طرح متوقف شده است.

وی، با تاکید بر اینکه برای رفع معضلات و مشکلاتی که در حوزه تصفیه فاضلاب و تامین کمیّت و کیفیت آب شرب روستایی گیلان وجود دارد باید از پشتوانه علمی دانشگاه ها به خصوص دانشگاه گیلان استفاده کرد، اظهار داشت: دانشگاه گیلان با بهره مندی از ظرفیت اساتید و هیات های علمی قوی و همچنین اجرای طرح های پژوهشی در خصوص چالش هایی که صنعت آب و فاضلاب استان به ویژه در روستاها با آن مواجه است، می تواند گامی موثر جهت حل علمی این چالش ها بردارد.

وی، بر مهیا شدن فضایی جهت دیدار چهره به چهره و ارتباط مستقیم مدیران و کارشناسان صنعت آب و فاضلاب با دانشجویان و نخبگان علمی به منظور انتقال تجارب و بیان صریح مسائل و مشکلاتی که در این صنعت وجود دارد، تاکید کرد و گفت: شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان آمادگی دارد تا تاسیسات، آزمایشگاه ها و تجهیزات خود را جهت اجرای طرح های پژوهشی مرتبط با حوزه آب و فاضلاب در اختیار تیم های تحقیقاتی و علمی دانشگاه گیلان قرار دهد.

رئیس دانشگاه گیلان هم در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری با شرکت آب و فاضلاب روستایی این استان با اشاره به اینکه در حال حاضر 5 هزار دانشجوی مقطع دکتری در بیش از 90 رشته تحصیلی در این دانشگاه مشغول به تحصیل اند، گفت: هر یک از این دانشجویان و اعضای هیات های علمی به دنبال موضوعات و پروژه های تحقیقاتی اند که اجرای هر کدام از این پروژه ها، راهکاری علمی جهت رفع یکی از مشکلاتی که جامعه با آن مواجه است، ارائه می دهد.

 احمد رضی افزود: دانشگاه گیلان با برخورداری از نیروهای متخصص، زیرساخت های پژوهشی و ارتباطات بین المللی، آمادگی دارد تا برای حل مسائل و مشکلات چند وجهی که دستگاه های اجرایی با آن ها دست و پنجه نرم می کنند، کار علمی انجام دهد.

بنابراین گزارش؛ در این مراسم، تفاهمنامه همکاری جهت اجرای طرح تحقیقاتی با عنوان "بررسی فرآیندی و اقتصادی روش های تصفیه فاضلاب در مناطق مختلف روستاهای گیلان در مقیاس پایلوت" بین شرکت آب و فاضلاب روستایی و دانشگاه گیلان امضاء شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز