خبرگزاری کار ایران

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان خبر داد:

حمله مگس میوه مدیترانه ای به باغات شرق گیلان/ نگرانی کشاورزان از گسترش آفت

asdasd
کد خبر : ۸۲۱۵۹۸

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: حمله آفت مگس میوه مدیترانه ای در باغات استان در حال افزایش است و باعث ایجاد نگرانی در میان کشاورزان شده است.

به گزارش ایلنا از رشت، محمدی گفت: با توجه به افزایش این آفت به خصوص در شرق استان هشدارهای لازم در خصوص کنترل و از بین بردن این آفت اعلام شده است.

وی با بیان اینکه آفت مگس میوه مدیترانه‌‌ای آفتی مهم و دارای اهمیت اقتصادی بالاست که به بیش از ۳۰۰ گونه گیاهی مختلف خسارت می‌زند، خاطرنشان کرد: مگس میوه مدیترانه‌ ای بسیار پلی فاژ بوده و بسته به ناحیه آب و هوایی میزبان های مختلفی برای آن شناخته شده است.

وی تصریح کرد: این آفت به درختان میوه سیب، زردآلو، آوکادو، انواع مرکبات، خرمالو، انجیر، گواوا، گلابی، هلو، شلیل، به، گردو، انجیر، انار، گوجه فرنگی و ... حمله می ‌کند.

مدیر حفظ نباتاب سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت:خسارت مگس میوه مدیترانه ‌ای از زمان تغییر رنگ و رسیدن میوه‌ها آغاز می‌‌شود.

وی با بیان اینکه رفتار تغذیه‌ ای مگس میوه مدیترانه‌ ای در ایام روز متفاوت است، ادامه داد: تغذیه از میوه‌ ها اغلب در اوایل صبح و اواخر بعداز ظهر انجام می ‌شود.

 محمدی افزود: محل تخم‌ گذاری به صورت نقاطی با رنگ متفاوت از رنگ زمینه روی میوه‌ های مورد حمله قابل مشاهده است.

وی با اشاره به اینکه نسل‌ های اول آفت به هلو، زردآلو، سیب و گلابی و نسل‌ های بعدی به خرمالو و مرکبات حمله میکنند، گفت: طول دوره یک نسل این حشره بسته به شرایط آب و هوایی، از سه هفته تا سه ماه است.

وی افزود: زمستان گذرانی آفت در مناطق معتدل به صورت حشرات بالغ و یا شفیره در خاک است و در مناطق گرمسیری به صورت‌ های مختلف از تخم تا حشره‌ کامل است.

وی ادامه داد: مگس‌ های میوه عموما در سایبان درختان میزبان و یا مجاورت این درختان جفت‌ گیری می ‌کنند که بخش ‌های نیم‌سایه و خلاف جهت باد سایبان را انتخاب می‌ کنند بنابراین کشاورزان باید تله‌ های پروتئینی را در نزدیکی درختان میوه در بخش شرقی درخت نصب کنند.

وی قرنطینه را یکی از راه های کنترل این آفت عنوان کرد و گفت: جلوگیری از انتقال میوه‌ های آلوده به مناطقی که فاقد آلودگی است می‌تواند از انتشار آفت جلوگیری کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز