خبرگزاری کار ایران

در راستای احیای رودخانه‌های گوهررود و زرجوب انجام شد؛

نشست کارگروه بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با مسئولان آبفای گیلان

asdasd
کد خبر : ۸۱۳۸۴۴

در راستای احیای رودخانه‌های گوهررود و زرجوب، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با حضور در مرکز آبفای گیلان طی نشستی با مدیرعامل و معاونین این شرکت، اقدامات انجام شده و برنامه های این شرکت برای جمع آوری فاضلاب از بستر این رودخانه ها را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش ایلنا از رشت، سید محسن حسینی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل آبفای گیلان با اشاره به تأثیرپذیری و شکنندگی استان گیلان نسبت به پسماند و فاضلاب اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌های شدید در گیلان و سطح بالای تراز آب زیرزمینی، ضرورت توجه به جمع آوری فاضلاب از بستر رودخانه های گوهررود و زرجوب کاملا احساس می شود.

وی با تشریح وضعیت اجرای پروژه های جمع آوری فاضلاب در استان تصریح کرد: برای 11 شهر استان مجوز اجرای طرح جمع آوری فاضلاب اخذ شد که 70% جمعیت استان را شامل می شود و بین 14 تا 50% پیشرفت فیزیکی داشته است .

مدیرعامل آبفای گیلان همچنین افزود: به دور از مسائل اعتباری بافت جغرافیایی استان اجرای پروژه را با مشکلاتی مواجه می کند که بارندگی های شدید و سطح بالای تراز آب زیرزمینی از اهم آن است.

حسینی در ادامه گفت: در سال گذشته 3.7 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه فاضلاب رشت تخصیص داده شد که با توجه به اخذ مجوز تبصره 3 نیز ، اعتبارات تخصیصی جوابگوی اجرای پروژه فاضلاب رشت نشد که در راستای ساماندهی رودخانه ها می توان از اعتبارات این حوزه بهره برد.

مدیرعامل آبفای گیلان با بیان استراتژی تدوین شده خاطرنشان کرد: با استفاده از داشته های موجود برای جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه‌ها، شهر رشت به سه زون تقسیم شد که به منظور اجرای پروژه جمع آوری فاضلاب در بافت مرکزی آن از سازمان مدیریت و برنامه ریزی تأمین اعتبار شد و نواحی غرب و شرق از محل اعتبارات بانک جهانی تأمین اعتبار شد.

وی با اشاره به ورود 1100 لیتر در ثانیه پساب فاضلاب خانگی به رودخانه اظهار داشت: در راستای جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه ها و هدایت آن به تصفیه خانه فاضلاب در قالب چندین طرح، 10 پروژه برای احیاء رودخانه ها تعریف شد که 6 پروژه اجرا و 4 پروژه نیز باقیمانده است .

حسینی مجموع اعتبارات تخصیصی برای جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه ها و هدایت آن به تصفیه خانه فاضلاب را 30 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: برای جمع آوری فاضلاب رشت 1000 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که با توجه به تزریق اندک اعتبارات، پاکسازی رودخانه ها از بستر فاضلاب بصورت فازبندی در حال اجراست.

وی همچنین به پروژه هایی که در راستای احیاء تالاب انزلی در حال اجراست اشاره کرد و گفت: برای جلوگیری از ورود فاضلاب شهرهای رشت، انزلی و صومعه سرا به تالاب طرح های خوبی اجرا شده که طی 2 سال آتی دستاوردهای ارزشمندی خواهیم داشت.

مدیرعامل آبفای گیلان با بیان چگونگی اجرای طرح فاضلاب صومعه سرا افزود: اجرای طرح در این شهر بصورت خطوط ثقلی است و خطوط اصلی آن ساخته شده و احداث تصفیه خانه در مرحله برگزاری مناقصه می باشد که این طرح 18 میلیارد تومان اعتبار مصوب و 9.5 میلیارد تومان اعتبار تخصیصی دارد و با اجرای آن از ورود 7 نقطه فاضلاب به تالاب جلوگیری می شود و بیش از 70% فاضلاب جمع آوری و تصفیه خواهد شد.

 حسینی ظرفیت پیش بینی شده برای این تصفیه خانه را 6000 مترمکعب در شبانه روز بیان کرد و یادآور شد: با تخصیص 25 میلیارد تومان اعتبار، این پروژه به بهره برداری خواهد رسید.

وی همچنین مطالعه بر انشعابات خاص همچون رستوران ها و آشپزخانه ها را از دیگر اقدامات این شرکت در راستای جلوگیری از مشکلات زیست محیطی برشمرد و افزود: 2000 واحد تجاری در این زمینه شناسایی شد که باید نسبت به پیش تصفیه اقدام کرده تا فاضلاب با استانداردهای اعلام شده وارد شبکه فاضلاب شود.

مدیرعامل آبفای گیلان ضرورت این موضوع را در راستای تأمین و نگهداری شبکه فاضلاب دانست و یادآور شد: آزمایشگاه‌هایی که پساب وارد شبکه فاضلاب می نمایند باید نسبت به پیش تصفیه اقدام کرده تا خروجی پساب قابل قبول و مطابق با استاندارد برای شبکه فاضلاب شهر باشد.

رئیس هیأت مدیره آبفای گیلان همچنین افزود: آبفای گیلان با توجه به طرحهایی که دارد  برای 11 شهر استان نقشه ، مشاور و طرح مشخص دارد که پساب فاضلاب با استانداردهای جهانی وارد محیط زیست شود و با جمع آوری فاضلاب شهرهای رشت ، انزلی و صومعه سرا حدود 50% فاضلاب استان ساماندهی خواهد شد در نتیجه تمرکز روی تأمین اعتبار و اجرای پروژه در این شهرها بسیار حائز اهمیت است.

وی با تأکید بر اینکه سلامت گیلان، سلامت کشور است تصریح کرد: به لحاظ موقعیت جغرافیای این خطه و بعد گردشگری آن ، اجرای این پروژه یک موضوع ملی است و باید نسبت به محیط زیست گیلان در خصوص پسماند و اجرای طرحهای فاضلاب نگاه ویژه داشت.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز