خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره حفاظت محیط زیست رشت خبر داد:

برخورد با متخلفین سوزاندن کاه کلش در رشت

asdasd
کد خبر : ۸۰۶۶۶۶

مامورین یگان حفاظت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رشت طی اقدامی در دو روز گذشته ۲ متخلف که در مناطق روستای طش از توابع شهر رشت و روستای لات از توابع خمام که اقدام به آتش زدن کاه و کلش و ایجاد آلودگی هوا در منطقه گسترده ای شده بودند را به جرم آلایندگی هوا و تهدید علیه بهداشت عمومی ، راهی مراجع قضایی کردند .

به گزارش ایلنا از رشت، حمزه عشوری رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رشت گفت: مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان رشت در گشت و کنترل به دو مورد آتش سوزی کاه و کلش در مناطق طش و لات برخوردند که باعث ایجاد آلودگی هوا در سطح وسیعی از این مناطق گشته بود .

مامورین یگان با حاضر شدن در محل ، بعد از مهار آتش‌سوزی ، بلافاصله اقدام به شناسایی عاملین این آتش سوزی کرده و با طرح شکایت علیه آنان به جرم تهدید علیه بهداشت عمومی ، پرونده آنان را راهی مراجع قضایی این شهرستان کردند .

حمزه عشوری در این زمینه گفت: متاسفانه برخی از کشاورزان منطقه بر اساس بعضی از باورهای غلط از قبیل اینکه این امر باعث تقویت زمین های کشاورزی آنان خواهد شد یا باعث ازبین رفتن آفات می شود و همچنین ارزان و سریع بودن این روش برای پاکسازی مزرعه اقدام به آتش زدن کاه و کلش باقیمانده از برداشت محصول می‌کنند که این امر با انتشار گازهای سمی از قبیل منوکسید کربن ، اکسیدهای گوگرد و ازت و همچنین اسید کلریدریک ، تاثیر بسیار بد بر کیفیت هوای تنفسی مردم منطقه گذاشته و همچنین با از بین بردن جانوران، حشرات و ارگانیسم های موجود در خاک باعث آسیب رساندن به تنوع زیستی و به هم خورد اکوسیستم منطقه می‌شود.

عشوری در خصوص باور غلط ذکر شده گفت : برخلاف باور غلط برخی از کشاورزان که تصور می نمایند که آتش زدن کاه و کلش باعث تقویت خاک مزرعه میگردد ، این امر به دلیل خارج کردن عناصر غذایی گوگرد ، کربن و ازت از خاک مزرعه به شکل گاز و همچنین از بین بردن میکرو ارگانیسم های مفید و کرم خاکی ، باعث فقر و از بین رفتن حاصلخیزی مزرعه می گردد .

حمزه عشوری ، به تمام افرادی که این شیوه را برای پاکسازی مزرعه خود در نظر گرفته اند هشدار داد که این عمل به عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی جرم بوده و به استناد ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی می تواند محکومیت یک سال حبس را برای عاملین به دنبال داشته باشد ، لذا در صورت مشاهده آتش سوزی کاه و کلش و مراتع شهرستان رشت ، اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان ، طبق وظیفه ذاتی خود در سریعترین زمان عاملین آن را شناسایی و به مراجع قضایی معرفی خواهد نمود .

در پایان عشوری پس از تشکر و قدردانی از تمامی شهروندان و همشهریان عزیز که خود را در برابر مسائل زیست محیطی و حفاظت از آب ، خاک و هوا و موجودات و آفریده های باریتعالی ، مسئول می‌دانند و همواره یار و یاور پرسنل حفاظت محیط زیست بوده اند ، درخواست کرد تا با مشاهده هرگونه تخریب و تصرف و تعرض به آفریده های پروردگار و غیره را به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رشت اطلاع دهند .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز