خبرگزاری کار ایران

قیمت برخی اقلام خوراکی منتخب در کشور و استان گیلان در مردادماه 98

asdasd
کد خبر : ۸۰۶۶۵۶

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان گفت: نتایج متوسط قیمت برخی اقلام خوراکی منتخب در کشور و استان گیلان در مردادماه 1398 منتشر شد.

به گزارش ایلنا از رشت، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان گفت: مرکز آمار ایران جهت محاسبه تغییرات قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها با جمع‌آوری اطلاعات قیمت 475 قلم کالا و خدمت عرضه شده به منظور مصرف نهایی خانوار نسبت به محاسبه شاخص قیمت بر اساس میانگین وزنی قیمت کالاهای مختلف اقدام می‌کند.

وحید طیفوری ادامه داد: به طور کلی قیمت هر کالا با استفاده از روش‌های علمی نمونه‌گیری و جمع‌آوری قیمت، توسط آمارگیران کارآزموده و محلی و مستقر در استان‌ها از کارگاه‌های خرده‌فروشی و خانوارها به صورت ماهانه جمع‌آوری می‌گردد، به طوری که 420 هزار مظنه قیمت در هر ماه در سطح کشور جمع‌آوری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مرکز آمار ایران از ابتدای سال 1396، در کنار انتشار نرخ تورم و شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی، متوسط قیمت برخی اقلام خوراکی منتخب درکشور و استان‌ها را که در محاسبه شاخص و نرخ مذکور مورد استفاده قرار می‌گیرند، منتشر نمود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با بیان این نکته که کالاهای منتخب منتشر شده از سوی آن مرکز شامل «برنج ایرانی درجه یک»، «برنج خارجی درجه یک»، «گوشت گوسفند»، «گوشت گاو یا گوساله»، «مرغ ماشینی»، «شیرپاستوریزه»، «ماست پاستوریزه»، «پنیرایرانی پاستوریزه»، «تخم مرغ ماشینی»، «کره پاستوریزه (کره حیوانی)»، «روغن مایع»، «موز»، «سیب درختی زرد»، «پرتقال محصول داخل»، «خیار»، «گوجه فرنگی»، «سیب زمینی»، «پیاز»، «لوبیاچیتی»، «عدس»، «قند»، «شکر»، «رب گوجه فرنگی» و «چای خارجی بسته‌ای» است، افزود: برای نمونه، بر پایه گزارش منتشر شده می‌توان مشاهده نمود که متوسط قیمت یک کیلوگرم برنج ایرانی درجه یک در استان از رقم 222143 ریال در تیر ماه سال جاری به رقم 205893 ریال در مرداد ماه همین سال رسیده است که این ارقام گویای 7.3درصد کاهش قیمت در مردادماه نسبت به ماه گذشته است. این ارقام برای برنج خارجی به ترتیب برابر 87071 و 85611 ریال می‌باشد که نشان‌دهنده کاهش 7.1درصدی متوسط قیمت این قلم در مردادماه نسبت به تیرماه سال جاری است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز