خبرگزاری کار ایران

مدیر کل میراث فرهنگی گیلان :

آبشار ویسادار پره‌سر گیلان در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار گرفت

asdasd
کد خبر : ۸۰۵۸۵۲

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: آبشار ویسادار پره‌سر "گیلان" به عنوان یک اثر ارزشمند در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار گرفت.

به گزارش ایلنا از رضوانشهر، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در خصوص این اثر طبیعی توضیح داد و گفت: این آبشار به ارتفاع 15 متر و حوضچه دایره‌ای شکل به عمق 2 متر، در ناحیه کوهپایه‌ای در اعماق جنگل‌های پهن برگ از سری جنگل‌های هیرکانی و در مسیر حرکت رودخانه پر آب لومیررود (دیناچال رود) در شهرستان رضوانشهر، بخش پره سر، دهستان دیناچال – روستای کوهپایه ای ـ آبویار – 10 کیلومتر بعد از روستای آبویار واقع شده است. آبشار ویسادار در ارتفاع 370 متری از سطح آب‌های آزاد قرار دارد و تنها آبشاری در منطقه است که از فروریزش آب یک رودخانه دائمی و پرآب منطقه پدید آمده است.

شهرود امیر انتخابی ادامه داد: از دلایل اصلی برای ثبت این اثر جذابیت منحصر به فرد، اکوسیستم ویژه، زیست‌بوم منحصر به فرد و وجود برخی گونه‌های گیاهی و جانوری خاص در منطقه می توان نام برد اما متاسفانه به دلیل ساخت و سازهای بی ضابطه در عرصه آبشار که باعث برهم خوردن حریم منظر این اثر طبیعی شده است.

امیر انتخابی ضمن تقدیر و تشکر از دست اندرکاران تهیه این پرونده افزود: پرونده ثبتی آبشار ویسادار توسط خانم دکتر سولماز رئوف و آقای سعید شفقتی چروده تهیه و تدوین شده و در همایش شورای ثبت ملی آثار طبیعی در تاریخ 5 و 6 شهریور ماه در بندر انزلی ارائه گردید و خوشبختانه آبشار ویسادار (دیگا وَزَن) با تائید هیات داوران شورای ثبت آثار طبیعی به عنوان یک میراث ارزشمند در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار گرفت.

وی ضمن خاطر نشان کردن این نکته که لوح ثبتی این اثر از سوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال خواهد شد، گفت: با اینکه ثبت این اثر در حفاظت و معرفی هر چه بیشتر آن بسیار موثر است اما ثبت انتهای راه نیست بلکه اولین گام برای شروع اقدامات اجرایی آتی خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز