خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره حفاظت محیط زیست فومن خبر داد:

برخورد با ۵ متخلف آتش زدن کاه و کلش در فومن

asdasd
کد خبر : ۸۰۴۰۴۸

رئیس اداره حفاظت محیط زیست فومن از برخورد با ۵ کشاورز متخلف آتش زدن کاه و کلش در این شهرستان خبر داد و گفت: برای فرهنگ سازی نیازمند آموزش‌های بیشتر هستیم.

به گزارش ایلنا از فومن، محمدرضا روشنی با اشاره به اینکه در روزهای پایانی برداشت محصول برنج از شالیزارهای استان گیلان و شهرستان فومن هستیم، اظهار کرد: در سنوات گذشته همیشه شاهد بوده‌ایم که با پایان فصل درو و برداشت محصول برنج کاه و کلش به جا مانده در شالیزارها توسط کشاورزان آتش زده می‌شد.

وی با بیان اینکه البته در چند سال اخیر شاهد ارائه آموزش‌های لازم به کشاورزان در زمینه عدم آتش زدن کاه و کلش بجا مانده در شالیزارها بوده‌ایم، افزود: در کارگروه مدیریت پسماند شهرستان فومن نیز در همین راستا مصوباتی انجام شده و به بخشداران و دهیاران به منظور جلوگیری از اقدام کشاورزان ابلاغ شده بود.

روشنی در ادامه با اشاره به اینکه مزرعه یک اکوسیستم طبیعی است و وجود موجودات زنده ذره بینی همانند حشرات، قارچ‌ها و کرم‌ها سبب تولید مواد مغذی برای خاک کشاورزی شده که با سوزاندن بقایای گیاهی موجب سوختن موجودات زنده، تخریب بافت و ساختمان خاک می شوند، گفت: با این کار، خاک در معرض فرسایش شدید آب و هوا قرار می‌گیرد و با آتش زدن بقایای گیاهی، هیچ عنصر غذایی جذب محصولات کشاورزی نشده و دیگر خاک برای رشد گیاهان و محصولات مناسب نخواهد بود و در درازمدت سبب افزایش گازهای گلخانه‌ای در جو می شود.

وی وجود کاه و کلش را برای حاصلخیزی خاک ضروری دانست و تصریح کرد: کشاورزان برای حفظ خاک و جلوگیری از آلودگی هوا از سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی جدا خودداری کنند.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست فومن با تأکید بر اینکه کاه و کلش علاوه بر مفید بودن برای شالیزارها مصارف دیگری دارد، بیان کرد: از کاه و کلش می توانیم برای علوفه و خوراک حیوانات، ساخت بناهای کاه گلی، تولید کاغذ و صنایع سلولزی و تولید کود آلی و تهیه کمپوست استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه آتش زدن کاه و کلش سبب آلودگی هوا بروز مشکلات و عوارض مختلف زیست محیطی برای مردم، کشاورزی و اکوسیستم منطقه می شود و جرم محسوب شده و با عوامل انجام آن برخورد قاطع خواهد شد.

روشنی در ادامه به اقدامات انجام شده در شهرستان فومن برای پیشگیری و ممانعت از آتش زدن کاه و کلش اشاره کرد و گفت: تاکنون با پنج کشاورز متخلف در روستاهای رودپیش، گوشلوندان و مسیر جاده سراوان که اقدام به آتش زدن کاه و کلش کرده بودند برخورد شده است.

وی همچنین از برگزاری برنامه آموزشی در روستای رودپیش با همکاری و هماهنگی جهاد کشاورزی، نیروی انتظامی و شبکه بهداشت با حضور جمعی از کشاورزان در هفته آینده خبر داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز