خبرگزاری کار ایران

ایلنا از مشکلات خبرنگاران می گوید ؛

خبرنگاری،حرفه ای که شغل نیست/ پیشنهاد خبرنگار شدن را به کسی ندهید

asdasd
کد خبر : ۷۹۵۶۱۱

پای درددلشان که می نشینی همه گلایه دارند؛ از نبود امنیت شغلی و بیمه گرفته تا برخورد های سلیقه‌ای و نورچشمی پروری .یکی از عدم انتقاد پذیری مسئولان گله دارد و آن یکی معتقد است" به خبرنگاران نباید دختر داد".

به گزارش خبرنگار ایلنا از رشت،خبرنگاری بیشتر از این که یک شغل باشد رسالتی است که اگر درست و بجا هدایت شود به جامعه خود هویت می بخشد. در هر خبر و گزارشی که روزانه روانه نشریات،خبر گزاری ها و پایگاه های خبری می‌شود،می‌توان دقت نظر و دغدغه های تک تک اهالی رسانه را لمس کرد. خبرنگاران با وجود تمام مشکلات همچنان با عشق و علاقه رسالت قلم‌ را فراموش نمی‌کنند .

عرصه‌ای که با گذشت زمان هنوز نتوانسته است حتی از حداقل مزایای به حق و ابتدایی یک شغل برخوردار شود.مشکلات بیمه ای حقوق و درآمد نامناسب و البته برخورد منصفانه  همگی از دغدغه های این قشر پرتلاش است .

این روزها نقد و نقد پذیری جایگاه چندانی ندارد و متاسفانه طیف تعریف و تمجید و گاهی بزرگنمایی ها پررنگ تر و دلپذیرتر است.

در هر شغلی پس از پایان ساعت کاری فرصتی برای استراحت شاغلین فراهم است اما خبرنگاری نه ساعت کاری مشخصی دارد،نه پس از پایان یک نشست و روز کاری زمانی برای استراحت می ماند.خبرها بلافاصله و در هر شرایط مکانی و زمانی باید مخابره شود.گاهی ساعت ها باید در باران و آفتاب شدید منتظر شروع یک رویداد بمانید و گاهی با دویدن باید خود را برای جواب نیم خطی خود را به سوژه رسانده و تلاش کنید جای مناسبی پیدا کنید.

ساعت ها پشت در اتاق این مدیر منتظر مانده و یا بارها بوق رد تماس آن مدیر را بشنوید و باز تلاش کنید.

در ادامه با تنی چند از روزنامه نگاران و خبرنگاران گیلان به گفتگو نشسته ایم تا از روز خبرنگار و حرفه خود بگویند.پای درد دلشان که می نشینی همه گلایه دارند؛از نبود امنیت شغلی و بیمه گرفته تا برخورد های سلیقه ای و نورچشمی پروری برخی از مدیران.یکی از عدم انتقاد پذیری مسئولان گله دارد و آن یکی معتقد است" به خبرنگاران نباید زن داد".این گفت وگو ها را در ادامه می خوانید:

ما اطلاع رسانان و منتقدان خوبی هستیم

خبرنگاری،حرفه ای که شغل نیست/ پیشنهاد خبرنگار شدن را به کسی ندهید

علی کریمی پاشاکی،مدیرمسئول هفته نامه گیلان‌ بهتر و ماهنامه دنیای اطلاعات نیز دراین زمینه گفت:بازخوانی پرونده کاری برخی فعالان رسانه ای و مطبوعات و برخی مدیران اجرایی گیلان ،روزنامه نگاران مولف، کار مطبوعاتی مقلدانه یا کاسب‌کارانه، عملکرد برخی مدیران اجرایی و جایگاه نقد مبتنی بر تفکر در گیلان است.

وی گفت :«نقد» یکی از شاخص های کار رسانه ای و مطبوعاتی است. وجود فضای نقد و نقادی در هر اقلیم و جغرافیایی قطعا باعث رشد و پویایی آن اقلیم و جغرافیا خواهد شد و فقدان آن نیز مانع توسعه و رشد در بخش های مختلف است.

علی کریمی بااشاره به اینکه فضای «نقد» باید همه جانبه، واقعی و ذات آن دارای مولفه ها و فاکتورهای صعود و ارتقاء از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب باشد،افزود: در چنین فضای نقد و نقادی، تنگ نظری ها، و کوته نظری ها و جناح پردازی ها جایگاهی ندارد، بلکه در نقدی که قصد دارد رو به رشد و تکامل باشد و وضعیت مطلوب را برای جامعه به ارمغان بیاورد.

وی گفت: نگاه قانونی، اخلاقی با گرایش معطوف با تامین منافع عمومی جامعه و شهروندان حاکم خواهد بود.

کریمی با طرح این سوال که چرا نقد و نقد مطبوعاتی و رسانه ای به شکل واقعی و همه جانبه در گیلان جاری و ساری نیست؟ گفت : در این ارتباط به نظر می رسد، بعضی از دستگاههای اجرایی مستقر در گیلان تمایل ندارند خود را در معرض نقد افکار عمومی قرار دهند.

وی افزود:این دسته از دستگاههای اجرایی تمایل دارند که اطلاعات بسته بندی شده آنان توسط روابط عمومی‌های شان در اختیار جامعه و حتی رسانه های گروهی مختلف قرار گیرد و این مقوله باعث شده که تا در گیلان افکار عمومی در خصوص عملکرد برخی دستگاههای اجرایی دچار کم خونی و کمبود اطلاعات همه جانبه در ارتباط با مقوله نقد شود.

مدیر مسئول هفته نامه گیلان بهتر بیان داشت:در ضمن برخی از مدیران دستگاههای اجرایی تمایل فراوان دارند تا عملکرد خود را به صورت کلیشه ای در اختیار جامعه از طریق رسانه های مکتوب، شنیداری دیداری و ... قرار دهند شیوه  دیگری غیر از این فرم کلیشه ای باعث نگرانی برخی مدیران در ارتباط با حذف موقعیت شان در جایگاه مدیریتی می شود.

وی تشریح کرد: قطعا نهاد ها و ارگانهایی از قبیل فعالان مطبوعاتی و رسانه‌ای، نهادهای مدنی، احزاب سیاسی و سازمانهای صنفی، دانشگاهیان و معلمان به عنوان نهادهای مرجع در جامعه مطرح اند. ولی بررسی وضعیت عملکرد برخی دستگاههای اجرایی، نشان از فقدان فضای نقد و نقادی منطقی در جامعه گیلان دارد.

کریمی گفت: برای نمونه در دانشگاه‌ها ، به علت ساختار ویژه ای که دارند، عملا از جایگاه نقد کردن فاصله گرفته اند و یا در انزوا و کم تحرکی بسر می برند و دانشگاهیان به عنوان یکی از گروههای مرجع، نقد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تقریبا هیچ کاری نمی کنند و کارکرد های مختلف خود در نقد عملکرد دولت را برای توسعه کشور نمی‌دانند. در ارتباط با احزاب سیاسی، نیز در حال حاضر، کارکرد مشخصی از آنان نمود ندارد.

کریمی افزود :متاسفانه اکثریت احزاب سیاسی در ایران یک روز مانده به انتخابات به وجود می آیند ودقیقا بعد از اعلام نتایج انتخابات همه با هم به محاق و کنج خلوت می روند. این گروه نیز نمی تواند در نقادی و نقد کردن موثر باشد و عملا باید نقش احزاب سیاسی را در فرآیند نقد منطقی و همه جانبه به کناری گذاشت. با این وجود و با عملکرد دانشگاهیان، نخبگان و احزاب سیاسی در بحث نقد، نمی توان ادعا کرد که می شود در چنین فضایی سره از ناسره تشخیص داده شود. درچنین جوی، برخی از مدیران دچار خود شیفتگی می شوند و این اتمسفر، شرایط فقدان نقد منطقی و منصفانه را باز تولید نمی کند. فضای بی نقد، دگماتیسم را بسط و گسترش می دهد. قطعا در چنین فضایی آسیب ها گمشده و مخفی باقی می مانند وامکان تولید ناهنجاریهای شدید را فراهم خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: قطعا اگر از علم نقد کردن و دانایی نقد پذیری در فرآیند زندگی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی برخوردار نباشیم، فی الذاته خود به خود و به تدریج از اهلیت دانایی، هویت، بلند نظری ، وسعت نظر ، توانایی و نقد خارج می شویم و در ادامه بعد از مدتی به این باور و اعتقاد می رسیم که به هزار دلیل سخت افزاری ونرم افزاری خوب عمل نمی‌کنیم.

کریمی در خاتمه افزود : همچنین مدیران و مسئولان جامعه نیز گاهی به دلایلی در نقد پذیری دچار اشکال و نقصان هستند که باید تلاش شود این نقص در جامعه ما به شکل اساسی بر طرف شود.

از ظرفیت رسانه ها هیچوقت به درستی استفاده نشده است

خبرنگاری،حرفه ای که شغل نیست/ پیشنهاد خبرنگار شدن را به کسی ندهید

مهتاب باقر زاده عکاس خبری پایگاه خبری جارستان در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در باره گرامی داشت روز خبرنگار گفت: همانطور که می دانیم عکس یکی از مولفه‌های مهم دیداری در جهان است و همیشه هم وسیله قدرتمندی برای رسانه ها بوده و تاثیرش چندین برابر یک متن می تواند باشد .

وی افزود: اما متأسفانه در کشور ما از ظرفیت رسانه ها هیچوقت به درستی استفاده نشده است و با اینکه عکاس و خبرنگار مکمل هم و هردو از یک جایگاه ویژه ای برخوردار هستند اما نوع فعالیت و ابزار کار در هر دو متفاوت و جدا از هم است.

باقر زاده گفت : عکاسان خبری مشکلات متفاوت و سخت تری نسبت به خبرنگاران دارند و چه بسا این مشکلات ممکن است برای هردو حوزه باشد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه عکاسان خبری به اندازه سختی های که متحمل می‌شوند حمایت مالی  نمی شوند،اظهار داشت:از دیگر معضلات این حوزه رعایت نکردن حق کپی رایت تصاویر است. گاهی عکس هایی که خودمان گرفتیم را در نشریه و سایت های دیگه بدون ذکر نام خودمان می‌بینیم و این خیلی آزار دهنده است.

وی گفت :از مشکلات دیگری که در این شغل وجود دارد می‌توان به بالا رفتن تعداد عکاسان خبری در یک شهر اشاره کرد و باید دانست هرکس که دوربین به دست است عکاس نیست.

وی گفت :عکاسان خبری اکثرا بدون هیچ قرار دادی با رسانه خود فعالیتشان را آغاز می‌کنند و این یعنی رسانه مورد نظر هیچ مسئولیتی و تعهدی نسبت به آینده شغلی و امنیت مالی و جانی شما و تجهیزاتتان ندارد.

 پیشنهاد خبرنگار شدن را به کسی ندهید

خبرنگاری،حرفه ای که شغل نیست/ پیشنهاد خبرنگار شدن را به کسی ندهید

سامان‌بدر ،سردبیر پایگاه خبری گیل خبر در خصوص روز خبرنگار گفت:خبرنگاری در ایران فرق چندانی با دیگر شغل ها ندارد. بین آن ها یکی بارش را بسته است و دیگری "هشتش گرو نهش است". ولی برخلاف بسیاری از شغل ها آن که توانسته تفاوت خود را نشان دهند ارزش و اعتبار بالاتری در جامعه دارند. البته اگر ارزش و اعتبار در این دنیای بیزنسی امروز اهمیت داشته باشد.

وی گفت :رسانه ها امروز بیشتر از همیشه به بستری برای تبلیغات تبدیل شده اند. روزنامه ها رپرتاژ آگهی و تبلیغات را مهم تر از هر امری می دانند. البته در این بازار گرانی کاغذ چاره دیگری نیز ندارند.

سردبیر پایگاه خبری گیل خبر اظهار داشت : امروز خبرنگار سمج، دنبال پرونده و جار و جنجال هم با دردسرهای خودش روبرو است. البته که عده ای همیشه استثناء هستند . در این وضعیت تنها لطفی که می توانیم انجام دهیم این است که پیشنهاد خبرنگار شدن را به کسی ندهیم.حتی دختر نیز به خبرنگار جماعت ندهیم. بگذارید ما با دردهایمان بمانیم.

وی در تشریح شغل روزنامه‌نگاری گفت: زندگی غیر مستقلانه برای انتشار کاغذهایی که از چوب درختان بریده می‌شود و بیشتر آن صرف آخرین اخبار افاضات فلان مقام مسئول و مقام عالی می شود. برای «چندرغازی» که آیا بدهند یا ندهند.

نقش خبرنگاران حیاتی است

خبرنگاری،حرفه ای که شغل نیست/ پیشنهاد خبرنگار شدن را به کسی ندهید

سارا حقیقی خبرنگار خبر گزاری مهر استان نیز در گفت و گو با خبرنگار ما در این باره اظهار داشت: خبرنگاران در اطلاع رسانی حلقه واسط بین واقعیت ها و جامعه هستند و بی شک تهیه خبر و گزارش از رویدادها و حوادث جامعه ،تاثیر فراوانی در نوع نگرش مردم بجا خواهد گذاشت.

وی گفت :در عصر ارتباطات ،قطعا نقش خبرنگاران بعنوان ابزار اطلاع رسانی ،نقشی موثر وحیاتی است.

حقیقی با اشاره به اینکه امروزه با گسترش فضای مجازی و رشد آگاهی  مسئولیت خبرنگاران دو چندان شده و انتظار می‌رود یک خبرنگار حرفه ای با آگاهی نسبت به حقوق خود و مردم جامعه ،مطالبه گری با روش های قانونی و مناسب را دنبال کند گفت:اطلاع رسانی صحیح ازسوی خبرنگاران باعث می‌شود مردم ضمن درک چالش ها و معضلات جامعه ،باهدف دستیابی به حقوق خود ،خواستار احقاق مطالبات خود شوند و خودشان را در تصمیم گیری های کلان جامعه سهیم بدانند.

خبرنگار خبرگزاری مهر گفت:بدون تردید یکی از آثار و پیامدهای مثبت آگاهی مردم جامعه از تصمیمات کلان کشوری ،ایجاد حس اعتماد به مسئولان مشارکت بیشتر آنها در جامعه خواهد بود.

نوشین میربلوک

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز