خبرگزاری کار ایران

به میزبانی تالار گفتگوی رشت برپا شد؛

برگزاری نشست تخصصی سلامت بانوان با موضوع اهدای خون بانوی یاس

asdasd
کد خبر : ۷۸۴۲۰۶

دومین نشست تخصصی سلامت بانوان با موضوع اهدای خون بانوی یاس با حضور فاطمه شیرزاد سخنگو و رییس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهر شورا اسلامی شهر رشت برگزار شد.

به گزارش ایلنا از رشت، مدیر پزشکی اداره کل انتقال خون گیلان در دومین نشست تخصصی سلامت بانوان که با موضوع اهدای خون بانوی یاس در تالار گفتگوی شهرداری رشت برگزار شد ضمن اشاره به اهمیت اهدای خون اظهار کرد: اهدای خون بانوان از آمار پایینی برخوردار است.

گیتی ایزدی پور با بیان اینکه هر خانم در طول یکسال سه بار و هر مرد ۴ بار می تواند خون اهدا کند گفت: این در حالیست که اغلب عموم مردم از این موضوع بی اطلاع‌اند.

وی افزود: خون پر از بافت و سلول های زنده است و اگر برای هر کدام از فاکتورهای آن مشکل پیش بیاید برای بدن مساله ساز خواهد بود.

مدیر پزشکی اداره کل انتقال خون گیلان ضمن تشریح قسمت های مختلف خون و اهمیت آن در سلامت انسان گفت: گاهی تزریق خون به یک بیمار تنها راه درمان است و تا اهدا کننده ای نباشد نجات آن بیمار امکانپذیر نخواهد بود.

ایزدی پور ادامه داد: در اداره کل انتقال خون گیلان، آخرین تکنیک های کشورهای پیشرفته وجود دارد اما اگر اهدا کننده ای نباشد، این امکانات و تجهیزات به هیچ کار نمی آیند.

وی با بیان اینکه ماندگاری گلبول قرمز ۳۵ روز است، افزود: از این رو صف کشیدن برای اهدای خون در مواقعی همچون زلزله، کار ساز نخواهد بود.

مدیر پزشکی اداره کل انتقال خون گیلان تاکید کرد: باید توجه مردم نسبت به امر حیاتی خون جلب شود.

این‌ مسئول با اشاره به جمعیت ۲ میلیون و ۵۷۰ هزار نفری گیلان خاطر نشان کرد: جمعیت ۱۸ تا ۶۵ سال این استان یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است و از این تعداد طبق آمار سال گذشته ۶۲ هزار نفر خون اهدا کردند و بار تامین خون گیلان را این عده برعهده گرفتند.

ایزدی پور با یاد آوری حس نوعدوستی خاطر نشان ‌کرد: نباید فراموش کرد که برخی از بیماران برای ادامه حیات نیاز به اهدای خون دارند.

وی بر لزوم تغییر نگرش بر این مهم تاکید کرد و ادامه داد: تغییر رفتارها بر اساس تغییر نگرش ها صورت می گیرد و بنابراین این اتفاق باید در تک تک افراد جامعه به ویژه در زمینه اهدای خون بیفتد.

مدیر پزشکی اداره کل انتقال خون گیلان همچنین به تشریح تفاوت میان حجامت و اهدای خون ‌پرداخت و تصریح کرد: امروز بهتر است حجامت به روش اهدای خون انجام شود.

ایزدی پور ادامه داد: اهدای خون صرفا به معنای تزریق خون به یک بیمار نیست بلکه از خون اهدایی ‌مواردی همچون پلاکت، پلاسما و آلبومین نیز دریافت و به بیماران نیازمند تزریق می شود. از این رو ممکن است یک شخص با اهدای یک واحد خون نه تنها به نجات جان یک بیمار، بلکه به نجات جان چند نفر می پردازد.

وی همچنین در مورد زالو درمانی و طب سنتی نیز توضیحاتی ارائه داد و در مجموع بر سلامت جامعه از راه اهدای خون تاکید کرد.

مدیر پزشکی اداره کل انتقال خون گیلان بیان داشت: عمل سلول های بنیادی در صورتی اتفاق می افتد که اچ ال ای دو نفر با هم سازگار باشد و این کار توسط یک بانک اطلاعاتی امکان پذیر است.

به گفته ایزدی پور در ایران بین ۲۵ تا ۳۰ نفر از این طریق به سلامتی دست یافته اند.

وی ادامه داد: باید این تعداد در ایران به ۱۵۰ نفر برسد تا به بانک خون جهانی بپیوندیم.

مدیر پزشکی اداره کل انتقال خون‌گیلان در راستای موضوع جلسه با تاکید بر سلامت بانوان، این قشر از جامعه را به اهدای خون تشویق و ترغیب کرد.

مشاور امور بانوان شهرداری رشت نیز دومین ‌نشست تخصصی سلامت بانوان با موضوع اهدای خون بانوی یاس را یکی از برنامه های پیش بینی شده برای بانوان در دهه کرامت عنوان کرد.

کبری مرادی گفت: هدف از این نشست، ارتقای سطح علمی و آگاهی بانوان در خصوص توجه به سلامت خود است.‌

وی افزود: با توجه به مشغله های اداری و کاری بانوان در جامعه امروز و افزایش فشارهای روحی، روانی و اقتصادی، توجه به سلامت بانوان از طریق این گونه نشست ها ضروری به نظر می رسد.

مشاور امور بانوان شهرداری رشت تاکید کرد: نیاز است که بانوان با حضور در این نشست ها که با هدف توانمند سازی بانوان شکل گرفته؛ گام مؤثری را برای سلامت خود بردارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز