خبرگزاری کار ایران

امیر انتخابی خبر داد:

چادر شب روستای قاسم آباد کاندیدای ثبت جهانی در هفته صنایع دستی

asdasd
کد خبر : ۷۷۲۲۶۸

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از برگزاری مراسم ثبت جهانی روستای قاسم آباد به عنوان روستای ملی چادر شب‌بافی با حضور مقامات کشوری خبر داد.

به‌گزارش ایلنا از رشت، شهرود امیر انتخابی امروز در جمع اصحاب‌رسانه ضمن تبریک هفته صنایع دستی با بیان اینکه هنرهای سنتی هر مرز و بوم انعکاس دهنده میراث، هنر و زیبایی‌های مردمان سرزمین خودش است، گفت: کشور ما یکی از سه قطب برتر صنایع دستی در استان‌های مختلف کشور است و گیلان نیز به دلیل شرایط خاص خود از این قاعده مستثنی نیست.

وی با اشاره به این که ۲ روستای قاسم آباد به عنوان روستای ملی چادر شب بافی و فشتکه روستای ملی حصیر به ثبت ملی رسیده است، افزود: تنظیم راهبردها، سیاست ها، خط و مشی ها و ضوابط حاکم بر آن به منظور توسعه کمی و کیفی در جهت حمایت از هنرمندان و محصولات مختلف هنرهای صنایع دستی و هنر های سنتی از اولویت های اصلی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

انتخابی همچنین به برنامه های هفته میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: نمایشگاه تخصصی صنایع دستی چادر شب بافی امروز افتتاح می شود.

وی افتتاح نمایشگاه صنایع دستی در حمام تاریخی کسماء صومعه سرا، افتتاح اقامتگاه بوم گردی با محوریت مرواربافی در پره سر رضوانشهر و برگزاری کارگاه آموزشی ترویجی قلابدوزی در اتاق بازرگانی رشت از دیگر برنامه های هفته صنادیع دستی در گیلان عنوان کرد.

وی همچنین از برگزاری مراسم ثبت جهانی روستای قاسم آباد در روز پنجشنبه ۲۳ خرداد ماه با حضور مسئولین استانی و کشوری خبر داد و افزود: در این برنامه همچنین پروژه فم تور تخصصی صنایع دستی روستای قاسم آباد نیز آغاز می‌شود.

انتخابی ادامه داد: همایش ملی هنر های سنتی که همراه با نشست تخصصی است با محوریت معرفی رشته های هنر های سنتی در حال فراموشی، نقش اقامتگاه بومگردی در احیاء هنرهای سنتیو همچنین طراحی و خلاقیت در کاربری های حدید هنرهای سنتی رو به زوال در ۲۲ و ۲۳ خرداد ساعت ۹ الی ۱۳ در روستای قاسمآباد محل مجتمع اقامتی و ورزشی آهوان برگزار می شود.

وی به نقش پررنگ زنان در تولید صنایع دستی اشاره کرد و گفت: ۸۰ درصد فعالیت صنایع دستی در گیلان به دست زنان انجام می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز