خبرگزاری کار ایران

در نطق پیش از دستور مطرح شد:

اعتراض عضو شورای شهر رشت به لایحه انتقال آب دریای خزر

asdasd
کد خبر : ۷۳۶۱۱۱

یک عضو شورای شهر رشت با اعتراض به لایحه انتقال آب دریای خزر به استان سمنان، نسبت به سفر رئیس‌جمهور به گیلان اعتراض کرد.

به گزارش ایلنا از رشت، رضا رسولی در نطق پیش از دستور خود با اشاره به این جملات معروف «همیشه پیش از آنکه فکر کنی اتفاق می‌افتد، باید برای روزنامه تسلیتی بفرستیم» گفت:  تصمیم به احداث واجرای سدها و سازه‌های آبی تصمیمات غلطی بود که که منجر به تبدیل منابع آبی کشور به شوره‌زار شد. دریاچه ارومیه و چندین تجربه مشابه دیگر نمونه‌ای از این موارد است. که همه در فضایی مملو از خوش‌بینی مفرط همراه با توجیهات ظاهرا کارشناسانه، صورت گرفته و همه کسانی که از ابتدا تاانتها از این تصمیمات دفاع می کردند، لابد خیرخواه ملک و ملت بوده‌اند.

رضا رسولی با اشاره به لایحه انتقال آب دریای خزر در مجلس اضافه کرد: اینک دوباره نقطه از سر خط، داریم اشتباه بزرگ و غیر قابل جبرانی را دامن می زنیم. نگاهی به تاریخ طبیعی جهان و زوال محتوم بر ساخته‌های بشر در برابر نیروهای آشکار و نهان طبیعت به ما این هشدار را می دهد که با فطرت و نظام تکوینی طبیعت در افتادن حکم عقل نیست. بلایی که سر منابع طبیعی، جنگل ها و گونه‌های گیاهی و جانوری و آب‌های عمیق زیر زمینی آورده ایم و هنوز داریم نتایج زیانبار آن را مز‌مزه می کنیم آیا کافی نیست تا به خود زنهار دهیم و به حق حیات باشندگان پس از خود که همانا مخلوقات خداوند رحمان هستند، بیندیشیم؟
 
وی افزود: پیشنهاد بودجه درقالب الحاق یک بند به تبصره ۱۵ لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ به منظور مطالعات و اجرای طرح انتقال آب بین حوزه‌ای و سرشاخه های آبی دریای کاسپین و سه استان شمالی کشور به فلات مرکزی، قطع نظر از ملاحظات سیاسی، امنیتی، زیست محیطی به لحاظ حقوقی نیز واجد اشکالات شکلی و ماهیتی است. ازجمله اینکه موضوع انتقال آب خزر و پیامدهای اقلیمی و سرزمینی آن اساسا ماهیت بودجه‌ای ندارد تا ابتدا به ساکن و بدون طی کردن فرایند تقنینی و تصویبِ ماده واحده در کمیسیون‌هاى تخصصى و صحن مجلس یا هر گزاره قانونی که اصل موضوعِ انتقال آب‌های بین حوزه‌ای را تجویز کرده باشد، دفعتا و بدون تمهید مقدمات قانونی در لایحه بودجه برای تحقق آن بودجه پیشنهاد شود.
 
عضو شورا با اظهار تاسف از امضای این لایحه توسط نمایندگان مردم در مجلس گفت: پر واضح است، لایحه بودجه به‌عنوان یکی از ارکان و اساس مالیه عمومی کشور از مراحل پیشنهاد، تصویب، تخصیص و تفریغ تشکیل می شود. مادام که در حوزه عمرانی و اجرایی طرحی از حیث اباحه قانونی و شرعی منجز و روشن نباشد و ضرورت اجرای آن به موجب قانون و از طریق مراجع و مبادی صالح قانونی احراز و ابلاغ نشده باشد، تصویب بودجه برای اجرای آن محل اشکال اساسی است. علاوه بر ایراد شکلی فوق به لحاظ ماهوی و اینکه آیا مطالعات و امکان سنجی چنین طرحی انجام شده است یا خیر ؟ ابهامات اساسی وجود دارد. یکی از ایرادات وارده به برخی کنش‌های مدیریتی در سطح کلان کشور در گذشته همین اهمال در تدقیق آثار و پیامد طرح‌های خلق الساعه و شتابزده بوده است. آیا رواست که بدون رعایت صرفه وصلاح بخش عمده‌ای از جامعه با تصور ناآزموده و کارشناسی نشده منافع موهومی که ممکن است برای بخش دیگر ایجاد شود، دست به چنین اقدام پر ریسک بزنیم که مصداق بارز ان الانسان لفی خسر خواهد بود.
 
رسولی با اشاره به سفر روحانی به گیلان خطاب به وی گفت: آقاى رئیس جمهور، حضرتعالى این هفته میهمان گیلان خواهید بود و بنده به عنوان یک شهروند رشتى و گیلانى که به مهمان نوازى و خونگرمى شهره‌اند، قطعا واجبات میهمان نوازى که احترام به میهمان است را بجا خواهم آورد. لکن مستحبات را بعید می‌دانم، فلذا به عنوان یک رشتوند قطعا به پیشواز حضرتعالى نخواهم آمد، در خانه می‌نشینم و اندک بارقه‌هاى امیدِ باقیمانده را در فرمایشات جنابعالى در لاهیجان خواهم جست و از صمیم قلب امیدوارم ابهامات موجود با فرمایشات مستدل و فنى حضرتعالى برطرف شود.
 
عضو شورا این لایحه را تضییع حقوق مردم گیلان خواند و ابراز کرد: قطعا حق قانونى بنده به عنوان یک شهروند ایرانى و گیلانى براى پیگیرى پروژه‌هاى ناصواب از این دست از طریق مراجع تعیین کننده به ویژه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام، شوراى محترم نگهبان و مبادی مدافع حقوق عامه در قوه قضاییه ودستگاه های مامور به صیانت از منابع ملی و محیط زیست در قوه مجریه جهت جلوگیری از این اقدام ناسنجیده و زیانبار محفوظ خواهد بود، فلذا در صورت عدم اقناع ازحق شهروندی خود برای اعتراض و شکایت از سازمان محیط زیست کشور و قوای محترم مجریه و مقننه در خصوص انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی از طریق مبادی قانونی استفاده خواهم کرد.
 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز