خبرگزاری کار ایران

مدیر کل میراث فرهنگی گیلان خبر داد:

روستای قاسم آباد در مسیر ثبت روستای جهانی صنایع دستی

asdasd
کد خبر : ۷۳۴۷۹۵

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان گفت: برپایی آیین نکوداشت چادر شب بافی در روستای قاسم آباد به معنای اعلام رسمی ثبت ملی آن است که این نکوداشت و تبلیغات نقطه عطفی برای ثبت جهانی چادر شب قاسم آباد به شمار می رود.

به گزارش ایلنا از رودسر،  مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در آیین نکوداشت ثبت ملی روستای چادرشب بافی در رودسر گفت: امروز برپایی آیین نکوداشت چادرشب بافی در روستای قاسم آباد به معنای اعلام رسمی ثبت ملی آن است که این نکوداشت و تبلیغات نقطه عطفی برای ثبت جهانی چادر شب قاسم آباد به شمار می رود.

شهرود امیر انتخابی افزود: به ثبت ملی چادرشب بافی قانع نیستیم و شاخص هایی هست که باید با همت همه مسئولان و مردم رعایت شود تا پرونده چادرشب بافی برای ثبت جهانی تکمیل شود و بتوانیم ثبت آن را در شورای جهانی صنایع دستی(wcc) مطرح کنیم.

وی به برخی از این شاخص‌ها و عزم مسئولان برای ثبت جهانی آن اشاره و خاطرنشان کرد: باید پس از ثبت ملی در شهرستان مزایایی از جمله فعال شدن توسعه کارگاه‌های چادر شب‌بافی، افزایش نقش زنان در این صنایع ، فعال و گسترده شدن فروشگاه‌های صنایع دستی در شهرستان و پویا شدن اقتصاد صنایع دستی در این منطقه در دستور کار قرار گیرد و مهمتر از همه این عزم عمومی وجود داشته باشند که این هنر رواج یابد و از برند قاسم آباد بهترین استفاده به عمل آید.

امیر انتخابی اظهار داشت: اگر به این فاکتورها عمل شود؛ امیدواری برای ثبت جهانی آن وجود دارد زیرا هر پرونده ای که تاکنون توسط سازمان میراث فرهنگی برای ثبت جهانی ارجاع شده موفقیت آمیز بوده بطوریکه ایران هم اکنون با ثبت هشت شهر و دو روستا در دنیا در رتبه نخست ثبت شهرها و روستاهای جهانی از طریق شورای جهانی صنایع دستی قرار دارد و کشورهای چین و شیلی بعد از ایران قرار دارند.

وی در ادامه ضمن اشاره به آمار 5 روستای ملی صنایع دستی گفت: از این تعداد 2 روستا متعلق به استان گیلان است. هدفی که ما دنبال آن هستیم استفاده و ترویج اقتصاد صنایع دستی است؛ فقط ثبت ملی و جهانی برای ما مهم نیستند بلکه باید دنبال اقتصاد صنایع دستی باشیم که برای مردم منطقه نفع اقتصادی و اشتغالزایی داشته باشد.

وی با تاکید به اینکه چادرشب بافی قاسم آباد در کشور ما یک برند است ، افزود: در گیلان بیش از ۸۰ درصد فعالان و هنرمندان صنایع دستی بانوان هستند که این آمار در دیگر استان ها ۷۰درصد است و یکی از شاخص ها، حضور زنان در صنایع دستی است . گیلان از این منظر پیشروست.

دراین مراسم که باحضور عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ، سرپرست فرمانداری رودسر و مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری استان گیلان ، بخشدار چابکسر، شهردار و اعضای شوراهای شهر وروستا برگزارشد ، اجرای مراسم آیینی عروس باران توسط گروه هنری دیلمون، اجرای موسیقی سنتی توسط ناصر وحدتی ، اجرای کارناوال شادی توسط زنان روستای قاسم آباد نیز از برنامه های جذاب این مراسم بود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز