خبرگزاری کار ایران

در کمیسیون فرهنگی شورای رشت مطرح شد؛

ساخت المان مزار دکتر حشمت مورد تاکید قرار گرفت

asdasd
کد خبر : ۷۳۳۵۸۰

در شصت و سومین نشست کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای شهر رشت ساخت المان مناسب و در خور شان رشت برای مزار دکتر حشمت جنگلی پس از بازنگری در طرح اولیه ارائه شده مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش ایلنا از رشت، در این نشست ابتدا محمد حسن عاقل‌منش اظهار داشت: در زمان شهرداری مهندس فریدونی در بازدیدی که از مزار دکتر حشمت داشتم، این مکان را در خور شان مردم شریف رشت ندیدم. در آن زمان با اصلاحاتی این مزار تا حدودی بهسازی شد تا اینکه در شورای پنجم این فرصت پدید آمد تا کاری درخور توجه برای مزار دکتر حشمت انجام شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت گفت: در اجرای طرح جدید برای این مزار هم پس از اینکه به تاسوعا و عاشورا و به دنبال آن به اربعین برخوردیم تا حالا به دلیل برخی مسائل کار چندانی انجام نشده و به همین دلیل امروز از اداره کل اوقاف، میراث فرهنگی و پیمانکار مرتبط دعوت کردیم تا راه حلی برای مشکلات موجود پیدا کنیم.
 
عاقل منش با اشاره به اینکه توجه به مفاخر و بزرگان شهر رشت همواره دغدغه اصلی اعضای شورا بوده و هست خواستار اجرایی شدن این پروژه تا پیش از پایان سال شد و بیان داشت: اگر مشکلی وجود دارد در همین نشست به جمع بندی برسیم.
 
وی در ادامه افزود: هزینه کردن در زمینه ایجاد مکان‌های جذاب و جالب توجه به ویژه که مرتبط با بزرگان شهرمان باشد را نباید هزینه تلقی کرد بلکه نوعی وظیفه، ادای دین بوده و می توان گفت که سرمایه گذاری برای ایجاد فضاهای گردشگری و جذب گردشگر است. متاسفانه قولی که برای زمان اجرای طرح دادیم به سر آمده است.
 
نیک فهم پیمانکار اجرای المان مزار دکتر حشمت هم در این نشست تاکید کرد: متاسفانه قولی که برای زمان اجرای این طرح دادیم به سر آمده و این موضوع قدری ما را نگران کرده است، طرح تایید شده به نوعی در زمینه اجرا ما را با مشکل مواجه کرد چون اندازه و ابعاد طرح از زمین در نظر گرفته شده بزرگتر است.
 
وی افزود: علیرغم اینکه برای انتخاب این طرح مسابقه گذاشته شد و از بین ۵۰ طرح رسیده این طرح برگزیده شد اما من به عنوان مجری این طرح متوجه شدم که جانمایی آن درست نبوده و با محدوده ضلع شمالی زمین همخوانی ندارد و حل این مسئله از قدرت تصمیم گیری من نیز خارج است.
 
وی درباره فضاسازی های رسانه یی اجرای این طرح هم گفت: بر خلاف آنچه گفته شده ما تنها برای همسطح سازی محل مدفن اقدام کردیم و سکویی که با نخاله ها و خاک ساخته شده بود را تخریب کردیم و وقتی به سطح مورد نظر رسیدیم به چهار مرحله گمانه زنی پرداختیم تا به جایی رسیدیم که آجرهای گور مشخص شد و زیر نظر کارشناسان مستقیم از آن سطح پایین تر نرفتیم. یعنی به گور اصلی به هیچ وجه آسیب وارد نشد و حالا در این سطح حتی یک سانتیمتر هم نمی توانیم پایین تر برویم اما برای پی سازه طرح باید پایه آن روی برخی از گورهای قدیمی اطراف قرار گیرد و به همین دلیل به نظر اوقاف نیاز است.
 
وی ادامه داد: مشکل دیگر اینکه سازه های بتنی طرح درجه محصور بودن آرامگاه را زیاد کرده و فضایی تنگ و تاریک به وجود می آورد و من دغدغه ام این است که مرا علاوه بر مجری به عنوان طراح این پروژه هم بشناسند.
 
در ادامه این نشست اعضای کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا هر یک بر بازنگری و ارائه طرح بهتر تاکید کردند.
 
احمد رمضانپور بیان داشت: در سه دهه اخیر دکتر حشمت هویت گیلان محسوب می شود و از این نظر، هم به لحاظ گردشگری و هم به لحاظ ارج گذاری به بزرگان باید طرحی که اجرا می شود یک اثر ماندگار باشد.
 
عضو شورا ادامه داد: موضوع دیگر مقاوم سازی بنا و زیبایی شناختی آن است که باید در زیبایی، سیما و منظر شهری تاثیرگذار باشد.
 
بهراد ذاکری خواستار بررسی وضعیت فنی این طرح در کمیسیون توسعه و عمران شورا شد و گفت: کسی که طرح را اجرا می کند اول از همه باید خودش به طرح علاقه مندی داشته باشد.
 
فاطمه شیرزاد هم خواستار بازنگری در طرح ارائه شده گردید و اظهار داشت: پس از شهرداری بناهای تاریخی شهر را میراث فرهنگی مورد توجه قرار می دهد. از اداره کل میراث فرهنگی می خواهیم که در ارائه این طرح بازنگری صورت بگیرد.
 
فرهام زاهد هم تاکید کرد: الان ما نمی توانیم درباره ابعاد مختلف این طرح صحبت کنیم. باید مجموعه یی از طراحان کاربلد بررسی آن را انجام دهند.
 
نایب رئیس کمیسیون بودجه شورا افزود: نباید چیزی را که درباره اش دانش و شناختی نداریم، مجوز بدهیم. بحث، بحث فنی و علمی است و ابعاد گوناگونی دارد. خود مجری طرح هم که از اجرای آن راضی به نظر نمی رسد.
 

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای شهری هم بیان داشت: اجرای این طرح به مسابقه کشوری گذاشته شد و دوباره تکراراین موضوع کار را دشوار می کند. به نظر من اگر بتوان به تغییراتی همین طرح را اجرا کرد به کار سرعت داده ایم.

 
سجاد محجوب در ادامه افزود: در بودجه امسال ۲۵۰ میلیون تومان برای این طرح در نظر گرفته شده و اگر این طرح تا ۱۵ اردیبشهت ۹۸ بسته نشود نیاز به اعتبار مجدد وجود دارد که با عنایت اعضای شورا باید ردیف مشخصی برای آن در سال ۹۸ گذاشته شود.
 
میرزایی، رئیس اداره میراث فرهنگی رشت هم با اشاره به اینکه اداره میراث فرهنگی نهایت همکاری را برای اجرای این طرح داشته، گفت: دوست داریم این طرح اجرا شود و اگر دوباره بخواهیم مسابقه برگزار کنیم با شورای فنی سازمان در تهران مساله پیدا می کنیم که آیا موافقت می کنند و یا مخالفت؟ و به همین دلیل قطعاً اجرای طرح طولانی می شود.
 
محمد قاسم پور معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه هم با اشاره به اینکه این طرح در پلاکهای ۸۴۳ و ۸۴۴ اجرا می‌شود که شامل مسجد و مغازه های اطراف آن است، بیان داشت: اگر بنا است طرح در بخشی از مسجد اجرا شود که قطعاً مخالفت می شود اما اگر قرار است در مغازه های اطراف آن باشد با توجه به اینکه مغازه ها وقف منفعت هستند، باید تدابیر لازم اندیشیده شود که اداره کل اوقاف نهایت همکاری را به کار می گیرد.
 
در پایان هم عاقل منش تاکید کرد باید اجرای این طرح هارمونی و هماهنگی با شرایط محیطی و معماری اصیل گیلانی داشته باشد و ماتریال آن نیز از مصالح گیلانی باشد.
 
پس از بحث و بررسی این موضوع در نهایت تصمیم گرفته شد، نمایندگان کمیسیون فرهنگی شورا، اداره کل اوقاف، میراث فرهنگی، مجری طرح و نماینده شورای فنی سازمان میراث از تهران نشستی ویژه در این زمینه برگزار کنند و با تغییراتی که اعمال می شود در اسرع وقت طرح بازسازی و ساخت المان مزار دکتر حشمت در محله چله خانه رشت اجرایی شود.
 
گفتنی است در این نشست با استقرار بنیاد ایرانشناسی در محل اداری شورا در ساختمان حاج میرزا خلیل رفیع تا زمان آغاز به کار موزه مشروطه که حدود یکسال می شود، موافقت شد.
 
همچنین با کمک مالی ۲۰ میلیون تومانی به گروه خیریه لبخند و ۱۰ میلیون تومانی به انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان گیلان موافقت شد.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز