خبرگزاری کار ایران

درجلسه کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر رشت مطرح شد؛

بررسی نصب پارکومتر، بودجه پیشنهادی سازمان حمل و نقل و برون سپاری اتوبو‌س‌ها

asdasd
کد خبر : ۷۲۷۷۹۱

در چهل و سومین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت، بررسی پارکومتر، برون سپاری تعدادی از اتوبوس ها و همچنین بررسی بودجه پیشنهادی سال ۹۸ سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت در دستور کار قرار داشت.

به گزارش ایلنا از رشت، جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت به ریاست حامد عبدالهی و با حضور احمد رمضانپور نرگسی، اسماعیل حاجی پور و محمدحسن علیپور برگزار شد.

 
در این جلسه بررسی پارکومتر، برون سپاری تعدادی از اتوبوس ها و همچنین بررسی بودجه پیشنهادی سال ۹۸ سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت در دستور کار قرار داشت.
 
نجفی: پارکومتر ۳۰ دقیقه نخست رایگان خواهد بود/ پارکومترها قابلیت جریمه دوبله پارک را نیز دارند
 
در ابتدای جلسه نجفی به نمایندگی از شرکت پرداراز به ارائه توضیحاتی در خصوص پارکومتر پرداخت و با اشاره به بررسی های به عمل آمده، مطالعات صورت گرفته و استفاده از تجارب سایر شهرها و متخصصین حوزه ترافیک، روش های قیمت گذاری پارک حاشیه ای را تشریح کرد.
 
وی با بیان اینکه قیمت گذاری پارکومتر نباید به گونه ای باشد که پارکینگ های مسطحاتی را خالی از خودرو کند، اظهار داشت: در همه روش های پیشنهادی ۳۰ دقیقه نخست به صورت رایگان در نظر گرفته شده است اما پس از آن به ازای هر نیم ساعت برای خیابان‌های مختلف قیمت های متناسب با امتیاز آن خیابان در نظر گرفته شده است و هر نیم ساعت روند افزایشی دارد. در روش دیگر نیز بر اساس امتیاز معابر نرخ پارکومتر پیشنهاد شده است. ضمن آن که قیمت پارکومتر برای جانبازان نصف قیمت نهایی پیشنهاد می شود.
 
نجفی همچنین با بیان اینکه پارکومترها قابلیت جریمه دوبله پارک را نیز دارند، افزود: هر خودرویی که به صورت دوبله پارک می کند صف خودرویی شامل ۱۲ خودرو در پشت خود ایجاد می کند و ممانعت از دوبله پارک تاثیر مثبتی بر ترافیک شهر خواهد داشت.
 
وی افزود: در خصوص نحوه شارژ نیز امکان استفاده از روش موبایل پارک به کمک اپلیکیشن وجود دارد و می توان علاوه بر شارژ از طریق دستگاه از این طریق نیز اقدام نمود.
 
اسماعیل حاجی پور: از پارکومتر به دنبال درآمدزایی نیستیم بلکه به دنبال نظم بخشی هستیم
 
اسماعیل حاجی پور با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی ترافیکی تصریح کرد: به عنوان مثال اگر فروشندگان خودروی خود را مقابل مغازه پارک نکنند به نفع خودشان است و مشتری بیشتری خواهند داشت.
 
عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت افزود: برخی خیابان‌ها همچون خیابان مطهری به هیچ عنوان جای پارک پیدا نمی شود و به همین دلیل باید نرخ گذاری در خیابان های مختلف، متفاوت باشد.
 
حاجی پور در ادامه گفت: یکی دیگر از مشکلات دستفروشانی هستند که همگی با خودروی شخصی می آیند و از ساعت ابتدایی بعد از ظهر تا پاسی از شب در آنجا حضور دارند و این مساله در برخی خیابان ها شدید تر است.
 
وی با بیان اینکه از پارکومتر به دنبال درآمدزایی نیستیم بلکه به دنبال نظم بخشی هستیم، خاطرنشان کرد: تاکید دارم این کار حتی به صورت آزمایشی در برخی خیابان ها هرچه سریع تر آغاز شود چرا که قطعا به وضعیت ترافیکی شهر کمک می کند و سود آن به مردم می رسد.
 
اسماعیل حاجی پور همچنین ضمن قدردانی از زحمات پلیس راهور و تاکید بر ضرورت همکاری با این حوزه، پیشنهاد داد جلسه جداگانه ای با پلیس راهور در این خصوص برگزار شود تا شاهد اتفاقات خوبی در خوزه ترافیکی باشیم.
 
تاکید احمد رمضانپور نرگسی بر نرخ گذاری پارکومتر بر مبنای امتیاز خیابان ها
احمد رمضانپور نرگسی نیز با بیان اینکه قطعا خیابان ها از لحاظ ترافیکی و پارک حاشیه ای تفاوت های بسیاری دارند بر ضرورت تعیین نرخ بر مبنای امتیاز خیابان ها تاکید کرد.
 
وی همچنین بر ضرورت همکاری پلیس راهور برای اجرای موفق این طرح تاکید کرد.
 
حامد عبدالهی: کارت هوشمند لازمه اجرای پارکومتر است/ تجربه پارکبان ها موفق نبود
حامد عبدالهی نیز با بیان اینکه برای موفقیت در اجرای پارکومترها باید نکاتی را در نظر داشته باشیم گفت: یکی از نکاتی که باید در نظر گرفته شود این است که تجربه پارکبان ها در گذشته تجربه موفقی نبوده است همچنین پارکومتر ها نیز باید قابلیت به روز رسانی برای سالهای آتی داشته باشند و به همین دلیل باید بررسی دقیقی در این خصوص صورت بگیرد.
 
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت با تاکید بر اینکه برای نرخ گذاری پارکومتر، خیابان های شهر باید دسته بندی شوند در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: لازمه اجرای پارکومتر کارت شهروندی است.
 
عبدالهی همچنین بر ارائه قرارداد های سایر شهرها و بررسی آن تاکید کرد و گفت: می توان از تجارب سایر شهرها و روش قیمت گذاری در این شهرها استفاده کرد.
 
جمشیدپور: صددرصد مبلغ دریافتی پارکومتر باید برای توسعه پارکینگ ها به شهرداری اختصاص یابد
معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری رشت در این خصوص توضیح داد: ۶ مقوله سرمایه گذاری به سازمان سرمایه گذاری سپرده شد که پارکومتر (پارک حاشیه ای) و کارت شهروندی نیز از جمله این موارد بود و فراخوان آن انجام شد.
 
فرامرز جمشیدپور با اعلام اینکه بنا بر ماده ۳۱ آیین نامه رانندگی، صددرصد مبلغ دریافتی باید به حساب خزانه منتقل شود و سپس از آن حساب به شهرداری ها و صرفا جهت توسعه پارکینگ ها اختصاص یابد، اظهار داشت: به همین دلیل سرمایه گذاران دچار مشکلاتی می شوند.
 
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ۲۹ خیابان رشت را به شورای ترافیک کشور معرفی کردیم و مصوبه گرفتیم و از آنجا که تجربه پارکبان ها موفق نبود و شهرهایی که پارکومتر را با دخیل بودن نیروی انسانی اجرا کردند نیز موفق نبودند. امروز به دنبال راه اندازی پارکومتر هوشمند هستیم.
 
پیمان پارسا: فرصت آزمون و خطا نداریم
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت با بیان اینکه فرصت آزمون و خطا نداریم، اظهار داشت: باید به دنبال کارهایی باشیم که در حداقل زمان، با بودجه انقباضی پاسخگو باشد.
 
پیمان پارسا همچنین در خصوص روش پرداخت QR Code اظهار داشت: امکان اجرای این روش بدون هزینه نیز وجود دارد و از این طریق راه اندازی این روش می توان مشکلاتی نظیر پول خرد در پرداخت های کرایه را از بین برد. ضمن آن که امکان ورود چند شرکت متفاوت در این حوزه به طور همزمان وجود دارد.
 
سید امیر شکوهی راد معاون سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت نیز کارت شهروندی و QR code را عملگرایانه و قابل اجرا دانست.
 
موافقت کمیسیون حمل و نقل و ترافیک با کلیات برون سپاری تعدادی از اتوبوس ها
در ادامه جلسه، برون سپاری تعدادی از اتوبوس های شهری بررسی شد.
 
حامد عبدالهی با بیان اینکه باید توجیهات و گزارشات فنی دقیق این موضوع به کمیسیون ارائه شود اظهار داشت: برون سپاری اتوبوس ها کاهش هزینه های سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر را در پی خواهد داشت اما در این موضوع نیز باید قرارداد شهرهایی که تجارب موفقی در این زمینه دارند نیز بررسی شود.
 
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت با تاکید بر اینکه باید در جزییات قراردادها دقت شود خواستار ارائه گزارشی از سوی سازمان مربوطه طی دو هفته آینده در این خصوص شد و گفت: برون سپاری صحیح اتوبوسها در مدیریت منابع انسانی و هزینه ها موثر خواهد بود و بنا بر گزارش های سازمان هزینه های نگهداری هر اتوبوس را از ۱۶ میلیون تومان در ماه به حدود ۹ میلیون تومان کاهش خواهد داد.
 
بررسی بودجه سال ۹۸ سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت
 
پیمان پارسا در خصوص بودجه سال ۹۸ با اشاره به اینکه هزینه ها با توجه به تعداد اتوبوس های سازمان متفاوت خواهد بود بر ضرورت مساله برون سپاری اتوبوس ها تاکید کرد و گفت: هر اتوبوس بیش از ۱۶ میلیون تومان در ماه هزینه دارد که در صورت برون سپاری این هزینه به حدود ۹ میلیون تومان کاهش خواهد یافت ضمن آن که افزایش ساعت کاری و خدمات مطلوب تر را نیز به دنبال دارد.
 
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت با اعلام اینکه پیشنهاد سازمان برون سپاری ۵۰ دستگاه اتوبوس است، گفت: ۲۰ دستگاه نیز در اختیار شهرداری خواهد بود تا در موارد خاص و یا برای کسب درآمد استفاده شود. ضمن آن که جای پارک اتوبوس های برون سپاری شده نیز توسط شهرداری تعیین خواهد شد.
 
شکوهی راد همچنین از امکان واگذاری اتوبوس ها طی یک دوره ۷ تا ۱۰ ساله به بخش خصوصی خبر داد و گفت: در صورتی که مالکیت اتوبوس ها نیز در این مدت به بخش خصوصی منتقل شود ضمن حفظ و نگهداری بهتر اتوبوسها، کاهش هزینه های ماهانه سازمان را نیز در پی خواهد داشت.
 
جواد حرفت خواه مدیر تشخیص و وصول درآمد شهرداری رشت نیز ضمن استقبال از مساله برون سپاری اتوبوس ها، تصریح کرد: برون سپاری اتوبوس ها بسیاری از مشکلات سازمان را رفع خواهد کرد و این سازمان می تواند از طریق کاهش هزینه ها بسیاری از پروژه های مدنظر خود را اجرایی نماید.
 
حامد عبدالهی نیز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شهرداری رشت و سازمان های تابعه باید به دنبال کدهای درآمدی جدید و کاهش هزینه ها باشند گفت: در شهرداری تهران از گاری هایی که باربری می کنند نیز درآمد زایی می شود و این گاری ها پلاک گذاری شده اند.
 
آمنه خدابخشی با اعلام اینکه سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر در سال های اخیر تلاش هایی برای افزایش درآمد و کاهش هزینه ها داشته است گفت: برخی منابع درآمدی در این سازمان ایجاد شده است که اگر مورد توجه قرار بگیرد و روی آن موضوعات کار شود منجر به افزایش درآمد های سازمان خواهد شد.
 
مدیر برنامه و بودجه شهرداری رشت با اشاره به اینکه برون سپاری اتوبوس ها هزینه ها را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد، افزود: این طرح خروجی مالی خوبی دارد.

 

حامد عبدالهی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت در ادامه با بیان اینکه هر یک از سازمانها هزینه هایی نظیر پذیرایی و چاپ بنر دارند، گفت: اتوبوس های شهری باید فعال باشند و برخی هزینه ها نظیر اتوبوس ها در اولویت هستند. در شرایط اقتصادی فعلی اگر مجسمه یا آبنمای جدیدی ساخته نشود، اتفاقی نمی افتد و باید هزینه های ضروری تامین شوند.
 
وی افزود: با توجه به هزینه های ضروری بالایی که در این سازمان وجود دارد حتی در صورت برون سپاری اتوبوس ها باز هم نیاز به افزایش حمایت شهرداری مرکز از سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت وجود دارد بنابراین انتظار می رود از هزینه های غیر ضروری شهرداری کاسته شود و به این سازمان توجه بیشتری شود.
 
محمد حسن علیپور نیز با اشاره به هزینه های غیر ضروری در شهرداری رشت و موازی کاری های صورت گرفته، گفت: شهرداری نیاز به اولویت بندی هزینه ها دارد و باید از هزینه های غیر ضروری پرهیز شود.
 
حسین احمدی پور سرپرست اداره مالی و اقتصادی سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت نیز در این جلسه حضور داشت.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز