خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر رشت:

برای حفظ زبان گیلکی باید هزینه داد/ مراقب باشیم درگیر مباحث قومیتی نشویم

asdasd
کد خبر : ۷۲۱۴۴۰

فرهام زاهد با تاکید بر حفظ فرهنگ و زبان گیلکی بر احترام به همه اقوام ساکن در رشت و پرهیز از فضای احساسی در بحث قومیت ها تاکید کرد.

به گزارش ایلنا از رشت، عضو شورای شهر رشت با اشاره به طرح مصوب جلسه پیشین شورا اظهار داشت: اگرچه شخصا از ارائه چنین طرحی از سوی آقای رسولی تشکر می کنم ولی امضا نکردن این طرح از سوی برخی از اعضا به معنی عرق نداشتن به فرهنگ و زبان گیلکی نیست.

زاهد با بیان اینکه حساسیت های آذری زبان ها و اینکه این اندازه به قوم خود حساسند، قابل ستایش است و البته درس بزرگی برای ما رشتی ها و گیلک زبانهاست که نسبت به زبان گیلکی همین اندازه توجه داشته باشیم.
 
وی با انتقاد از برنامه های صدا و سیمای مرکز گیلان بیان داشت: وقتی تمام برنامه ها ی خوب و فاخر به زبان فارسی است و برنامه های لوده به زبان رشتی یا گیلکی پخش می شود، نباید انتظار حفظ زبان مادری داشت.
 
زاهد تاکید کرد: هدف طرح ارسالی عضو شورا، مقابله با نام ها و نامگذاری هایی است که با فرهنگ ایران فاصله دارد. کاربرد اسامی غربی و بیگانه نوعی از خودبیگانگی ایجاد می کند.
 
وی افزود: در شورا و شهرداری به شدت با این موضوع پافشاری شود و باید برای حفظ فرهنگ هزینه کرد ولی وقتی این کار را نمی کنیم، استحاله صورت می گیرد. هزینه لازم را در زندگی شخصی و عمومی برای حفظ فرهنگ و زبان گیلکی نمی پردازیم و این اتفاق می افتد.
 
زاهد تصریح کرد: حساسیت آذری زبانها را درک می کنیم و از همشهریان خودم می خواهم فارغ از درگیری های احساسی که در شرایط فعلی به نظام آسیب می زند و کلیات ایران یکپارچه را نشانه گرفته، فاصله بگیریم و به فرهنگ محلی و زبان گیلکی احترام بگذاریم و برای حفظ آن هزینه دهیم.
 
وی یادآور شد: نظر آقای رسولی این نبود، افرادی که از احساسات پاک گیلک ها و ترک زبان سواستفاده می کنند و به دنبال جریان دیگری هستند، مراقب باشند.
 
زاهد افزود: کسانی که طرح هفته پیش را امضا نکردند، نظر خود را دارند و نظرشان به معنی عدم علاقه به فرهنگ و زبان گیلان نیست. هر کس با توجه به شرایطی که مطرح می شود، نظر خود را دارد.
 
 
 
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز