خبرگزاری کار ایران

عاقل منش خبر داد:

برنامه های آموزش شهروندی رشت منسجم و یکپارچه می شود

asdasd
کد خبر : ۷۱۵۶۸۱

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت از یکپارچه سازی و منسجم شدن برنامه های فرهنگی رشت در قالب ارتقای سطح آگاهی‌های حقوق شهروندی با همکاری همه دستگاه های فرهنگی اجتماعی رشت خبر داد.

به گزارش ایلنا از رشت، محمد حسن عاقل منش در پنجاه و هشتمین نشست کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت که با حضور همه مسئولان فرهنگی و اجرایی شهرستان رشت در عمارت تاریخی شورا برگزار شد، از نماینده سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت خواست تا برنامه‌های این سازمان را در زمینه آموزش شهروندی بیان کند که موحدی،نماینده این سازمان هم بیان داشت: هدف از آموزش‌های این سازمان ارتقای سطح سلامت و ایمنی شهروندان است.

وی افزود: برنامه‌های آموزشی سازمان آتش نشانی متنوع و برای قشرهای مختلف اجتماعی است که اصلی‌ترین گروه هدف ما نونهالان و خردسالان هستند که در مهدکودک‌ها آموزش می‌بینند و علاوه بر این به دانش‌آموزان مدارس و کارمندان ادارات و دستگاه‌های اجرایی و دیگر قشرهای اجتماعی هم آموزش‌های اصول ایمنی ارائه می‌شود.
 
موحدی تاکید کرد: برخی آموزش‌ها هم مقطعی هستند مانند آموزش‌های چهارشنبه آخر سال و برنامه‌های آموزشی که از طریق چاپ کاتالوگ و بروشور و یا تولید فیلمهای کوتاه که در تلویزیون شهری و فضای مجازی به نمایش در می‌آید و یا آموزش‌هایی که به افراد هنگام دریافت پروانه کسب ارائه می شود.
 
وی در پایان گفت: در طول سال ۱۳۹۶ حدود هشت هزار و ۳۱۴ نفر از کودکان شهرباران آموزش دیدند و همچنین افراد بسیاری در کلاسهای آموزش مقدماتی ۳۲ ساعته سازمان آتش نشانی شرکت کردند. فرم هماهنگی برنامه های فرهنگی از طریق مدیریت شهری تهیه شود.
 
معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گیلان نیز گفت: بدون شک همه ما هماهنگی و همکاری برای اجرای برنامه های یکپارچه را می پسندیم مثلاً ما می خواهیم بدانیم که در ادارات فرهنگی دیگر چه برنامه هایی اجرا و تدارک دیده می شود.

 

 پورعلی، کارشناس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت نقش آموزشهای شهروندی را در مدیریت پسماندها یکی از موضوعات مهمی دانست که بهترین زمان برای ارائه آن در زمان کودکی است.

 پورعلی گفت: مسائل اجتماعی تنها به وسیله یک دستگاه و یا نهاد نمی‌تواند حل شود بلکه همه دستگاه‌های آموزشی از آموزش و پرورش گرفته تا دانشگاه و صدا و سیما و همچنین مبلغان مذهبی و رسانه ها باید تلاش کنند تا یک رفتار اجتماعی شکل بگیرد.
 
وی همچنین تاکید کرد: باید از ظرفیت آموزش و پرورش، مساجد، رسانه ها، بسیج و همه دستگاه های اجرایی در جهت پیشبرد اهداف آموزشی بهره گیری کرد.
 
سجاد حسینی به عنوان یکی از نمایندگان تشکل‌های زیست محیطی و فعال زیست محیطی هم درباره فلسفه آموزشهای شهروندی خاطر نشان کرد: انتقال یک سری از مفاهیم به دیگران آموزش نیست. اصولاً آموزش فقط انتقال اطلاعات از یک فرد یا دستگاه به دیگران معنی نمی شود بلکه باید تم، ذهنیت، باور، مهارت و انتهای آن دانش در فرد به وجود آید که یک کار را صورت دهد. مثلاً حالا در رشت یک هزار و ۵۰۰ لیتر آب در ثانیه استفاده می شود، اگر با آموزشها این میزان مثلاً به یک هزار و ۴۰۰ لیتر در ثانیه برسد کار موثر بوده یعنی ارائه آموزش‌ها باید منجر به نتیجه شود.
 
وی افزود: بایستی مشخص شود که با ارائه یکسری آموزشها چه کاری به چه میزانی باید برسد و آنگاه نتیجه آن برای همگان اطلاع رسانی شود تا همه در جریان قرار گیرند.
 
سجاد حسینی برای تشریح این موضوع به جمع کردن سر بطریهای نوشابه و آب معدنی که برای اولین بار از ترکیه شروع شد، اشاره کرد و گفت: جمع آوری و تحویل این سرهای بطری سبب کاهش میزان زباله و کاهش هزینه های حمل زباله به وسیله شهرداری شد و از منبع صرفه جویی در حمل زباله برای معلولان ویلچر تهیه شد اما در کشور ما این سرهای بطری را بازیافت می کنند و با مبالغ به دست آمده ویلچر تهیه می کنند. به هر حال نتیجه این کار را مردم می بینند و مشارکت می کنند.
 
حسینی در پایان تاکید کرد: مساله بایستی درست تعریف و مطرح شود و راهکارهای آن نیز برای همه مشخص باشد و هر اقدام به یک کار خیر و یا کار اجتماعی که اثرش به مردم می رسد، گره زده شود. از ظرفیت مبلغان مذهبی برای آموزشهای شهروندی می توان بهره برد.
 
حجت الاسلام دوستدار رئیس تبلغات اسلامی شهرستان رشت اظهار داشت: ما ابتدا باید جامعه هدف را شناسایی کنیم و سپس با بهره گیری از نیروهای مساجد، مبلغان مذهبی حتی مداحان و جلسات خانگی بانوان این آموزشها را به قشر وسیعی از افراد جامعه ارائه دهیم.
 
دوستدار ادامه داد: نباید این کار به طور رفع تکلیف انجام شود بلکه وضعیت آسیبهای اجتماعی به گونه ای است که اگر آموزشهای لازم صورت نگیرد، بنیانهای اصلی جامعه به مخاطره می افتد.
در بیلبوردهای شهری می توان فعالیتهای تبلیغی اخلاقی انجام داد.
 
سرهنگ رسول زاده از برخی آمارهای نگران کننده در گیلان نتیجه گرفت که جامعه امروز ما نیازمند آموزشهای حقوق شهروندی است.
 
معاون اجتماعی نیروی انتظامی افزود: متاسفانه ما در زمینه نزاع های دسته جمعی و کلامی در رتبه های بالای کشوری هستیم که این موضوع در شان جامعه ما نیست و باید با آموزش گروه های مختلف اجتماعی فکری اساسی برای این مساله کرد.
 
وی در پایان از شورای شهر خواست تا اگر چند بیلبورد را در اختیار نیروی انتظامی قرار دهند تا آنها بتوانند با تهیه بنر و درج پیامهای اخلاقی در جهت تحکیم بنیانهای اخلاقی جامعه تلاش کنند. شورای شهر بروشوری از سطح توقعات خود برای آموزش حقوق شهروندی تهیه کند.
محمدرضا داوطلب با تاکید بر اینکه آموزش موضوعات مختلف دغدغه همه مسوولان است، گفت: استانداری گیلان ارزیابی ویژه در زمینه حقوق شهروندی و حقوق عمومی در دستگاه های اجرایی نموده که می تواند برای ما مبنای عمل باشد.

 
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز