خبرگزاری کار ایران

به میزبانی خانه میرزا کوچک خان برگزار شد؛

افتتاح یادمان «از انقلاب‌مشروطه تا نهضت جنگل»/ رونمایی از یک نامه تاریخی

asdasd
کد خبر : ۶۹۸۵۵۳

یادمان از انقلاب مشروطه تا نهضت جنگل به مناسبت سالروز شهادت میرزا کوچک خان جنگلی افتتاح شد.

به گزارش ایلنا از رشت، این یادمان که به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت و با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان در خانه میرزا کوچک خان جنگلی در محله استاد سرا برگزار شد با یک اتفاق ویژه و آن هم بازگشایی یک نامه تاریخی مربوط به صد سال قبل همراه بود.

در این مراسم، رییس شورای اسلامی شهر رشت به ارزشمند بودن برگزاری این چنین یادمان هایی اشاره نمود و اظهار داشت: برای اینکه کارهای ماندگاری در جامعه رخ دهد، باید راه بزرگان را در این شهر ادامه دهیم و از تجربه این افراد بیشترین استفاده را ببریم و با تمام انرژی از همه داشته های خود برای اجرای کارهای بزرگ استفاده کنیم.

سید امیر حسین علوی افزود: ناامید شدن مردم از مسئولان، بسیار دردناک است. شاید ریشه این نگرانی را بتوان در به کار نگرفتن از مسیر و تجربه موفق بزرگان دانست.

وی با اشاره به تلاش اعضای شورا بیان داشت: تک تک لحظات بنده و اعضای پارلمان شهری، صرف انجام کارها برای به سرانجام رسیدن به بهترین شکل ممکن می شود اما محدودیت های فراوانی برای معضلات شهری وجود دارد. برای این معضلات شهری باید به دنبال راهکارهای جدیدی بود.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت از خود گذشتگی در بین مسئولین استانی و مشارکت و همکاری را از رکن های اساسی برای رسیدن به اهداف بزرگ دانست و گام برداشتن در این مسیر را از همگان خواستار شد.

علوی با اشاره به ارتباط دو طرفه مردم با پارلمان شهری اظهار داشت: باید ارتباط نزدیکتری با مردم برقرار نمود تا بتوان با مشارکت بیشتر مردم در امورات شهری، اعتماد را به آنها برگردانیم. با هوشیاری و هوشمندی که در بین مردم وجود دارد، قاعدتا همگان درک خواهند کرد که اکنون در یکی از سخت ترین برهه های زمانی از لحاظ شرایط اقتصادی قرار داریم. ولی تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا حتی در همین برهه از فشار اقتصادی که با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم، خدماتی را که از سوی شهرداری برای شهروندان ارائه می‌شود را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم و به دنبال آن برای پروژه های بزرگ عمرانی، فرهنگی و اجتماعی گام‌های مثبتی برداریم.

در ادامه مراسم، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت نیز با درخواست همکاری و همراهی فرهیختگان و تمام مسئولان عالی رتبه با مجموعه مدیریت شهری اظهار داشت: با همت یکی از همین فرهیختگان و شهروندان علاقمند به شهر رشت که مجموعه ها و اسناد تاریخی را در سالیان متوالی جمع آوری می کند، این اسناد در خانه میرزا به نمایش گذاشته شد.

محمد حسن عاقل منش با تقدیر و تشکر از آقای حسن اکبری بیان داشت: ایشان با علاقه شخصی این اسناد تاریخی را به نمایش در می آورد تا مردم با این اسناد از تاریخ خود آگاه باشند. این قبیل کارها در جهت تقویت هویت فزهنگی و اجتماعی شهروندان بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است. این تاریخ را باید برای آیندگان نیز حفظ کنیم.

وی افزود: با شروع فعالیت مرکز اسناد در چند ساله گذشته و با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت شاهد اتفاقات خوبی در عرصه فرهنگی و اجتماعی شهر رشت بودیم و برگزاری این یادمان از جمله کارهای ارزشمند این همکاری است. با تلاش بیشتر باید این فعالیت ها در حد مطلوب تر و با محتوای غنی تر شکل بگیرد تا جوانان و نسل های آینده از ناگفته های تاریخی مطلع شوند.

نمایشگاه ” از انقلاب مشروطه تا نهضت جنگل ” شامل ۲۰ عکس از رجال و مشروطه خواهان گیلانی و اسناد و اعلان های حکومتی گیلان است. این اسناد شامل ۳ حکم حکومتی ناصرالدین شاه قاجار در مورد گیلان و یک درخواست و حکم انتصاب توسط محمدعلی شاه قاجار، همچنین تعدادی اعلان شهرداری رشت و انزلی و اعلان میرزا خلیل رفیع اولین شهردار رشت می‌باشد. دو سند حائز اهمیت این نمایشگاه یکی اعلان کنسولگری انگلستان در مخالفت با میرزا کوچک خان جنگلی و نهضت جنگل و دیگری اعلان حزب کمونیست و بلشویک ها در نفی میرزا کوچک خان و قیام جنگل است. این سند بسیار مهم عدم هر گونه وابستگی میرزا و نهضت جنگل به بلشویک ها و یا شرق و غرب را اثبات می نماید.

لازم به ذکر است که این نمایشگاه تا ۱۷ آذر دایر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز