خبرگزاری کار ایران

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان:

مشارکت سازمان‌های مردم نهاد، دولت و مردم در کاهش آسیب‌های اجتماعی راهگشاست

asdasd
کد خبر : ۶۷۱۵۳۳

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان مهارت آموزی و آموزش مردم جامعه را برای ارتقاء سطح آگاهی آنان در مقابله با حوادث احتمالی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: مشارکت سازمان‌های مردم نهاد، دولت و مردم می‌تواند راهگشای مشکلات و آسیب‌های اجتماعی باشد.

به گزارش ایلنا از رشت، علی اصغر جمشیدنژاد در جلسه کارگروه تخصصی تشکل‌های مردم نهاد با موضوع مدیریت بحران و مخاطرات طبیعی با اشاره به اینکه این نشست مکمل ستاد بحران استان برای استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی در مقاطع خاص است افزود: در برنامه‌های مدیریت بحران نواقصی مشاهده می‌شود که نیازمند تمرکز بیشتری برای رفع آنان است.

وی به وجود هجمه‌ای از عواطف انسانی برای امداد و کمک‌رسانی به مردم کرمانشاه پس از وقوع زلزله اشاره و خاطرنشان کرد: بدنه سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی توانایی جذب و هدایت حجم وسیع از کمک‌ها به صورت سازماندهی‌شده را نداشت و این نشان از ضعف در دستگاه‌ها نبود بلکه ارتقاء سطح اطلاع و دانش مردم و گسترش حس انسان‌دوستانه در آنان باعث بروز افزایش هیجانات احساسی برای کمک به هموطنان بود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار وجود احساس مسئولیت در بین اقشار مختلف را یک دستاورد بزرگ ارزیابی کرد و اظهار داشت: در این مسیر نیازمند وجود یک تشکل قوی برای ساماندهی و هدایت صحیح کمک‌ها هستیم که این ظرفیت در سازمان‌های مردم نهاد به خوبی وجود دارد.

وی بر ضرورت حمایت از سازمان‌های مردم نهاد برای استفاده در مقاطع بحرانی تأکید و تصریح کرد: دستورالعمل‌ها و ساز و کارهای خوبی برای استفاده از این ظرفیت وجود دارد که تشکیل معاونت‌های اجتماعی در بسیاری از وزارتخانه‌ها و متناظر آن در استان‌ها نشانگر اهمیت این موضوع است.

جمشیدنژاد نقش تشکل‌های اجتماعی در کاهش آسیب‌ها در جامعه را بسیار موثر دانست و گفت: بی‌تردید در مواجهه با مشکلات، بحران‌ها و آسیب‌های اجتماعی دولت‌ها به تنهایی قادر به کاهش آنان نیستند و باید مثلثی از سازمان‌های مردم نهاد، دولت و مردم تشکیل تا با کمک یکدیگر گام‌های موثری برداشته شود.

وی بر لزوم استفاده از ساز و کارهای اجتماعی برای مداخله موثر در پیشگیری و رفع بحران‌ها تأکید و تصریح کرد: پس از ایجاد ساختارها در جهت پیشگیری، نیازمند یک حس‌گر قوی اجتماعی برای انعکاس بحران‌ها و مقابله با آن به صورت لحظه‌ای هستیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آغاز عملیات پاکسازی 40 هکتار از  تالاب چمخاله از گیاه سنبل آبی را یکی از اقدامات موثر صورت گرفته در هفته‌های اخیر عنوان کرد و گفت: این گیاه در چنین حجم وسیعی به طور قطع در یک روز شکل نگرفته و اگر از ابتدا ساز و کار مشخصی وجود داشت از همان ابتدا برطرف می‌شد.

وی بر ضرورت ایجاد یک فصل مشترک فعالیت‌ها میان دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در بحث پیشگیری، آموزش و پژوهش تأکید و خاطرنشان کرد: انتظار انجام یک فعالیت باید در قالب تفاهم نامه بین دستگاه‌ها و سمن‌ها شکل بگیرد تا از سرمایه‌های اصلی که در درون جامعه هستند استفاده بهینه شود.

جمشید نژاد مهارت آموزی و آموزش مردم جامعه را برای ارتقاء سطح آگاهی آنان برای مقابله با حوادث احتمالی را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: تا زمانی‌ که سمن‌های موجود به پویایی کامل نرسند نمی‌توانیم انتظار آموزش مردم و جامعه هدف توسط آنان را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه از امکانات موجود در سطح شهرستان‌ها می‌توان در مواقع بحرانی استفاده کرد گفت: تدوین برنامه همراه با شناسایی ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و تهدید‌ها یک امر ضروری است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خواستار نوشتن تجربیات و خدمات صورت گرفته از سوی سازمان‌های مردم نهاد خدمت‌رسان در زلزله کرمانشاه شد و افزود: بیان تجربیات علاوه بر شناسایی نواقص می تواند به اصلاح روش خدمت‌رسانی منجر و مبنایی برای آیندگان باشد.

وی با اشاره به اینکه در مدت زمان وقوع زلزله کرمانشاه تاکنون اطلاعات بسیاری از تجربیات موجود در زلزله‌های دیگر نقاط دنیا جمع‌آوری شده گفت: تدوین یک کتاب در این حوزه می‌تواند منبع خوبی برای مقابله با آسیب‌ها باشد.

جمشیدنژاد در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک هفته دفاع مقدس و سالروز دفاع از کیان ملت و مملکت گفت: دوران دفاع مقدس الگویی از استقامت مردم ایران اسلامی در برابر تجاوز و جنگ‌افروزی دشمنان است.

وی جانفشانی مردم و نیروهای مسلح در 8 سال دفاع مقدس را برگ زرینی در تاریخ ایران اسلامی دانست و اظهار داشت: ارتقاء توانمندی نیروهای مسلح علاوه بر اینکه ضامن امنیت کشور است، آمادگی ما در برابر هر گونه تهاجم را نشان می دهد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همچنین آغاز سال تحصیلی را شروعی برای آموختن عنوان و خاطرنشان کرد: توانایی به واسطه دانایی شکل می‌گیرد و راهگشای خوبی در مقابله با مشکلات محسوب می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز