خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان؛

آب شرب مردم آلوده به گازوئیل نیست/ ده سال زمان برای پاکسازی رودخانه های زرجوب و گوهررود

asdasd
کد خبر : ۶۳۷۵۸۵

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان گفت: به هیچ عنوان آب شرب مردم آلوده به گازوئیل نشد و حواشی پیش آمده درباره آغشته شدن آب شرب مصرفی مردم به گازوئیل درست نیست. مشکل اصلی نشست مخزن گازوئیل بود.

به گزارش ایلنا از رشت،کاظم لطفی مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان در نشست‌خبری به مناسبت هفته صرفه‌جوئی بیان کرد: خوشبختانه  استان گیلان به لحاظ داشتن منابع آبی مطمئن یکی از استانهای ثروتمند کشور است. 

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان  گفت:در آینده ثروت  هر استان به دلیل مدیریت آب آن تلقی می شود. ما در سال زراعی ۹۶ و ۹۷ با توجه به تمعهیداتی که اندیشیده بودیم چندین جلسه در سال گذشته و امسال برگزار کردیم و  سیاست های کلی آب با دستور استاندار گیلان تبیین شد.

وی افزود: در حوزه سد سفیدرود باید تا پایان فروردین ماه یک میلیون و ۵۹ هزار متر مکعب  آب ذخیره می کردیم. ما امسال نزدیک ۴۰ درصد کاهش بارندگی و منابع آب را داشتیم و تا  هشتم اردیبهشت در اولین روز رهاسازی آب  نزدیک ۹۵۰ هزار متر مکعب آب  ذخیره داشتیم که نسبت به سال گذشته ۱۰۰ میلیون متر مکعب کاهش را نشان می دهد. به همین میزان آب ورودی ما نیز کاهش پیدا کرد که با بارندگی های اردیبهشت و خرداد کمی بهتر شد و ما اکنون به شرایط پایداری دست یافتیم. 

وی  کل نیاز آبی کشاورزی گیلان را نزدیک به ۲ میلیارد  و ۸۰۰ متر مکعب بیان کرد و گفت: ۱  میلیارد و ۲۵۰ ‌ میلیون متر مکعب توسط سد سفید رود تامین می شود. با کمک همه پتانسیل آبی مانند آب زیر زمینی و  ‌ تالاب و آب بندان ها کل نیاز را تامین کردیم.

لطفی ادامه داد: برای مقابله با بحث خشکسالی نزدیک به ۱۳۰ پروژه در قالب ۵ میلیارد تومان برنامه‌ریزی کردیم و در این میان توانستیم در بحث مدیریت آب زراعی مدیریت خوبی را کسب کنیم و حتما در یک ماه آینده که پایان فصل کشاورزی خواهیم بود این مدیریت را ادامه می دهیم. همچنین تاکنون در ۲۵ پروژه ما که شامل ۱۳ طرح ملی است ۸۹۲ میلیارد تومان هزینه شده است و برای پایان آن ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان ادامه داد: ما ۴ سد در حال ساخت داریم که ۳ سد با پیشرفت فیزیکی مناسب در حال عملیاتی شدن است و سد لاسک نیز با حل  مسائل محیط زیستی شاهد آغاز عملیات اجرائی آن  در ماه آتی خواهیم بود. وی ادامه داد: تاکنون سد پلرود ۶۳ درصد، سد شفارود چیزی حدود ۳۸ درصد و  سد دیورش هم ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. ما سد پلرود و شفارود را در سال ۹۹ عملیاتی و آبگیری میکنیم و احتمالا نزدیک ۶۰ ماه عملیات اجرائی برای سد دیوش وقت گذاشتیم.

وی با بیان این که در ۱۶ شهرستان ما بزرگترین پروژه های استانی متعلق به آب منطقه ای استان است خاطرنشان کرد: همه این پروژه ها عملیاتی و اجرائی هستند و صورت وضعیت پیمانکاران نیز به صورت نقد پرداخت شده است و از جمله استان های شاخص هستیم که ۱۴ سد کوچک و بزرگ در دست احداث داریم و ان شاء الله امسال هقت سد لاستیکی را وارد مدار خواهیم کرد.

لطفی در مورد سد سازی های دیگر این شرکت نیز گفت: ما ۴ سد کوتاه و ۱۰ سد لاستیکی دیگر نیاز داریم که در جلسه آخر با وزیر نیرو احداث ۴ سد دیگر نیز اخذ شده است و در دردیف بودجه قرار می گیردو مکان های آن نیز پیش بینی شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان درباره حاشیه‌های پیش آمده در مورد آب شرب مصرفی مردم در روزهای اخیر  گفت : مشکل اصلی نشست مخزن گازوئیل بود اما  به هیچ عنوان آب شرب مردم آلوده به گازوئیل نشد.

وی درباره این موضوع ادامه داد: از آن جا که حدود هفت کیلومتر از آب  در کانال روباز به سمت تصفیه خانه سنگر انتقال داده می شود، تجهیز کارگاه توسط پیمانکار برای  کانالیزه  کردن انتقال این آب انجام شده بود.  منبع گازوئیل این کارگاه نشتی پیدا کرد اما قبل از اینکه وارد آب در مخزن اصلی شود مشخص شد و هرچند  آتش به منبع اصلی گازوئیل می رسد و چند ساعت می سوزد ولی  بعد از خاموش شدن خاک محیط اطراف توسط بیل مکانیکی برداشته و محیط پاکسازی شد و در همان ساعات اولیه با وجود اینکه گازوئیل وارد آب نشده بود برای اطمینان آب سد بیجار از مدار خارج و آب سد سپیدرود وارد مدار شد و ما در سلامت آبی که وارد مدار کردیم آب شکی نداشتیم.

مدیرعامل آب منطقه ای در پاسخ به این پرسش که چرا در مقابل این اقدام اطلاع رسانی از طریق صداوسیما صورت نگرفته بود نیز بیان داشت: اطلاع رسانی صورت گرفت. ولی این که از صداوسیما پخش نشد به خاطر این بود که تشویش اذهان عمومی صورت نگیرد. از نظر ما مساله بزرگی نبود. زیرا آن را مدیریت کرده بودیم. ما باید جلوی حادثه را بگیریم و سریع جمع کنیم. این مورد اشتباه کارگاهی بود و ما باید برای امنیت خودمان این کار را می کردیم.

لطفی در مورد تالاب عینک نیز بیان داشت:  در بحث عینک نزدیک به ۳۰۰ میلیون لیتر در ثانیه فاضلاب را از تالاب خارج کردیم. آبی که اکنون در عینک است آب تقریبا سالم تری است. تنها یکی از منبعهایش آلوده است که قرار است آب و فاضلاب شهری آن را انجام دهد. گفتیم هر سرمایه گذاری آمادگی داشته باشد  آن را تحویل می دهیم. مالکیت آن متعلق به آب منطقه ای است ولی برای بهره برداری از آن به شهرداری و یا سرمایه گذاران دیگر برای استفاده گردشگری آمادگی داریم. وی  با اشاره به حضور یک سرمایه گذار برای ساخت هتل گفت: چهار هکتار در کنار محل ساخت هتل به او اجاره داده می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان در مورد ماجرای سرمایه گذاری بخش خارجی در مورد پرورش ماهی در سواحل و قفس نیز گفت:  دریای خزر یک دریای متلاطمی است. پرورش ماهی در قفس اقتصادی است ولی باید محیط آرام بخشی داشته باشد. یکی از مشکلات پرورش ماهی در قفس دریای خزر این است که تلاطم این دریا  زیاد است ولی پرورش ماهی در آب بندان ها را آغاز کردیم.

لطفی همچنین در مورد آخرین وضعیت ساماندهی دو رودخانه رشت نیز گفت: این رودخانه ها دو مشکل  کمی و کیفی دارند.  حوزه آبریز رودخانه گوهررود بسیار کوچک است و در نتیجه فاضلاب ها باعث می شود که گوهررود خشک شود. در حال حاضر هشتاد میلیون مترمکعب این رودخانه از صد میلیون متر مکعب آن  فاضلاب است. اما در زرجوب چیزی حدود ۹۰ میلیون متر مکعب برای خودش است و از بالا دست خودش می آید ولی آلایندگی های زرجوب بسیار قوی است،  مثل پسماند سراوان که آن را تقویت می کند. وی در این رابطه ادامه داد:  آلایندگی های زرجوب را می توان جدا کرد ول گوهررود آلایندگی های بیشتری دارد. یک مساله این است که باید آب را تصفیه کرد که در حوزه اختیارات آبفا است و دیگر بحث تصفیه صنعتی است که در حوزه اختیارات  شهرکهای صنعتی است.

مدیرعامل آب منطقه ای با اشاره به راه حل های برای ساماندهی آلایندگی دو رودخانه بیان داشت: ما در حوزه آب منطقه ای دو سد را برای گوهررود پیش بینی کردیم. البته در بالادست رودخانه گوهررود آبی نداریم و  آن چیزی که است فاضلاب صنعتی و انسانی است و باید برای مشکل کمی آن چاره بیندیشیم و مشکل کیفیتی آن مربوط به شهرداری و آب و فاضلاب شهری است . وی در پایان افزود:  قطعا پاکسازی این رودخانه به همین راحتی نیست. آلودگی نزدیک به هفتاد سال طول کشیده و ما اگر همت کنیم تا ده سال می توانیم آن را انجام می دهیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز