خبرگزاری کار ایران

انتشار نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال ۱۳۹۶ کشور و استان گیلان؛

هرگونه تحلیل آماری باید مبتنی بر آمارهای رسمی کشور باشد

asdasd
کد خبر : ۶۲۴۳۳۷

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان گفت: نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال 1396 کشور و استان گیلان منتشر شد.

به گزارش ایلنا از رشت، کیوان محمّدی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با بیان اینکه آمارهای مربوط به ساختار نیروی کار، مبنایی برای ارزیابی و تحلیل‌ سیاست‌های اقتصادی یک کشور محسوب می‌شود گفت: این طرح تصویر کاملی از همه ابعاد نیروی کار (شاغل، اشتغال ناقص، بیکار و غیرفعال) برحسب طبقه‌بندی‌های بین‌المللی و مناطق جغرافیایی(استان‌ها) ارائه می‌کند.

وی به بند الف ماده 10 احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب بیستم اردیبهشت‌ماه 1396 مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه مرکز آمار ایران مرجع رسمی تهیه، اعلام و انتشار آمارهای رسمی کشور است اشاره کرد و گفت: تولید و انتشار آمارهای رسمی در همه کشورها بر اساس اصول بنیادین 10 گانه آمارهای رسمی مبتنی بر بی‌طرفی، اخلاق حرفه‌ای، محرمانگی اطلاعات فردی و استانداردهای بین‌المللی صورت می‌گیرد تا ضمن استفاده از آخرین دستاوردهای دانش و تجربه بشری، امکان مقایسه‌های قابل‌قبول بین‌المللی فراهم شود. بنابراین فرآیندهای انجام فعالیت‌های آماری کشور فارغ از تمایلات سیاسی و جناحی است.

محمّدی تأکید کرد: بدیهی است هرگونه تحلیل آماری و نتیجه‌گیری عالمانه باید مبتنی بر آمارهای رسمی کشور باشد و یا فرآیند طراحی، تولید، پردازش و انتشار آن به تأیید مرکز آمار ایران به‌عنوان دبیرخانه شورای عالی آمار کشور رسیده باشد تا با استفاده از داده‌های قابل‌اعتماد، بتواند مبنای قضاوت و اظهارنظر قرار گیرد. بنابراین به نظر می‌رسد برخی اظهار نظرها بیشتر از آنکه جنبه علمی داشته باشد، ناشی از عدم اطلاع کافی یا برخی برداشت‌های شخصی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با اشاره به سه تعریف کار، شاغل و بیکار به عنوان تعاریف پایه رسمی طرح نیروی کار افزود: کار به هرفعالیت اقتصادی فکری یا بدنی که به طور معمول به منظور کسب درآمد (نقدی و یا غیرنقدی) صورت پذیرد و هدف آن تولید کالا یا ارائه خدمت است اطلاق می‌شود.

وی در خصوص تعریف علمی شاغل گفت: تمام افراد 10 ساله و بیشتر که در طول هفته‌ مرجع (یعنی یک هفته قبل از مراجعه مامور آمارگیر)، طبق تعریف کار، حداقل یک ساعت کارکرده و یا بنا به دلایلی به‌طور موقت کارشان را ترک کرده باشند، شاغل محسوب می‌شوند.

محمّدی ادامه داد: بیکار نیز به تمام افراد 10 ساله و بیش‌تر اطلاق می‌شود که در هفته‌  مرجع فاقد کار باشند (دارای اشتغال مزدبگیری یا خوداشتغالی نباشند)، در هفته‌ مرجع و یا هفته بعد ازآن آماده برای کار باشند (برای اشتغال مزدبگیری یا خوداشتغالی آماده باشند) و یا در هفته‌ مرجع و سه هفته قبل از آن جویای کار باشند (اقدامات مشخصی را به‌منظور جستجوی اشتغال مزدبگیری و یا خوداشتغالی به عمل‌آورده باشند)

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان به مقایسه نرخ مشارکت اقتصادی برخی کشورها با ایران پرداخت و گفت:  نرخ مشارکت اقتصادی در کشورهایی نظیر ترکیه، مالزی، استرالیا، ژاپن و آلمان بیش از 50 درصد و بعضاً تا 70 درصد است. اما بر اساس نتایج به‌دست‌آمده در سال 1396 نرخ مشارکت اقتصادی کشور و استان گیلان به ترتیب  40.3 و 42.7 درصد بوده است.

وی تصریح کرد: نرخ مشارکت اقتصادی مردان در کشور و استان گیلان به ترتیب 64.5 و 64.9 درصد می‌باشد و نرخ مشارکت اقتصادی زنان در کشور و استان گیلان بترتیب 16 و 20.4 درصد بوده است.

محمّدی در ادامه در خصوص نرخ بیکاری استان گیلان بر اساس نتایج به‌دست‌آمده در سال 1396 گفت: نرخ بیکاری جمعیت ده سال و بیشتر استان گیلان برابر 10.7 درصد بوده که نسبت به سال قبل (11.3 درصد) 0.6 درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه این نرخ در بین مردان برابر 9.6 درصد و در بین زنان برابر 14.1 درصد بوده است اضافه کرد: بر همین اساس نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ده سال و بیشتر استان در سال 1396 استان گیلان برابر 42.7 درصد است. نرخ مشارکت اقتصادی در بین مردان در جمعیت ده سال و بیشتر برابر 64.9 درصد و در بین زنان برابر 20.4 درصد بوده است. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان اظهار داشت: گرچه می‌توان گفت بسته به شرایط مختلف به طور کلی نرخ بیکاری بیش از 5 درصد نرخ نسبتاً بالایی است لیکن یکی از چالش‌های جدی استان و کشور بالا بودن نرخ بیکاری در بین گروه سنی جوانان 15 تا 29 ساله و بویژه نرخ بیکاری زنان است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج بدست آمده در سال 1396 نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 استان برابر 29 درصد بوده که نسبت به سال قبل تغییری نداشته است. این نرخ در بین مردان برابر 24.6 درصد و در بین زنان برابر 41.5 درصد بوده است.

وی تصریح کرد: نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت پانزده ساله و بیشتر استان در سال 1396 استان گیلان برابر 45.9 درصد است.

محمّدی با تأکید براینکه پرداخت تسهیلات رونق تولید سال 1395 و 1396 در کاهش نرخ بیکاری موثر بوده است افزود: نبود بانک اطلاعات جامع از بیکاران و ویژگی‌های تحصیلی، مهارتی، فنی و ...  آن‌ها یکی از موانع تصمیم‌گیری مناسب برای تدوین سیاست‌های مناسب اشتغالزایی است. لذا ثبت‌نام بیکاران دارای تحصیلات عالی در سامانه کارورزی یکی از موارد ضروری است که می‌تواند در شناسایی و کاهش نرخ بیکاری تأثیر بسزایی داشته باشد. در این خصوص استانداری، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان سایتی را در نظر گرفته‌اند که انشاء‌الله متقاضیان شغل با مراجعه به دفاتر مربوطه با ثبت‌نام و ارائه اطلاعات کامل می‌توانند به برنامه‌ریزان کمک کنند.

وی اضافه کرد: بر اساس آمارهای سال 95 در گیلان حدود 120 هزار نفر متقاضی کار وجود دارد که یا از خود شغل راضی نیستند و یا تاکنون شغلی نداشته‌اند. ولی از این بین حدود 40 هزار نفر در دفاتر کاریابی ثبت‌نام کرده‌اند.

وی در خصوص برخی مشکلات اجرای طرح نیروی کار گفت: با توجه به این که ملاک زمانی تشخیص وضعیت اشتغال و یا بیکار بودن افراد در هفته و یا ماه قبل از روز مراجعه آمارگیر به خانوار است لذا عوامل مختلفی نظیر وجود کارگران فصلی در بخش کشاورزی، ساختمانی و سایر فعالیت‌ها، عدم اشتغال بدلیل شرایط نامساعد جوی در هفته مرجع در فصول پاییز و زمستان و موارد مشابه می‌تواند به صورت طبیعی منجر به نوسانات 1396و تغییرات نرخ بیکاری فصلی و یا سالانه در کشور و بویژه در استان گیلان‌ شود.

محمّدی اضافه کرد: در بررسی‌های بعمل آمده توسط مرکز آمار ایران در صورتی که تعریف اشتغال از حداقل یک ساعت کار در هفته به حداقل 16 ساعت کار در هفته افزایش پیدا کند مقداری بسیار جزئی در سطح کشور به نرخ بیکاری افزوده خواهدشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بالا بودن نرخ بیکاری در جوانان 15 تا 29 ساله، فارغ‌التحصیلان بیکار به دلیل توانمندی ذاتی این گروه سنی، دوره سنی مطلوب ازدواج و تشکیل زندگی و بویژه سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در حوزه آموزش و تحصیلات تکمیلی در این گروه و همچنین بالا بودن نرخ بیکاری زنان در گیلان از نکات مهم حاصل از نتایج طرح است که باید مورد چاره اندیشی و رسیدگی جدی‌تر قرار گیرد.

روند نتایج بدست آمده از طرح آمارگیری نیروی کار کشور و استان گیلان طی سال های 1384 تا سال 1396:

هرگونه تحلیل آماری باید مبتنی بر آمارهای رسمی کشور باشدهرگونه تحلیل آماری باید مبتنی بر آمارهای رسمی کشور باشد

هرگونه تحلیل آماری باید مبتنی بر آمارهای رسمی کشور باشد

هرگونه تحلیل آماری باید مبتنی بر آمارهای رسمی کشور باشد

هرگونه تحلیل آماری باید مبتنی بر آمارهای رسمی کشور باشد

هرگونه تحلیل آماری باید مبتنی بر آمارهای رسمی کشور باشدهرگونه تحلیل آماری باید مبتنی بر آمارهای رسمی کشور باشد

هرگونه تحلیل آماری باید مبتنی بر آمارهای رسمی کشور باشد

هرگونه تحلیل آماری باید مبتنی بر آمارهای رسمی کشور باشدهرگونه تحلیل آماری باید مبتنی بر آمارهای رسمی کشور باشد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز