خبرگزاری کار ایران

فاضلی مطرح کرد:

چهارشنبه‌سوری فرصتی برای با هم بودن بدون خطرات جسمی است

asdasd
کد خبر : ۶۰۳۳۷۸

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: چهارشنبه سوری در اصل، فرصتی برای با هم بودن بدون آسیب‌هایی است که امروزه به آن دچار شده ایم.

به گزارش ایلنا از رشت، فیروز فاضلی اظهار کرد: آسیب‌های چهارشنبه سوری که به واسطه برخی از حرکات به جمع می رسد، برای هیچ کس خوشایند نیست.

وی با تشریح آیین چهارشنبه سوری بیان داشت: در ایران پیش از اسلام، این آیین مبنایی بوده برای اینکه سرما می رود و گرما می آید و سوری آن هم به معنای سرخ و سرخی هم به معنای شادی به صورت دست جمعی بوده است.

این استاد ادبیات دانشگاه گیلان خاطرنشان کرد: از این سنت که همه دور هم جمع می‌شدند، به شادی می‌پرداختند و مبنایی برای صله رحم بوده، استفاده ابزاری شده است.

وی با بیان اینکه استفاده ابزاری این آیین را دچار چالش کرده، گفت: در بحث آیین‌ها، استفاده از مواد خطرآفرین مطرح نیست اما متاسفانه استفاده از این مواد در دوره های مختلف آیین کهن چهارشنبه سوری را دچار آسیب کرده است.

فاضلی بیان داشت: برای اینکه سنت چهارشنبه سوری مبنایی برای آشتی ما شود، باید به دوره ای برگردد که مردم دور هم جمع می شدند و این آیین مبنایی برای شاد بودن و زندگی مسالمت آمیز داشته باشد و از انحراف تهی شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان این که تمدن ما اسلامی - ایرانی است، اظهار کرد: در این تمدن، نوعی آشتی وجود دارد به این معنی که در سفره هفت سین ابتدا قرآن و بعد آب را قرار می دهیم که نوعی در کنار هم بودن در تمدن وجود دارد.

وی با اشاره به نقش مهم فرهنگ سازی کرد: بایستی درباره اجرای صحیح آیین چهارشنبه‌سوری مبنی بر فرصتی برای دور هم بودن به دور از آسیب، فرهنگ سازی شود.

آخرین چهارشنبه سال در سنت ایرانی، چهارشنبه سوری نام دارد؛ این روز در سال جاری با ٢٣ اسفند مصادف شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز