خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای شهر رشت مطرح کرد:

ایجاد خانه مشروطه رشت با تامین اعتبار از سازمان میراث فرهنگی کشور

asdasd
کد خبر : ۵۹۲۴۲۱

رئیس شورای شهر رشت گفت: با تامین اعتبار از سازمان میراث فرهنگی کشور، خانه مشروطه در رشت ایجاد می شود .

به گزارش ایلنا از رشت، محمدحسن طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور با حضور در کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت، از اعلام آمادگی این سازمان برای تخصیص اعتبار برای تغییر کاربری بناهای میراثی رشت خبر داد.

این دعوت به منظور دریافت اعتبار برای راه اندازی و تجهیز موزه مشروطه رشت، صورت گرفت.

در این دیدار که کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس، رضا علیزاده ، ولی جهانی و حسین میرزایی مدیر کل و معاون میراث فرهنگی گیلان و مدیر میراث شهرستان رشت نیز حضور داشتند؛ رئیس شورای شهر رشت اعلام کرد شورا و شهرداری تلاش دارند خانه اولین شهردار رشت را به عنوان اولین موزه رشت تغییر کاربری دهد.

امیر حسین علوی در بخشی از سخنان خود ابراز کرد: دو ساختمان میراثی در اختیار شهرداری رشت یعنی عمارت بلدیه و ساختمان سازمان فرهنگی نیز قابیلت تغییر کاربری دارند و در صورت حمایت‌های سازمان میراث فرهنگی می‌توانیم این دو بنا را نیز به موزه های تخصصی تغییر کاربری دهیم.

عاقل منش نیز با اشاره به نقش گیلانیان در فتح تهران و اعاده مجلس پس از استبداد صغیر تصریح کرد: متاسفانه هنوز در رشت نتوانسته این خانه و یا مرکز اسنادی برای نشان دادن این نقش راه اندازی کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا گفت: رشت به عنوان مرکز استان بافت های فرسوده ای دارد که با نگاه ویژه میراث می تواند به همان اولین های خود بازگردد.

وی به طرح مصوب این کمیسیون مبنی بر تغییر کاربری خانه میرزا خلیل رفیع به موزه مشروطه اشاره نمود و ابراز کرد: راه اندازی چنین مرکز اسنادی نیازمند تامین اعتبار است و امیدواریم امروز با حضور معاون میراث کشور بتوانیم بخشی از این اعتبارات را از محل درآمدهای ملی جذب کنیم.

اعضای کمیسیون با طرح تغییر کاربری عمارت میرزا خلیل رفیع شریعتمدار به عنوان خانه مشروطه موافقت کردند.

عاقل منش ابراز کرد: به منظور تجهیز و مرمت این بنا نیازمند کمک کارشناسان میراث فر هنگی و دریافت اعتبارات ملی داریم.

عاقل منش تاکید کرد: اعضای شورای پنجم توانمندی های زیادی دارند و پیشکسوتان اعضا علاقمند هستند تا بافت میراثی مرکز استان حفظ و احیا شود.

رئیس شورای شهر رشت نیز گفت: ظرفیت کمیسیون های تخصصی شورا بسیار بالاست. رشت میراث طبیعی و ابنبه زیادی دارد که باید حفظ و احیا شود.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز ضمن تبریک سی و نهمین سالروز پیروز انقلاب اسلامی اظهار کرد: امروز ظرفیت کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر رشت بسیار بالاست و پتانسیل خوبی برای پیگیری لوایح و مصوبات دارد.

سید امیرحسین علوی به پیشینه فرهنگی رشت اشاره کرد و افزود: رشت میراث متفاوتی دارد و شورای شهر و مدیریت شهری برای حفظ بافت‌های تاریخی رشت تلاش دارد.

وی ادامه داد: همراهی و همکاری مابین مجموعه‌های مدیریتی در شورای پنجم رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفته است و بسیاری از هنرمندان صنایع‌دستی در کنار سازمان فرهنگی ورزشی با همراهی شورا و شهرداری مشغول به فعالیت هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت به پروژه بهسازی بافت حریم خواهر امام اشاره کرد و تصریح کرد: طرح ملی بازآفرینی امروزه به‌عنوان یکی از طرح‌های کلیدی در دست انجام است و شورای پنجم نیز برای حفظ و بازآفرینی اماکن تاریخی در رشت اقداماتی در دست انجام دارد.

علوی با اشاره به بازسازی مسجد حاج سمیع با همکاری شورا و شهرداری رشت و میراث فرهنگی تصریح کرد: حضور معاون میراث کشور در کمیسیون فرهنگی شورا می‌تواند سرآغاز حرکت های ماندگاری در حوزه حفظ بناهای میراثی کشور باشد.

علوی افزود: شهر بزرگ رشت به‌عنوان مرکز استان گیلان از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است و شورا و شهرداری رشت آمادگی همکاری‌های متقابل دارند و در نخستین گام قصد داریم خانه میرزا خلیل رفیع را- که در حال حاضر به‌عنوان ساختمان شورای رشت استفاده می‌شود- به‌عنوان خانه مشروطه تغییر کاربری دهیم.

معاون میراث فرهنگی کشور، گفت: بنده با خانواده برای دیدن رشت آمدم و از دیدن این شهر فرهنگی لذت بردم.

محمد حسن طالبیان ابراز کرد: بناهای میراثی ثروت این شهر هستند و شناسنامه این شهر هستند و فرزندان ما از ما سوال و طلب خواهند کرد.

وی افزود: اگر امروز شهر خشتی یزد در میراث جهانی ثبت شده است، بخاطر همگرایی و تعامل همه مسئولان شهری یزد است.

طالبیان خانه میرزا خلیل رفیع را دارای ارزش میراثی و معماری ویژه خانه‌های شهری توصیف کرد و افزود: سازمان میراث فرهنگی کشور آمادگی دارد برای مرمت و تغییر کاربری هر بنای میراثی در رشت، ۵۰درصد اعتبار را تامین کرده و کارشناسان میراث فرهنگی را برای مرمت میراثی بناها گسیل دارد.

 

معاون میراث کشور همچنین گفت: هر بنای میراثی که توسط مدیریت شهری به عنوان موزه تغییر کاربری دهد، سازمان حتی آمادگی دارد که اشیای تاریخی لازم را هم در اختیار موزه های ایجاد شده قرار دهد.

وی از اعلام آمادگی سازمان میراث فرهنگی برای تغییر کاربری مجموعه بناهای میراثی میدان شهرداری رشت خبر داد و تاکید کرد: هر کدام از بناهای مرکز شهر که کاربری موزه متناسب با کارکرد قبلی داشته باشد، سازمان میراث فرهنگی آمادگی تخصیص اعتبار بدین منظور را دارد.

در این نشست همچنین فاطمه شیرزاد خواستار تخصیص اعتبار و همکاری سازمان میراث فرهنگی برای مرمت حمام های تاریخی رشت و تغییر کاربری بناهای میراثی به موزه ها شد.

سخنگوی شورا همچنین گفت: پیش از انقلاب تابلوهایی از نقاشان بنام ایران که عمده انها گیلانی هستند، خریداری شده و بنا بود موزه هنرهای معاصر در رشت ایجاد شود ولی این تابلوها در تهران هست و هنوز اداره کل ارشاد برای راه اندازی این موزه و بازگرداندن تابلوها به رشت اقدامی نکرده است.

 

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: یک دوم جمعیت استان در رشت ساکن هستند ولی با این حال درصد تخصیص بودجه عمرانی برای مرکز استان بسیار ناچیز است.

کوچکی نژاد، بناهای میراثی استان گیلان و بویژه رشت را میراث بجامانده از نیاکان توصیف کرد و افزود: امروز توسعه گردشگری سودآورترین حوزه اقتصادی است و باید با همکاری مدیریت شهری، برای احیای این بناها و تغییر کاربری تلاش نماییم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز