خبرگزاری کار ایران

دیدار بازاریان و کارکنان شهرداری منطقه 2 رشت با شهردار / افت 60درصدی رونق بازار اصلی با اجرای طرح پیاده راه فرهنگی

asdasd
کد خبر : ۵۷۴۴۴۷

در حاشیه دیدار مسعود نصرتی با کارکنان شهرداری منطقه دو رشت، جمعی از بازاریان هسته مرکزی شهر برای بیان مشکلات ناشی از اجرای طرح پیاده راه فرهنگی و معضل دست فروشان و دیدار با شهردار رشت در شهرداری منطقه دو رشت حضور یافتند.

به گزارش ایلنا از رشت، در حاشیه دیدار مسعود نصرتی با کارکنان شهرداری منطقه دو رشت، جمعی از بازاریان هسته مرکزی شهر که مشتمل بر نمایندگانی از بازاریان خیابان های شریعتی، شیک و علم الهدی بودند، برای بیان مشکلات ناشی از اجرای طرح پیاده راه فرهنگی و معضل دست فروشان و دیدار با شهردار رشت در شهرداری منطقه دو رشت حضور یافتند.

در این دیدار تعدادی از بازاریان به بیان مشکلات پرداختند که از آن جمله می توان به بسته شدن تعداد قابل توجهی از بانکها، خروج و نقل مکان کاسبان قدیمی و نیمه تعطیلی بسیاری دیگر از مغازه‌های بزرگ هسته مرکزی شهر، تنزل ارزش مغازه‌های بیش از یک میلیاردی به کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان، افت افت ۶۰ درصدی بازار و از رونق افتادن بازار بزرگ شیک از قدیمی ترین بازارهای کشور اشاره داشتند.

نصرتی شهردار رشت نیز با اشاره به بر عبور مکرر روزانه خود از مسیر پیاده راه اذعان داشت: ما به دنبال راهکار بینابینی برای تعدیل مشکلات موجود در بازار هستیم.

وی بازدید از بازار با حضور جمعی از اعضای شورا و مسئولان مرتبط استانی و اخذ تصمیم نهایی برای ساماندهی و حل مشکلات بازاریان را دو برنامه اولویتی شهرداری خواند و گفت: افول ۶۰ درصدی بازار شهر رشت آمار تکان دهنده ای است، اما ناگفته نماند که بقای پیاده راه با وضعیت فعلی، مساله رونق بازار سنتی و استمرار فعالیت پاساژها سه محوری است که در کنار هم با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد شد.

شهردار رشت با تاکید بر اینکه ما وارث دو مفهوم نا مأنوس در کنار هم هستیم، تصریح کرد: بازاریان با پدیده ای ناهمگون مواجه شدند و انتظار آنان باز شدن پیاده راه است که با وجود هزینه های هنگفت انجام شده قابل تامل است. لذا برای پرداختن به مشکلات بازاریان رشت طی روزهای آینده با نماینده بهداشت، شخص فرماندار و... به بازدید خواهیم پرداخت.

 از ورود به خیابان شیک و بازار شرمگین هستم

مدیر شهرداری منطقه دو رشت نیز در این دیدارگفت: باز کردن محورهای ارتباطی و ساماندهی دست فروشی کار آسانی نیست لذا توجه به حضور حجم زیاد در بحث محور ارتباطی نیاز به کار کارشناسی دارد.

مرتضی عاطفی با استناد به قانون، دستفروشی در سطح شهر را ممنوع و شهرداری را مکلف به جمع آوری دستفروشان دانست و گفت: در قانون نیامده است که شهرداری مکلف به ایجاد اشتغال برای دستفروشان است و مسئول ایجاد شغل در کشور نهادهای دیگری هستند.

وی افزود: فروشندگان در پیاده‌روها حجم قابل ملاحظه ‌ای از فضا را اشغال کرده‌اند که گاهی با جستجوی ریشه این گونه فعالیت ها متوجه می‌شویم صاحبان مغازه گاهی با در اختیار گذاشتن قسمتی از مسیر تردد و تامین بخشی از اجناس و دادن برق مغازه، فضای جدیدی برای فروش اجناس خود در کنار خیابان ایجاد کرده‌اند و یا محوطه جلوی مغازه خود را اجاره داده‌اند که این امر با توجه به مظلوم نمایی برخی دستفروشان در رسانه‌ها جای بسی تامل دارد.

شهردار منطقه دو خاطرنشان کرد: برای نظم بخشی فعالیت دستفروشان به دلیل تبعاتی که دستفروشی دارد شورای تامین دست یاری به سوی قوه قضاییه و نیروی انتظامی دراز کرده است تا همکاری لازم با شهرداری صورت گیرد اما متاسفانه تاکنون حضور نیروی انتظامی بسیار کمرنگ بوده و این همکاری سه جانبه برقرار نشده است.

مرتضی عاطفی تصریح کرد: جمع آوری سد معبر از وظایف شهرداری است و ما بسیار با دستفروشان مدارا می کنیم تا شاهد عواقب اجتماعی این برخوردها نباشیم اما نیاز است مسئولان بلند پایه استان به این امر ورود کنند تا معضل دستفروشی رفع شود. همچنین برای ساماندهی دستفروشان  به رغم اینکه جزء وظایف شهرداری نیست اقداماتی را انجام داده‌ایم که ایجاد بازارچه‌های محلی یکی از این اقدامات است.

شهردار منطقه دو با تاکید بر اینکه به عنوان مدیر منطقه از ورود به خیابان شیک و بازار شرمگین هستم، خاطرنشان کرد: پیشنهاد می شود برای ساماندهی دست فروش‌ها یک تیم ویژه با عضویت نمایندگان بازار، شهرداری و فرمانداری تشکیل شود و این تیم به صورت میدانی به صورت روزانه فعالیت بازار و نمایندگان نیروی انتظامی در برخورد با دست فروشان را رصد نمایند.

وی از تعرفه پارکینگ زندان برای ساماندهی و استقرار دست فروشان خبر داد و افزود: با اجرای این طرح بیش از ۶۰۰ دست فروش در آن مکان ساماندهی خواهند شد.

مرتضی عاطفی در خصوص مسیر پیاده راه فرهنگی یادآور شد: پیدا کردن مسیر عبوری در پیاده راه فرهنگی از دغدغه های مهم شهرداری رشت است لذا پیشنهاد می شود که از خیابان شریعتی به خیابان امام که بیشترین محل تردد است مسیری باز شود.

در ادامه این نشست دلجو صاحب هتل اردیبهشت با تاکید بر اینکه این هتل ۳۲ اتاقه یکی از قدیمی ترین هتل های شهر رشت است گفت: اجرای پیاده راه باعث تقلیل مسافران حتی به کمتر از ده نفر در روز شده است که در وارد نمودن ضربه مهلک به اقتصاد شهر نقش بسزایی دارد.

وی افزود: کوچه هتل اردیبهشت به پارکینگ اختصاصی دست فروشان مبدل شده و حتی در بسیاری از موارد دست فروشان با استقرار موتور برق در آن کوچه تا ساعت ۳ بامداد اقدام به فروش اجناس خود می کنند.

دلجو تصریح کرد: قبل از اجرای طرح پیاده راه اشکالات این طرح در ۷۰۰ صفحه توسط بازاریان تهیه و تقدیم شهرداری شد که متاسفانه با نادیده گرفتن این ایرادات اقدام به اجرای طرح پیاده راه شد.

 بازار رشت همچون بشکه باروتی رو به افول است

رئیس هیئت امنای پیاده راه فرهنگی علم الهدی، بازار رشت را بزرگترین بازار روباز جهان دانست و گفت: مسدود شدن هسته مرکزی شهر و افزایش تعداد دست فروشان در پیاده راه از مهم ترین مسائل بازاریان شهر رشت است.

مهدی شادرو با تاکید بر ضرورت حفظ امنیت توریست در بازار تصریح کرد: برخی از دستفروشان ضمن عدم رعایت ادب، علاوه بر ایجاد مشکل برای مغازه داران و تجار رشت سبب پراکنده شدن گردشگر از هسته مرکزی شهر خواهند شد.

وی در ادامه از همراهی و مشارکت بازاریان شهر رشت با شهرداری خبر داد و افزود: بازار رشت همچون بشکه باروتی رو به افول است.

رئیس هیئت امنای پیاده راه علم الهدی با ارائه آماری تصریح کرد: علاوه بر وجود هتل‌ها و مسافرخانه‌های قدیمی هسته مرکزی شهر رشت، ۱۰۵ مغازه بر اصلی و ۱۰ باب مغازه و ۶ پاساژ در خیابان علم الهدی، ۶۰۰ باب مغازه و ۱۵ پاساژ در خیابان شریعتی، ۵۰۰ باب مغازه و ۶ پاساژ در خیابان شیک، ۷۰۰ باب مغازه و سه پاساژ در خیابان امام خمینی (ره) استقرار یافته اند، که در صورت عدم همراهی و همکاری مسئولان استانی و شهرستانی در ساماندهی دستفروشان و بازگشایی پیاده راه فرهنگی با ورشکستگی صددرصدی مواجه خواهند شد .
 

در ادامه سایر نمایندگان و بازاریان حاضر در جلسه علاوه بر بیان نظرات خود، خواستار بازگشایی پیاده راه فرهنگی شهر رشت به صورت آزمایشی برای مدت یک هفته شدند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز