خبرگزاری کار ایران

سالاری خبر داد :

28 درصد شاغلان گیلان را فعالان بخش کشاورزی تشکیل می‌دهند

asdasd
کد خبر : ۵۷۳۰۵۱

استاندار گیلان با بیان اینکه 28 درصد شاغلان استان را فعالان بخش کشاورزی تشکیل می دهند گفت: باید علمی‌تر کار کنیم و به دنبال ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی برویم .

به گزارش ایلنا از رشت، استاندار گیلان در همایش تجلیل از تولید کنندگان برتر بخش کشاورزی استان بر ضرورت نگرش جامع و کامل در چرخه تولید بخش کشاورزی تأکید کرد و گفت: باید زمینه‌ای را فراهم کنیم تا وضعیت کشاورزی بهبود یافته و دغدغه کشاورزان عزیزمان رفع شود.

وی 28 درصد شاغلین استان را فعالان بخش کشاورزی عنوان کرد و با اشاره به تولید 18 درصدی ناخالص گیلان در بخش کشاورزی اظهار داشت: این آمار حاکی از آن است که میانگین درآمد کشاورز از مجموع درآمدها کمتر است.

دکتر سالاری با اشاره به کوچک بودن مقیاس اراضی و باغات کشاورزی استان اظهار داشت: گیلان از جمله متراکمترین استان‌های کشور بوده به گونه ای که نسبت زمین به ساکنین آن در میان استان‌های دیگر کشور کمترین است.

استاندار گیلان بر لزوم ارتقاء بهره‌وری در سطح واحد مزارع و باغات تأکید کرد و افزود: البته دولت نیز در این راستا وظایفی دارد و باید با انتخاب درست نژاد و گونه‌‌های زراعی، تدوین شیوه‌های درست کشاورزی، حمایت و نظارت جهت بکارگیری نهاده‌های خوب کشاورزی زمینه ارتقاء بهره وری را فراهم کند.

سالاری با اشاره به اهمیت نقش مراکز پژوهشی در توسعه بخش کشاورزی اظهار داشت: مراکز پژوهشی از یافته‌های سایر نقاط دنیا برای بازدهی و کیفیت بهتر محصولات کشاورزی غافل نباشند و گونه و نژادهای دستیافتی آنان را با شرایط اقلیمی کشورمان هماهنگ و سازگار کنند.

استاندار گیلان با بیان اینکه مروجین کشاورزی دستاوردهای علمی در این بخش را به باغات و مزارع کشاورزان ببرند افزود: مروجین کشاورزی زمانی به باغات و مزارع کشاورزان روند که یافته‌ها و علم آن یک گام جلوتر از کشاورز باشد.

سالاری بر لزوم تمرکز جدی بر تکمیل زنجیره‌های بخش کشاورزی تأکید کرد و تحقق این مهم را موجب ارتقاء ارزش محصول و تسهیل بازاریابی دانست و افزود: بسته‌بندی و فرآوری مطلوب از جمله نکات مهم در این بخش به شمار می رود .

استاندار گیلان با اشاره به درآمد پایین کشاورزان و کوچک بودن مزارع آنان اظهار داشت: کشاورزان عزیز می‌توانند در کنار کار کشاورزی از ظرفیت و امکانات مناطق خود نظیر آب بندان‌ها علاوه بر تأمین آب کشاورزی ، برای پرورش آبزیان و فعالیت‌های گردشگری  نیز بهره گیرند.

 سالاری تصریح کرد: آمادگی داریم تا در کوتاهترین زمان ممکن زمینه‌ی لازم را جهت بهره‌گیری کشاورزان از ظرفیت و امکانات مناطق خود در جهت افزایش درآمد و بهبود معیشت کشاورزان فراهم کنیم.

استاندار گیلان با اشاره به تشکیل کمیته‌های 48 گانه برای تمامی مسائل استان اظهار داشت: از 48 کمیته‌ای در نظر گرفته شده، 11 کمیته آن مرتبط با بخش کشاورزی می‌باشد و در این کمیته‌ها از فعالان بخش کشاورزی و متخصصین امر نیز بهره خواهیم گرفت.

استاندار گیلان همچنین از برگزاری فشرده و مترکم این کمیته‌ها ظرف 10 روز آینده خبر داد.

سالاری بر لزوم تقویت مجامع صنفی بخش کشاورزی تأکید کرد و با بیان اینکه با تقویت مجامع صنفی و تشکل ها سخنان شما رساتر خواهد بود به کشاورزان توصیه کرد : از طریق مجامع صنفی، سخنان خود را به صورت علمی و مکتوب بیان کنید تا قابل پیگیری باشد .

نماینده عالی دولت در گیلان افزود: باید محصولات کشاورزی را متناسب با ذائقه مشتری فرآوری و هماهنگ با سلیقه آنان بسته‌بندی و وارد بازار کنیم.

استاندار گیلان با اشاره به کارهای خوب انجام گرفته در بخش مکانیزاسیون و تسطیح اراضی کشاورزی استان آن را از جمله راهکارهای مهم در ارتقاء بهره‌وری محصولات کشاورزی دانست.

وی همچنین بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت و اختیارات میهمانان کشوری در جهت توسعه و شکوفایی گیلان تأکید کرد و با اشاره به حاشیه‌های ایجاد شده توسط عده‌ای در سفر اخیر وزیر جهاد کشاورزی به گیلان اظهار داشت: در بازدید مهندس حجتی از واحد تولیدی مواد خوراکی از سبوس برنج ،مسئولین کارخانه از فواید سبوس برنج دربهبود اخلاق ، کاهش استرس و تقویت اعصاب سخن گفتند .

وی افزود : بعد از مطرح شدن فواید سبوس برنج ، حجتی در گفتگو با آن کشاورز عزیز که با استرس و نگرانی مطالب خود را بیان می نمود توصیه کرد از این سبوس برنج که برای تقویت اعصاب و استرس مفید است مصرف کند .

سالاری در ادامه با بیان اینکه متأسفانه عده‌ای با حاشیه سازی مسائل را به صورت غیر واقعی بیان کردند افزود: حتی ذره‌ای بعد تهمت آمیز و کم احترامی در سخنان وزیر جهاد کشاورزی با این کشاورز عزیز وجود نداشت.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه  در شخصیت و منش مهندس حجتی کم حرمتی به هیچ انسانی وجود ندارد افزود : باتوجه به فشردگی برنامه سفر وزیر جهاد کشاورزی به گیلان اما مهندس حجتی با حوصله به تمامی سخنان آن کشاورز عزیز گوش داده و نهایت حرمت را گذاشتند .

در پایان این همایش استاندار گیلان با اهداء لوح از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی قدردانی کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز