خبرگزاری کار ایران

جهانی خبر داد:

آغاز پروژه گمانه‌زنی محوطه باستانی فیلده در شهرستان رودبار

asdasd
کد خبر : ۵۷۰۷۹۵

سرپرست معاونت میراث فرهنگی گیلان گفت: پروژه گمانه زنی محوطه باستانی فیلده در شهرستان رودبار به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم آغاز شد.

به‌گزارش ایلنا از رودبار، ولی‌جهانی سرپرست معاونت میراث فرهنگی گیلان اظهار داشت: در راستای گازرسانی به روستاهای شهرستان رودبار از جمله روستای تاریخی فیلده و براساس توافقات انجام شده میان اداره کل میراث فرهنگی گیلان و شرکت گاز استان مقرر شد تا در اسرع وقت مطالعات باستان شناسی در این روستای تاریخی آغاز شود.

وی با بیان اینکه به استناد مجوز صادره از سوی پژوهشکده باستان شناسی هیأتی از باستان شناسان اداره کل میراث فرهنگی گیلان نسبت به گمانه زنی جهت تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه باستانی فیلده اقدام کردند، تصریح کرد: پیشینه مطالعات باستان شناسی در این روستا به سال‌های اوایل دهه 1380 باز می گردد که هیات مشترک ایران و ژاپن در این منطقه طی بررسی و شناسایی‌های صورت گرفته موفق به شناسایی چند محوطه تاریخی و اسلامی شدند.

جهانی به مهمترین نتایج پژوهش های مذکور اشاره کرد و گفت: کشف گونه جدیدی از سفال که به عنوان «سفال نوع فیلده » نام گذاری شده، نتایج حاصل از کاوش‌های دوره مذکور بود.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان خاطرنشان کرد: روستای فیلده با داشتن بقعه تاریخی در مرکز روستا و همچنین درختان چنار پلاک گذاری شده با عمر 500 تا 1000 سال یکی از شاخص‌ترین مراکز تاریخی مذهبی شهرستان رودبار به شمار می آید که پژوهش های باستان شناسی می‌تواند به شناسایی بیشتر این آثار و پیشینه تاریخی آن و نیز تعیین عرصه و حریم محوطه های تاریخی برای حفاظت آن یاری رسان باشد.

روستای فیلده واقع در بخش مرکزی رودبار از مناطق تاریخی برجسته شهرستان رودبار بوده و در ارتفاعات غربی مشرف به شهر رودبار، قرار دارد .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز