خبرگزاری کار ایران

30 درصد تاسیسات آبرسانی روستایی گیلان مستهلک است

asdasd
کد خبر : ۵۵۲۶۹۲

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان گفت: 30 درصد تاسیسات آبرسانی روستایی استان مستهلک است و به بازسازی نیاز دارد.

به گزارش ایلنا از رشت، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان گفت: 30 درصد تاسیسات آبرسانی روستایی استان مستهلک است و به بازسازی نیاز دارد. 

 محبعلی رنج ور، با بیان اینکه عمر تاسیسات آبرسانی روستاهای گیلان بین 22 – 40 سال است، افزود: هزینه ی نگهداری از این تاسیسات 2.5 برابر میانگین کشوری است.
وی، با اشاره به اینکه بیش از 21 هزار کیلومتر خطوط انتقال و توزیع آب شرب در روستاهای استان وجود دارد، اظهارداشت: هزینه ی اجرای طرح های آبرسانی روستایی گیلان 3 برابر میانگین کشوری است.
وی تصریح کرد: برای آبرسانی به هر خانوار روستایی استان به 6 میلیون و 500 هزار تومان اعتبار نیاز است.
به گفته ی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان؛ به منظور تامین آب آشامیدنی هر خانوار روستایی استان 75 متر لوله گذاری می شود درحالیکه این عدد در کشور برابر با 30 متر است.
رنج ور افزود: درحال حاضر از 2 هزار و 60 روستای بالای 20 خانوار گیلان، هزار و 619 روستا از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برخوردارند.
وی خاطرنشان کرد: شاخص بهره مندی روستاهای استان از آب آشامیدنی مناسب و با کیفیت 76.1 درصد است که این رقم 5 درصد کمتر از میانگین کشوری است.
وی، با تاکید بر اینکه گیلان یکی از سه استان پُر تراکم کشور است، گفت: 3.4 درصد جمعیت کشور در گیلان سکونت دارند و تراکم جمعیتی استان 177 نفر در واحد سطح است.
رنج ور افزود: با توجه به ورود میلیون ها گردشگر به گیلان و سکونت اکثر آنان در مناطق روستایی، تاسیسات موجود پاسخگوی نیاز آبی روستاها نیست.
وی، با اشاره به اینکه در سال جاری به 11 هزار خانوار روستایی گیلان آبرسانی سیار شد، اظهارداشت: 87 هزار مترمکعب آب شرب سالم و بهداشتی در این روستاها توزیع شد.
وی، با تاکید بر اینکه فقط 25 درصد بارش های گیلان در فصل گرم سال است، گفت: در مناطق جنوبی استان چشمه های گوارایی داریم که وارد مدار کردن آن ها در قالب طرح های آبرسانی مستلزم تخصیص اعتبارات مناسب است.
رنج ور افزود: در روستاهای جلگه ای گیلان، آب های زیرزمینی آهن و منگنز بالایی دارد که برای تصفیه ی آب شرب ساکنان این مناطق 80 دستگاه تصفیه ی فیزیکی نصب شده است.
وی یادآور شد: تقویت منابع تامین آب آشامیدنی روستاهای دارای تنش آبی در اولویت کار شرکت آبفار است که در این راستا در 2 شهرستان سیاهکل و رودبار طرح های خوبی در دست اجراست.
وی، در خصوص تامین کیفیت مناسب آب شرب روستاهای گیلان نیز گفت: کیفیت آب آشامیدنی مشترکان تحت پوشش بطور مستمر در 11 آزمایشگاه میکروبی، 4 آزمایشگاه شیمیایی و 2 آزمایشگاه سیار سنجش سلامت می شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز