خبرگزاری کار ایران

رشد شاخص بهره‌مندی آب شرب روستاهای گیلان

asdasd
کد خبر : ۵۳۱۲۸۶

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان از افتتاح 24 طرح تامین آب شرب روستاهای این استان در هفته دولت امسال خبر داد.

به گزارش ایلنا از رشت، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان از افتتاح 24 طرح تامین آب شرب روستاهای این استان در هفته ی دولت امسال خبر داد.

محب‌علی رنج‌ور ضمن اعلام این خبر گفت: این تعداد طرح در روزهای هفته دولت با حضور مسئولان استانی و شهرستانی به بهره‌برداری رسمی رسید.

وی افزود: با افتتاح این طرح‌ها 12 هزار و 533 روستایی گیلان از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار شدند.

وی تصریح کرد: بیش از 190 میلیارد ریال اعتبار برای آبرسانی به این روستاها هزینه شد.

رنج ور خاطرنشان کرد: در قالب این طرح ها 258 کیلومتر لوله گذاری خطوط انتقال و توزیع، حفر 3 حلقه چاه، بهسازی 2 دهنه چشمه، 4 باب ایستگاه پمپاژ و هزار و 450 مترمکعب مخزن اجرا شد.

به گفته وی؛ با بهره‌برداری از طرح‌های آب‌رسانی روستایی گیلان در هفته دولت، شاخص بهره‌مندی روستاهای استان از آب شرب سالم به رقم 76.1 درصد رسید. 

مدیرعامل شرکت آبفار گیلان در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به اینکه فاضلاب تولیدی ناشی از جوامع انسانی، یکی از عوامل مخرب زیست محیطی است، اظهارداشت: این فاضلابها حاوی عناصر محلول، معلق و میکرو اُرگانیسم های بیماری زا بوده که در صورت تخلیه ی کنترل نشده به محیط، خسارات جبران ناپذیری به منابع آب، خاک و هوا وارد کرده و باعث انتشار انواع بیماری ها و صدمات جبران ناپذیر به محیط زیست می‌شود.

رنج ور، با بیان اینکه نفوذ فاضلاب‌های انسانی از طریق چاه‌های جاذب به سفره ی آب‌های زیرزمینی و یا از طریق کانالهای رو باز به آبهای سطحی و رودخانه ها موجب آلوده شدن منابع می شود، افزود: به منظور حفاظت از محیط زیست، منابع آبی، بهداشت و سلامت جامعه؛ تصفیه ی فاضلاب امری حیاتی است. 

وی با اشاره به اینکه 6 طرح جمع آوری وتصفیه ی فاضلاب روستاهای گیلان آماده ی بهره برداری است، تصریح کرد: در آینده ای نزدیک با افتتاح این طرح ها 4 هزار و 800 نفر از روستاییان شهرستان های رشت، شفت، آستانه اشرفیه، لاهیجان و آستارا از شبکه ی مدرن فاضلاب بهره مند می شوند. 

وی، اعتبار هزینه شده برای اجرای این تعداد طرح تصفیه ی فاضلاب را 73 میلیارد و 800 میلیون ریال ذکر کرد.

در زمان کنونی‌ گیلان دارای 2 هزار و 568 روستاست که 1584 روستای بالای 20 خانوار و 174 روستای زیر20 خانوار از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردارند. 

آب آشامیدنی این روستاها از 390 حلقه چاه، 544 دهنه چشمه، 17 هزار و 425 کیلومتر شبکه توزیع، 3 هزار و 769 کیلومتر خطوط انتقال، 589 باب ایستگاه پمپاژ و 138 هزار مترمکعب مخزن در حال تامین است. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز