خبرگزاری کار ایران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان خبر داد:

اجرایی شدن طرح «سینما سلام» برای برقراری عدالت فرهنگی در گیلان

asdasd
کد خبر : ۴۸۲۷۲۵

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به آغاز اجرای طرح «سینما سلام» در شهرستان های فاقد سینما در استان، گفت: این طرح برای برقراری عدالت فرهنگی در گیلان اجرایی می شود.

به گزارش ایلنا از رشت، فیروز فاضلی در آیین آغازین طرح «سینما سلام» در مجتمع فرهنگی و هنری فارابی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی صومعه سرا با بیان این که امروزه وقتی می‌خواهند شهری را ایجاد کنند، می گویند به ازای هر ده هزار نفر باید یک سینما وجود داشته باشد، گفت: همین شهر صومعه سرا بیش از ٥٠ سال است که شهر شده است، آیا در ابتدای امر، لوازم مورد نیاز فرهنگی برای احداث این شهر تعبیه شد؟

وی با ابراز گله از این که متأسفانه ما هر جا که به مشکلی بر می خوریم یاد کلمه فرهنگ می افتیم و می گوییم فرهنگسازی نشده است، افزود: قبل از تأسیس هر شهر باید لوازمی مهیّا شود، ولی ما متأسفانه ابتدا شهر را ایجاد می کنیم سپس سراغ مباحث فرهنگی، رفاهی و... می رویم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تأکید بر این نکته که در دولت تدبیر و امید، علی رقم تمامی مشکلات اقتصادی موجود، به این بخش توجه ویژه ای شده است، تصریح کرد: تا سال ٩٢ در کشور ١١٤١ شهر داشتیم که تا پایان ٩٥ این عدد به ١١٩٧ شهر رسید؛ تا سال ٩٢، تعداد ٢٤٧ سالن سینما داشتیم که اکنون به ٤٠٣ سالن سینما رسیده است.

فاضلی ادامه داد: تا سال ٩٢ در کشور ٦٠ شهر دارای سینما داشتیم که این رقم به ١٥٠ شهر افزایش یافته است.

این مسئول با اشاره به فعالیت ٩ سینما با ١٠ سالن نمایش در شش شهر گیلان، اظهار کرد: اکران فیلم ها در استان، فقط در سال ٩٥ بیش از ٥٧٠ هزار نفر مخاطب داشت.

وی با بیان اینکه متأسفانه ١٠ شهرستان گیلان از داشتن سینما محروم هستند، گفت: با اجرای طرح «سینما سلام» در شهرستان ها و حتی شهرهای فاقد سینما، خواستیم به نحو حداقل، عدالت فرهنگی را برقرار کنیم که این طرح را در صومعه سرا آغاز کردیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان این که مقوله سینما در تمام جهان، سه پارامتر «تولید»، «سالن های سینما» و «مخاطب» دارد، تصریح کرد: در مبحث تولید، سینمای ایران در همه ادوار جزو ١٥ کشور اول جهان بود و هم اکنون نیز رتبه ١٢ جهان را داریم.

فاضلی افزود: متأسفانه در بحث سالن های سینما، هنوز با میانگین جهانی قابل مقایسه نیستیم و بسیاری از جمعیت کشورمان از داشتن سینما محروم هستند. در نتیجه تا جایی برای نمایش فیلم نباشد، آمار مخاطب نیز پایین خواهد آمد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی گیلان با بیان اینکه متأسفانه گسترش فضای مجازی در جامعه ما باعث شده که خانواده ها در عین اینکه در زیر یک سقف زندگی می کنند، از هم فاصله گرفته و تنها باشند؛ ادامه داد: مقوله هایی چون سینما، تئاتر، موسیقی برای نزدیک کردن و دور هم جمع شدن خانواده هاست.

وی با تأکید بر این که هنر باعث تقویت دیالوگ در خانواده هاست، تصریح کرد: هنر باعث می شود که انسان ها، مسأله مدار باشند و پس از تماشای آثار هنری، در مورد آن به گفت و گو بپردازند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در پایان با تأکید بر این که هر چقدر برای کارهای فرهنگی و هنری هزینه شود عملاً نتیجه اش دیده می شود، اذعان کرد: «توسعه» فعل شدن و «فرهنگ» فعل بودن را دارد؛ کاری نکنیم که هنگام برخورد با مشکل در «شدن» ها به یاد «بودن» بیافتیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز