خبرگزاری کار ایران

رئیس کل دادگستری استان گیلان مطرح کرد:

تکریم ارباب رجوع و حفظ حریم خصوصی افراد از اهداف راه‌اندازی سامانه ابلاغ الکترونیک است

asdasd
کد خبر : ۴۴۱۷۹۸

رئیس کل دادگستری استان گیلان در نشست شورای انفورماتیک استان گیلان تاکید کرد : این سامانه بستری را فراهم کرده تا دستگاه قضایی بتواند با اطمینان بیشتری با مراجعان به این دستگاه شیوه دادرسی را ارتقا ببخشد.

به گزارش ایلنا از رشت، شورای فناوری دادگستری استان گیلان به ریاست احمد سیاوش پور رئیس کل دادگستری استان تشکیل جلسه داد.

احمد سیاوش در این نشست با اشاره به سامانه ابلاغ الکترونیک و تحولی که این سامانه در دستگاه قضایی ایجاد کرده بیان داشت: ایجاد طرح‌های الکترونیک در دستگاه قضایی را از جمله سیاست های کلان و مهم قوه قضاییه است.

وی با اعلام رضایت از مشارکت مردم استان در ثبت نام سامانه فوق از ابتدای اجرای طرح افزود : لازم است در خصوص عمومی‌سازی سامانه فوق  نهادهای اجتماعی و مدنی مانند شهرداری‌ها، بسیج حقوقدان ها در این خصوص در کنار دستگاه قضایی استان مشارکت لازم را داشته باشند.

رئیس کل دادگستری استان افزایش سرعت رسیدگی به پرونده ها، کاهش اطلاع دادرسی، تکریم ارباب رجوع ، حفظ بیشتر حریم خصوصی افراد و کاهش هزینه‌ها از اهداف راه‌اندازی این سامانه بوده است.

ارشدترین مقام قضایی استان تاکید کرد: این سامانه بستری را فراهم کرده است که دستگاه قضایی بتواند با اطمینان بیشتری و با ارتباط منطقی تر با مخاطبان و مراجعان به این دستگاه شیوه دادرسی را ارتقا ببخشد و عدالت قضایی را در کشور بهتر تامین کند منتهی این امر نیاز به همکاری و همراهی تمام مراجعان دارد.

سیاوش پور تصریح کرد: تا زمانی که به طور کامل مراجعین در سامانه فوق ثبت نام نکرده باشند دستگاه قضایی ابلاغ را به صورت سنتی انجام خواهد داد ، البته ثبت نام در سامانه اجباری است و زیرساخت ها نیز فراهم می باشد.

وی افزود: بزودی دفاتر خدمات الکترونیکی در کلیه شهرستان های استان جهت خدمات رسانی هرچه بهتر قضایی به مردم شریف راه اندازی خواهد شد.

مجید الهیان، معاون آمار و فن آوری اطلاعات دادگستری استان گیلان نیز در این نشست با اشاره به اینکه شبکه ملی عدالت در معاونت آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه راه اندازی شده افزود : براساس ماده 175 آیین دادرسی کیفری جدید قوه قضائیه موظف شده است اوراق قضایی را با استفاده از سامانه های الکترونیکی یا مخابراتی به مراجعان خود ابلاغ کند و لازم است مراجعان به قوه قضائیه نیز براساس تکلیفی که در همین ماده قانونی برای آنها مقرر شده است جهت دریافت الکترونیکی اوراق قضایی به سامانه ای که تحت عنوان"ثنا" طراحی و در دسترس آنها قرار گرفته است مراجعه و ثبت نام کنند.

قائم مقام دادگستری استان  خاطر نشان کرد: تمام مردم گیلان می توانند در این سامانه ثبت نام نموده و   ثبت نام برای کلیه  شهروندانی که  دارای پرونده در محاکم قضایی می باشند ، وکلا و کارشناسان حقوقی الزامی می باشد.

 این مقام قضایی اظهار داشت: مراجعه کنندگان به دستگاه قضایی می توانند به دو روش در سامانه فوق ثبت نام کنند؛ مراجعه مستقیم به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی که در این روش با ارائه کارت ملی، اطلاعات شناسنامه، تلفن و کدپستی و اخذ امضای الکترونیکی توسط دفتر در سامانه ثبت نام لازم به عمل می آید و بعد از آن می تواند نسبت به اقامه دعوی یا طرح شکایت اقدام کند و چنانچه دفاتر خدمات قضاییی الکترونیکی راه اندازی نشده این اقدام باید در واحد قضایی مربوطه انجام شود.

وی ادامه داد: همچنین در روش بعدی، ثبت نام در سامانه ثنا در منزل و سپس به دفاتر الکترونیکی قضایی یا واحد قضایی محل خواهد بود، چنانچه در منزل اقدام به ثبت نام شود کد رهگیری که سامانه در اختیار وی قرار می دهد یادداشت و سپس یا در دست داشتن مدارک هویتی برای احراز هویت و دریافت حساب کاربری که شامل رمز ورود و شناسه کاربری است به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند.

الهیان افزود: پس از ثبت نام در سامانه ثنا (sana.adliran.ir) برای مشاهده ابلاغ الکترونیکی می توانند اوراق قضایی را در این سامانه ملاحظه کنند وی در پایان تاکید کرد مردم شریف استان  جهت جلوگیری از هرگونه تضییع حقوق خود در اسرع وقت به روش های مطرح شده در این سامانه ثبت نام نمایند.

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری گیلان تصریح کرد: خودداری از مراجعه به سامانه یا ثبت نام در آن از این پس قطعا مشکلاتی را برای مراجعان به دستگاه قضایی فراهم خواهد ساخت و حتی ممکن است موجب تضییع حقوق آنها شود، تاکید این است که مردم شریف استان در اسرع وقت به روش های گفته شده در این سامانه ثبت نام کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز