خبرگزاری کار ایران

استاندار گیلان مطرح کرد:

حضور موثر وزیر نفت در اوپک؛ بیانگر تاثیرگذاری ایران در تصمیمات جهانی

استاندار گیلان گفت: حضور موثر وزیر نفت در اوپک و نیز سکانداری مذاکرات منطقه با محوریت وزیر خارجه‌ کشورمان نشان از تأثیرگذاری ایران در تصمیمات جهانی و منطقه‌ای پس از موفقیت برجام دارد.

به گزارش ایلنا از رشت، محمدعلی نجفی در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه در موضوع اقتصاد مقاومتی در استان گیلان اقدامات بسیاری در حال انجام است، افزود: بخشی از اقتصاد مقاومتی نیازمند فرهنگ‌سازی بین اقشار مختلف مردم است.

وی به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر مصون ماندن و مقاوم‌سازی اقتصادی اشاره و خاطرنشان کرد: در دولت تدبیر و امید با فضای جدیدی که ایجاد شده از موضوع مهم اقتصاد مقاومتی استقبال شده است.

نماینده عالی دولت در گیلان به سخنان رئیس‌جمهور در جلسات هفته‌ اخیر و پرداختن به مسائل اقتصاد مقاومتی اشاره و اظهار داشت: اقتصاد، آب و محیط زیست 3 مقوله‌ اصلی در اقتصاد مقاومتی است که اشتغال بسیاری در این حوزه‌ها وجود دارد.

استاندار گیلان به موفقیت‌های کشورمان پس از برجام اشاره و خاطرنشان کرد: حضور موثر وزیر نفت در اوپک و سکانداری مذاکرات منطقه با محوریت وزیر خارجه‌ کشورمان نشان از تأثیرگذاری ایران در تصمیمات جهانی و منطقه‌ای پس از موفقیت برجام دارد.

وی به تشکیل ستاد تسهیل سرمایه‌گذاری و رفع موانع تولید به صورت پایلوت در گیلان اشاره و خاطرنشان کرد: ابتدای تشکیل این جلسات با بهره‌مندی از ظرفیت‌ دستگاه‌های استانی و نیز تسهیلات بانکی توانستیم 26 درصد از موانع تولید را برطرف کنیم.

استاندار گیلان با بیان اینکه خوشبختانه کارگروه رفع موانع تولید در قالب اقتصاد مقاومتی قرار گرفته، گفت: با بهره‌گیری از ظرفیت‌های سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل اقدامات مثبتی در گیلان شکل گرفته است.

وی با اشاره به اینکه جایگاه گیلان از نظر ظرفیت صنعتی در رتبه‌ی 12 تا 13 قرار دارد، افزود: از لحاظ بهره‌مندی از تسهیلات رونق تولید در بخش صنعت در رتبه‌ دوم تا سوم قرار داریم.

نجفی بر ضرورت اطلاع‌رسانی به موقع از تلاش‌ها و نتایج مثبت اقدامات صورت گرفته در استان تأکید و تصریح کرد: اطلاع‌رسانی صحیح آمار و ارقام و توفیقات به‌دست آمده به مردم آگاهی آنان را در بخش‌های مختلف ارتقاء می‌دهد. در ارائه‌ دستاوردهای اقتصاد مقاومتی ضعف اطلاع‌رسانی مشهود است و باید تلاش کنیم تا اصلاح شود.

رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گیلان اشتغال را موضوع اصلی دولت در سال‌جاری عنوان و اظهار داشت: در 3 سال گذشته توجه ویژه‌ مدیران استان گیلان معطوف به بخش اشتغال است که خوشبختانه توانستیم از نرخ بیکاری 15.6 درصدی ابتدای دولت‌یازدهم به نرخ 9.6 در شش‌ماهه نخست سال 95 ارتقاء دهیم.

وی با بیان اینکه اشتغال زنان، جوانان و فارغ‌التحصیلان استان رونق بیشتری خواهد گرفت، افزود: بسترهای اقتصاد مقاومتی زمینه اشتغال پایدار را فراهم می‌کند.

نجفی با اشاره به اینکه جمعیت بالای 5 میلیون نفری استان با وجود مسافران نیازمند امکانات بیشتر است، گفت: با توجه به تراکم بالای جاده‌های استان که در جایگاه دومی کشور قرار دارد اما زیر ساخت‌های این بخش برای این حجم از جمعیت و مسافر تعریف نشده است.

استاندار گیلان به تحولات شکل گرفته در بخش بنادر و کشتیرانی استان اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش حجم بنادر انزلی و آستارا و نیز راه‌اندازی بندر کاسپین نیازمند توجه ویژه به بخش راه‌ها و جاده‌های استان هستیم.

وی آینده‌ی گیلان را بسیار درخشان و قابل دفاع دانست و افزود: مدیریت آب یکی از مسائل اصلی استان است که نیازمند تلاش ویژه به این بخش است .

 نجفی اظهار داشت: در طرح گزارشات باید سهم گیلان از منابع ملی از سوی دستگاه‌های اجرایی مطالبه شود.

وی با بیان اینکه کشور از لحاظ کمبود اعتبارات در شرایط سختی به‌سر می‌برد، گفت: با توجه به شرایط جدیدی که در کشور حاکم است قطعاً بخش اعتبارات نیز تقویت خواهد شد.

استاندار گیلان اظهار داشت: تلاش ما بر این است تا پروژه‌های تعریف شده در سطح استان در زمان تعهد شده به بهره‌برداری برسد.

نماینده عالی دولت در گیلان افزود: درباره تسریع در اجرای پروژه‌های راه‌آهن و آزاد راه گیلان با وزیر راه و شهرسازی مکاتبه خواهم کرد.

وی با بیان اینکه اقدامات دانشگاه گیلان و نیز بخش فناوری استان در حوزه‌ی شرکت‌های دانش‌بنیان رو به جلو است، خاطر نشان کرد : انتظار داریم با برنامه‌ریزی حرکت‌های دانش بنیان فضای بیشتری برای اشتغال جوانان فراهم شود.

 نجفی یکی از موفقیت‌های استان در رونق اشتغال را پروژه‌های خُرد و مشاغل خانگی عنوان کرد و گفت: صنعت فولاد برای کشور و استان یک سرمایه است اما می‌توان با 100 هکتار زمینی که در اختیار این صنعت قرار می‌گیرد را با هدایت به سمت طرح‌های دانش بنیان اشتغال بیشتری برای جوانان فراهم کرد.

وی اظهار داشت: فضای مدیریتی استان در همه‌ بخش‌ها به ویژه حوزه اشتغال از همراهی و همکاری خوبی برخوردار است.

در این نشست برخی دستگاه‌های استانی به بیان گزارش عملکرد 9 ماهه دستگاه خود در پیشبرد برنامه‌ها و طرح‌های اقتصاد مقاومتی ارائه کردند

کد خبر : ۴۴۰۳۳۱