خبرگزاری کار ایران

استاندار گیلان:

بهره‌مندی از نیروهای اثرگذار جامعه در مسیر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

استاندار گیلان بیان کرد: باید تلاش شود در مسیر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از حضور همه نیروهای اثر گذار در جامعه نهایت بهره را برد.

به گزارش ایلنا از رشت، محمد علی نجفی در نشست شورای استانی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت که با حضور اعضای شورا در دفتر کار استاندار برگزار شد بیان کرد: با توجه به هجمه‌های صورت گرفته علیه انقلاب انتظار از بخش‌های مختلف فرهنگی این است که در این زمینه راهکار و طریق ارائه دهند و در این زمینه نقش و رسالت روحانیت برجسته‌تر و پر رنگ‌تر است که باید راهگشا و هدایت گر باشند.

نماینده عالی دولت در گیلان ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی را از دیگر عوامل  مهم  جامعه دانست و خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب با حساسیت ویژه در خصوص مسائل اجتماعی ارائه راهکار و طریق می‌کنند.

استاندار گیلان در ادامه به فداکاری‌های فرزندان این ملت در مبارزات قبل از انقلاب ،دوران دفاع مقدس و حرمین اشاره کرد و افزود : نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت و اثر گذاری آن در جامعه پر رنگ تر شود.

وی تشکیل این شورا در کشور به ریاست رییس جمهور متاثر از اهمیت بالای این بخش عنوان کرد و گفت: باید تلاش شود در این مسیر از حضور همه نیروهای اثر گذار در جامعه نهایت بهره را برد.

استاندار گیلان با بیان اینکه در این شورا در خصوص چگونگی هدایت ،نظارت و نهادینه سازی این فرهنگ تبادل نظر و تصمیم سازی می‌شود بیان کرد: با وجود پیشینه و سبقه فرهنگی و موقعیتی که استان گیلان دارد باید استان را از هر گونه لطمه‌ای مصون و محفوظ نگه داریم.

وی با اشاره به اینکه امروز بیشترین هجمه‌های فرهنگی از طریق زبان و ایراد گرفتن به دیگران پرداخته می‌شود تصریح کرد: نباید اجازه داد جلسات ایثار و شهادت و مراسم  شهدا به تقابل جناح‌های مختلف تبدیل شود.

نجفی به وجود الگوهای فراوان و فاخر در دین مبین اسلام اشاره کرد و گفت: بی‌تردید با تأسی و الگو پذیری از نهادهای دینی می‌توان در جهت ترویج این فرهنگ گام‌های موثر برداشت.

وی با بیان اینکه تحولات صورت گرفته در کشور متأثر از فرهنگ ایثار، تلاش و کار مضاعف است بیان کرد: بطور قطع با الگو قرار دادن شهدا و جان نثاری آنها یک فرهنگ مدیریتی همراه با ایثار و فداکاری در جهت کار و تلاش مضاعف می توانیم ایجاد کنیم.

رییس شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان ادامه داد: ممکن است در این مسیر افرادی زبان مهر و محبت نداشته باشند و با انتقاد مطالبی را بیان کنند که این امر نباید خدشه‌ای بر پیشبرد اهداف اصلی وارد شود و مطمئنا از نقدهای سازنده و راهگشا بهره خواهیم گرفت.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری کنگره عظیم هشت هزار شهید گیلان نماد خوبی از الگوگیری از وحدت و انسجام شهدا در دفاع از ملت بود.

وی بر ضرورت مشورت گرفتن در مسائل راهبردی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تاکید کرد و گفت: رفع مشکلات ایثارگران و خانواده‌های آنها و نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت برای آینده کشور نقش بسزا و موثری دارد.

نجفی بر ضرورت جلوگیری از موازی کاری در این بخش تأکید و تصریح کرد: استفاده از هنرمندان و تولید آثار فاخر و نمادین می‌تواند زمینه ساز ماندگاری فرهنگ استان در سال‌های متمادی باشد.

وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت و پتانسیل دانشجویان در تدوین پایان نامه‌ها و رساله‌ها با موضوع فرهنگ ایثار و شهادت گفت: مساجد نیز که پایگاه‌های قوی در این عرصه هستند نیز می‌توانند بسیار موثر عمل کنند.

وی با اشاره به بازسازی مزار شهدای استان از محل کمک‌های دولتی و مردمی خاطر نشان کرد: باید در جهت تکمیل مزار شهدا در شهرستان‌های باقی مانده تسریع شود.

رییس مجمع نمایندگان استان گیلان نیز در این نشست بر ضرورت بومی سازی شرایط فرهنگی متناسب با موقعیت استان تاکید کرد و گفت :اگر به باورهای دینی مردم لطمه وارد شود نمی‌توان در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت موفق عمل کرد.

مهرداد بائوج لاهوتی با اشاره به این که در هشت سال دفاع مقدس ابزارهای تهاجم فرهنگی وجود نداشت افزود: باید از قشر جوان جایگزین خوبی برای تلاش گران و ایثارگران عرصه دفاع مقدس تربیت کرد.

در این نشست اعضای شورا سند راهبردی و پیش نویس آیین نامه شورای استانی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت را به بحث و تبادل نظر گذاشتند.

کد خبر : ۴۰۷۸۲۵