خبرگزاری کار ایران

استاندار گیلان

سهم نیم درصدی کتابخانه‌ها از محل درآمد شهرداری پرداخت شود

ایلنا: استاندار گیلان با تاکید بر ضرورت پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه ها از محل درآمد شهرداری ها ، گفت: نباید بدهی در این بخش باقی بماند.

به گزارش ایلنا، دکتر محمدعلی نجفی در دومین نشست انجمن کتابخانه عمومی گیلان که با حضور جمعی از مدیران در محل استانداری برگزار شد با اشاره به اهمیت حمایت از نهاد کتابخانه‌های عمومی در توسعه فرهنگی افزود: بخشی از نیازهای کتابخانه‌های عمومی استان مسائل سخت‌افزار که باید امکانات موردنیاز فراهم شود و بخش دیگر آن‌که از اهمیت بسزایی برخوردار است بخش نرم‌افزاری می‌باشد که باید فضای درک متقابل در خصوص این مهم در جامعه ایجاد شود.

استاندار گیلان همچنین با اشاره به پروژه نیمه‌تمام کتابخانه مرکزی رشت، برجذب اعتبارات سفر رئیس‌جمهوری در ارتباط با این پروژه تأکید کرد.

وی در ادامه  ضرورت پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه‌ها از محل درآمد شهرداری‌ها را یادآور شد و افزود: بایستی تلاش شود تا هیچ بدهی دراین‌ارتباط باقی نماند و سهم هر شهر در حوزه فرهنگی همان منطقه هزینه شود.

استاندار گیلان بر ضرورت توسعه فضای کتابخانه‌های استان تأکید کرد و افزود: باید شرایطی فراهم شود تا کتابخانه‌ها تبدیل به فضای مناسب‌تر در شهر و روستاها شود.

نجفی با توجه به نزدیک بودن هفته کتاب و کتاب‌خوانی به ترویج این فرهنگ و تکریم فعالان حوزه کتاب و کتاب‌خوانی تأکید کرد.

وی فضای کاری در آینده را به نفع گیلان دانست و افزود:  آینده استان در بخش‌های اقتصاد دانش‌بنیان روشن است و می‌باید این موضوع در ارتباط با حوزه فرهنگ استان نیز رقم بخورد.

نجفی افزود: استان گیلان دارای پیشینه‌ای قوی در حوزه فرهنگ است که این پیشینه مهم‌ترین ظرفیت استان برای ارتقای سطح اندیشه و فرهنگ گیلان محسوب می‌شود.

وی به لزوم توجه به مشارکت اجتماعی و همراهی مردم در بخش فرهنگ تأکید کرد و افزود: باید به‌دوراز فضاهای سیاسی و با برنامه‌ریزی صحیح و اصولی در جهت تقویت بخش فرهنگی تلاش کنیم.

استاندار گیلان بابیان اینکه متأسفانه اقداماتی که تا به امروز در حوزه فرهنگ در سطح استان انجام‌گرفته کافی نبوده و باید در این زمینه تلاش بیشتری شود اظهار کرد: به دلیل وجود مشکلات بسیار گذشته درزمینهٔ عمرانی و اقتصادی بخش اعظم زمان معطوف به این موضوع شد و وقت کمتری صرف حوزه فرهنگی شده است.

وی ادامه داد: می‌بایست ازاین‌پس با تعامل و ارائه راهکارهای کارشناسی مدیران، گام‌های محکمی درزمینهٔ تقویت حوزه فرهنگی برداشته شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان نیز با  ارائه گزارش از اقدامات صورت گرفته در این بخش از وجود تعداد 100 کتابخانه عمومی در استان خبر داد و افزود: ازلحاظ شاخص فضای سرانه مطالعه گیلان رتبه 26 را در کشور به خود اختصاص داده است.

محمد پور با اعلام بدهی ۶ میلیاردی شهرداری‌ها به کتابخانه‌های عمومی استان گفت: تاکنون فقط 15شهرداری نیمی از تعهدات خود را انجام داده‌اند.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان گیلان همچنین از افتتاح نخستین کتابخانه عمومی ویژه کودک همزمان با هفته کتاب در رشت خبر داد و گفت: این کتابخانه که به‌طور تخصصی و ویژه کودکان است، دومین کتابخانه تخصصی کودک در سراسر کشور است که برای نخستین بار در شهر رشت افتتاح می‌شود.

در پایان کارت عضویت افتخاری کتابخانه‌های عمومی و لوح تقدیر دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به استاندار گیلان اهداء شد.

کد خبر : ۳۱۶۲۶۸