خبرگزاری کار ایران

استاندار گیلان:

منطقه آزاد انزلی می تواند نقش راهبردی در تجارت با روسیه داشته باشد

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۲۹۴

منطقه‌ی آزاد انزلی در زمینه‌ی صادرات این محصولات و رونق تجارت با روسیه می‌تواند نقش اصلی را داشته باشد.

استاندار گیلان در نشست شورای معاونین دبیرخانه مناطق آزاد کشور در منطقه‌ی آزاد انزلی گفت: منطقه آزاد انزلی می تواند نقش راهبردی در تجارت با روسیه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از رشت، محمد نجفی با بیان اینکه تسریع در ساخت بندر کاسپین در شکوفایی منطقه‌ی آزاد انزلی بسیار مؤثر است، گفت: در این زمینه با سرمایه گذاران مختلف برای جذب اعتبار بیش‌تر مذاکرات مختلف انجام شده است.

وی با اشاره به بازدید معاون اول رئیس جمهوری و دیگر مقامات کشور از منطقه‌ی آزاد انزلی گفت: در این بازدیدها به دنبال تصمیم‌گیری برای رونق منطقه‌ی آزاد و استفاده از فرصت های بیشتر در این بخش هستیم.

وی با اشاره به پیشرفت ۸۹ درصدی راه آهن گیلان و ریل گذاری ۳۲ درصدی این طرح گفت: متصل شدن راه آهن به منطقه‌ی آزاد انزلی را پیگیری می‌کنیم.

استاندار گیلان صادرات محصولات غذایی به روسیه را فرصت خوب برای توسعه‌ی صادرات استان و کشور معرفی کرد و گفت: متأسفانه فضای مناسب برای استفاده از این فرصت به خوبی فراهم نشده است.

وی با اشاره به اینکه گیلان سه برابر مصرف خود مرغ تولید می‌کند، گفت: میوه‌های سردرختی مرکبات و کیوی محصولاتی است که از گیلان به روسیه صادر می‌شود، در حالیکه در زمینه‌ی مرغ نیز پتانسیل خوبی وجود دارد.

نجفی گفت: منطقه‌ی آزاد انزلی در زمینه‌ی صادرات این محصولات و رونق تجارت با روسیه می‌تواند نقش اصلی را داشته باشد.

وی نقش شرکت‌های دانش بنیان را در بهره گیری از استعدادهای منطقه بسیار مهم دانست و گفت: منطقه‌ی آزاد دراین زمینه نگاه ویژه داشته باشد.

استاندار گیلان همچنین پیشنهاد داد باتوجه به پتانسیل‌های خوب آموزش و پرورش گیلان همکاری‌های این سازمان در زمینه‌های فرهنگی با منطقه‌ی آزاد انزلی بصورت پایلوت کشوری در مناطق آزاد کشور افزایش یابد.

مشاور عالی رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه‌ی اقتصادی نیز در این نشست با اشاره به روند رو به رشد منطقه‌ی آزاد انزلی، رویکرد این سازمان در اجرای طرح‌های توسعه‌ای را قابل تحسین عنوان کرد و گفت: وضع درآمد منطقه نسبت به گذشته خوب بوده است.

وی با بیان اینکه اجرای بندر کاسپین به عنوان یکی از مهم ترین طرح‌های منطقه‌ی آزاد انزلی در دست اجراء است، گفت: این بندر و منطقه‌ی آزاد نیازمند این است تا به خطوط ریلی متصل شود.
اکبر ترکان افزود: ما معتقدیم بدون اتصال راه آهن به منطقه‌ی آزاد انزلی و بنادر کاسپین و بندرانزلی اقتصادی نخواهد بود.

وی همچنین از تصمیم دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور برای استقرار مراکز رشد با فناوری برتر در منطقه‌ی آزاد انزلی خبر داد و گفت: با نوآوری، خلاقیت و فکر نو و مناسب می‌توانیم به اهداف تعیین شده برسیم.

وی همچنین تسهیل تولید، توسعه‌ی صادرات، تأمین نیازهای کشور و انتقال فن آوری را از وظایف مناطق آزاد کشور براساس فرامین رهبر انقلاب و برنامه‌های دولت عنوان کرد و گفت: فعالیت‌های مناطق آزاد بر این اساس ارزیابی می‌شود.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور همچنین بازار روسیه را فرصت بسیار مناسب برای کشور عنوان کرد و گفت: منطقه‌ی آزاد انزلی هم می‌تواند سهم خوبی از این بازار به‌ویژه با افزایش ظرفیت سردخانه‌ها و امکانات انباری در بخش مواد غذایی داشته باشد.

مدیر عامل منطقه‌ی آزاد انزلی نیز با ارائه‌ی گزارشی از عملکرد این سازمان گفت: برنامه ریزی درخصوص توسعه‌ی شاخص‌های اقتصادی و سرمایه گذاری، فعال سازی پروژه‌های راکد عمرانی، کریدورهای بین المللی، تلاش در جهت بهره برداری از پروژه‌های نیمه تمام، اجرای طرح‌های گردشگری، فعالیت های فرهنگی و انجام اقدامات در راستای بهبود فضای کسب و کار، جذب سرمایه‌گذار و ایجاد اشتغال مولد در منطقه، و راه اندازی بورس کالا از جمله‌ی این عملکرد است.

مسرور همچنین با اشاره به برگزای اجلاس اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه‌ی خزر در منطقه‌ی آزاد انزلی در اردیبهشت ماه آینده گفت: تشکیل شورای همکاری مناطق آزاد کشورهای حاشیه‌ی خزر با پیشنهاد و ابتکار انزلی در حال پیگیری است.

جعفرزاده از نمایندگان رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به بهبود فعالیت‌ها در منطقه‌ی آزاد انزلی گفت: با اقدامات انجام شده رویکرد مردم به منطقه‌ی آزاد انزلی، بسیار زیاد تغییر کرده است.

وی افزود: همکاری مؤثر بین منطقه‌ی آزاد انزلی و دستگاههای اجرایی گیلان و انجام اقدامات فرهنگی در تغییر این رویکرد مؤثر بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز