خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی گیلان:

رشد ۸۰ درصدی اعتبارات آبرسانی روستایی در دولت تدبیر و امید

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۰۵۰

دولت تدبیر و امید در صدد تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در اجرای اقتصاد مقاوتی و مخصوصاً توجه به اقشار محروم و روستائیان برآمده است.

محمدعلی فرامینی لحظاتی پیش در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های گیلان برنامه‌های دهه فجر گیلان در حوزه آب و فاضلاب روستایی استان را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از رشت، وی خبرنگاری را یک رسالت دانست و افزود: خبرنگاران به‌عنوان همکار ما در عرصه اطلاع رسانی هستند که می‌توانند به سازندگی جامعه کمک کنند.

فرامینی سال ۹۳ را برای دولت تدبیر و امید سال پایه دانست و بیان داشت: در سال جاری اعتبارات آبرسانی بخش روستایی با سالیان گذشته قابل مقایسه نیست.

وی افزود: در سال گذشته، اعتبار آبرسانی روستایی گیلان ۳۹ میلیارد توامن بود که در سال جاری با رشد ۸۰ درصدی به ۶۱ میلیار رسید که بیش از ۴۰ درصد آن محقق شده است.

وی گیلان را جزء استان‌های نخست سرمایه‌گذاری در پروژه‌های آب و فاضلاب عنوان کرد و یادآور شد: در بخش فاضلاب نخستین اقدام سیاست‌گذاری در حوزه روستا است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان پروژه‌های فاضلاب را هزینه‌ بر خواند و خاطرنشان کرد: برای تامین منابع اعتباری این پروژه‌ها از اعتبارات بانک توسعه اسلامی استفاده می‌شود.

این مسئول پرتلاش گیلانی سمت و سو دادن منابع به سوی پروژه‌های عمرانی را یکی از اقدامات دولت یازدهم برشمرد و بیان داشت: دولت تدبیر و امید در صدد تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در اجرای اقتصاد مقاوتی و مخصوصاً توجه به اقشار محروم و روستائیان برآمده است.

وی ارزش هزینه افتتاح پروژه‌های آبرسانی روستاهای مذکور را بالغ بر ۳۶ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: برای انجام این پروژه ۱۳ حلقه چاه، ۱۳ چشمه بهسازی، ۶۵۰ کیلومتر لوله‌گذاری، ۴ هزار و ۵۰۰ مترمکعب مخزن انجام شده است.

فرامینی مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های ابرسانی از جمله تبدیل آب دریا در روستای سنگاچین انزلی به‌عنوان اولین پروژه نمک زدایی از آب دریا در شمال کشور را مهم خواند و افزود: پروژه مشابه دیگر در منطقه امین آباد زیباکنار در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی گیلان با بیان اینکه در سال سال گذشته ۳۸ صدم درصد میزان شاخص بهره‌مندی آبرسانی روستایی بود که با توجه ویژه دولت به رفاه روستاییان این شاخص در دهه فجر ۹۳ به ۱/۷۵ صدم درصد با رشد پنج برابری رسیده است.

وی استفده از آبهای سطحی درکنار آبهای زیر زمینی را مهم خواند و تصریح کرد: حضور بخش خصوصی در امر ابرسانی روستا‌ها و درکنر آن حضوئر خیرین جهت ابرسانی روستا‌ها مورد استقبال و توجه جدی این شرکت است.

مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی گیلان احداثچهار ایستگاه تصفیه آب را از اقدام‌های پروژه آبرسانی دهه فجر عنوان کرد و گفت: ۱۶ هزار خانوار از نعمت آب شرب بهداشتی بهره‌مند می‌شوند.

فرامینی روستاهای هدف پروژه فاضلاب را بالای ۱۰۰ خانوار ذکر کرد و گفت: در گیلان ۹۲۸ روستا بالای ۱۰۰ خانوار هستند که ۷۶ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه عملیات احداثسامانه فاضلاب سه روستا آغاز شده است، تصریح کرد: دو روستا در لاهیجان و آستارا در دهه فجر امسال افتتاح می‌شود.

فر امینی افزود: در تمامی ۱۶ شهرستان گیلان در دهه فجر افتتاح پروژه ابرسانی صورت خواهد گرفت که برای این پروژه‌ها ۳۶ میلیارد تومان هزینه شده و ۱۳ حلقه چاه و ۱۳ دهنه چشمه نیز بهسازی شده است.

وی شاخص بهره‌مندی از آب روستایی گیلان تا هفته دولت سال جاری را ۶۷.۵ درصد عنوان کرد و یادآور شد: با افتتاح پروژه‌های مذکور ۱.۵۷ درصد به شاخص‌ها اضافه می‌شود.

فرامینی گفت: با افتتاح پروژه‌ها دهه فجر سال جاری ۱۶ هزار خانوار و حدود ۵۶هزار نفر از آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند خواهند شد.

وی توجه به کیفیت آب و میکروب زدایی و کلر سنجی را بالا‌تر از استانداردهای جهانی دانست و افزود: در بحثکلر زدایی استاندارد جهانی ۹۵درصد است که کیفیت آب گیلان ۶/۹۸صدم درصد بوده و در بحثمیکروب زدایی نیز ۷درصد بالا‌تر از نرم استاندارد ملی و جهانی است.

وی بیان داشت: علارقم تراکم جمعیت و وسعت محدود و آلودگی‌های بسیار گیلان، این نرم بالای استاندارد سازی و سلامت آب شرب صورت گرفته است.

فرامینی به بزرگ‌ترین مجتمع آبرسانی به هزار روستا در گیلان اشاره نمود و افزود: با توجه به اعتبارات استانی در سال جاری نیز اعتبارات ملی در جهت ایجاد مجتمع‌های آبرسانی اختصاص یافته است که در حال حاضر۵۴ مجتمع آبرسانی در گیلان در دست اجرا است.

وی در پایان گفت: برای برگزاری جشن آبرسانی به تمامی روستاهای گیلان ۶۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در دستور کار قرار دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز