خبرگزاری کار ایران

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛

متکدیان سلامتی مردم را تهدید می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۲۲۷۹۳۹

متکدیان درصورت رد و بدل کردن پول‌هایی که از طریق تکدی‌گری به دست آورده‌اند، سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: متکدیان درصورت رد و بدل کردن پول‌هایی که از طریق تکدی‌گری به دست آورده‌اند، سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازند.

به گزارش ایلنا، حضور و افزایش متکدیان، موجب نا‌زیبا شدن چهره در شهر‌ها و روستا‌ها می‌شود، ضمن اینکه رد و بدل پول بین گدایان ومردم، موجب انتشار بیماری مختلف در جامعه می‌شود، امری که باید جدی‌تر از امروز به آن پرداخته شود.

دکتر آشوبی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه برخی از معتادان برای تامین مواد مخدر خود به تکدی‌گری روی آورده و در پوشش آن مواد مخدر توزیع می‌کنند، گفت: بیشتر متکدیان معتاد، به دلیل تزریق مواد مخدر، به ایدز و هپاتیت مبتلا هستند.

وی با اشاره به اینکه برخی از متکدیانی که شبانه روز در کف خیابان‌ها و سر چهار راه‌ها تکدی‌گری می‌کنند به علت رعایت نکردن بهداشت عمومی، دچار انواع بیماری‌های پوستی وعفونی می‌شوند، گفت: متکدیان درصورت رد و بدل کردن پول‌هایی که از طریق تکدی‌گری به دست آورده‌اند، سلامت شهروندان، بویژه رانندگان تاکسی را که از مشتریان پرو پا قرص پول خُرد متکدیانند به خطر می‌اندازند.

سرهنگ خیرخواه، معاون اجتماعی نیروی انتظامی گیلان، با اشاره به ماده ۷۱۲ و ۷۱۳ قانون مجازات اسلامی تکدی‌گری جرم است، گفت: درصورت اصرار بر تکدی‌گری، متکدی توسط پلیس دستگیر و پس از تشکیل پرونده به یک تا ۳ ماه حبس محکوم شده و استفاده از کودکان برای تکدی‌گری هم حکم ۳ ماه تا ۲ سال حبس را درپی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در صورت مشاهده تکدی‌گری توسط کسانی که توانایی مالی و جسمی دارند، متکدیان را جمع آوری کرده و تحویل نهادهای حمایتی می‌دهیم و درصورت تکرارجرم این متکدیان را به مراجع قضایی می‌سپاریم.

خدایاری، مسئول سامانکده شهرداری رشت، با بیان اینکه در طرح پیشخوان مددکاری، متکدیان رشت مددکاران اجتماعی به اتفاق پلیس متکدیان را جمع آوری و به سامانکده منتقل می‌کنند، گفت: پس از معاینه متکدیان توسط پزشکان سامانکده، متکدیان درصورت معتاد بودن به مراکز بازپروری و درصورت بیماری، به مراکز درمانی منتقل می‌شوند.

وی اضافه کرد: مددکاران پس از مطلع شدن از وضعیت خانوادگی متکدیان درصورت لزوم آنان را به نهادهای حمایتی ازجمله کمیته امداد، بهزیستی، آسایشگاه‌ها، اداره‌های کل تامین اجتماعی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ۶۳نفر از ۸۸ متکدیی که به سامانکده رشت منتقل شدند مرد هستند، گفت: ۷۵درصد این متکدیان اهل رشت بوده و بقیه از شهر‌ها و استان‌های دیگر به رشت آمده‌اند.

خدایاری بابیان اینکه ۴۱درصد متکدیان جمع آوری شده معتاد بودند، گفت: ۴۰ درصد آنان سابقه دستگیری به جرم تکدیگری در سال‌های قبل را هم داشتند.

وی با اشاره به اینکه متکدیان نباید بیشتر از یک ماه در سامانکده‌ها نگهداری شوند، گفت: متاسفانه به علت پربودن ظرفیت مراکز بازپروری و آسایشگاه‌ها و همچنین طولانی شدن روند عضویت در نهادهای حمایتی، متکدیان مدت بیشتری درسامانکده نگهداری می‌شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز