خبرگزاری کار ایران

معاون خدمات شهری شهرداری رشت:

امرار معاش از طریق تکدی گری از یک تا سه ماه حبس دارد

asdasd
کد خبر : ۲۲۶۸۹۷

وجود متکدیان در جامعه ضمن مخدوش کردن ظاهر شهر، موجب بروز برخی آسیب های اجتماعی و اختلال در امنیت روانی شهروندان یک شهر می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری رشت گفت: طبق ماده ۷۱۲ قانون مجازات اسلامی، هرکس تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش نماید یا ولگردی کند به حبس از یک تا سه‌ماه‌ محکوم خواهد شد.

به گزارش ایلنا از رشت، علی بهارمست، معاون خدمات شهری شهرداری رشت، در جلسه بررسی به آسیب‌های اجتماعی شهر، با بیان اینکه یکی از مظاهر ناهنجاری‌های اجتماعی وجود متکدیان در سطح معابر شهر است اظهار کرد: وجود این افراد در جامعه ضمن اینکه ظاهر شهر را مخدوش می‌کند موجب بروز برخی آسیب‌های اجتماعی شده و امنیت روانی شهروندان را مختل می‌کند.

وی با بیان اینکه کلان شهر‌ها به لحاظ وضعیت استراژیک خود پایگاه عمده مهاجرت پذیری به حساب می‌آید، افزود: بدیهی است که ساختار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن گنجایش حجم بالای ورود را نخواهد داشت.

این مسئول تصریح کرد: با این تفاسیر، واضح است عوارضی از جمله تکدی‌گری و سایر آسیب‌های اجتماعی با شدت بیشتری در این شهر نمود و بروز یایندو فردی که در حال تکدی‌گری است و امکان درآمدزایی از این طریق برای او فراهم شده است، دیگر حاضر نیست دست از این کار بکشد و معمولا باندهایی در مجاورت آن‌ها وجود دارند که کار را مشکل‌تر می‌سازد.

معاون خدمات شهری با اعلام جرم بودن عمل تکدی‌گری طبق قانون گفت ماده ۷۱۲ قانون مجازات اسلامی اظهار کرد: طبق این ماده قانونی هر کس تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش کند یا ولگردی کند به حبس از یک تا سه‌ماه‌ محکوم خواهد شد و چنانچه با وجود توان مالی مرتکب عمل فوق شود، علاوه بر مجازات مذکور کلیه اموالی که از طریق تکدی و کلاشی به دست آورده است مصادره خواهد شد.

بهارمست افزود: هدف شهرداری رشت در کنار جمع آوری، ساماندهی متکدیان نیز است و در این راستا حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری رشت با هدف ارتقاء کارایی و بهبود روش‌های مربوط به مقابله با تکدی‌گری و جمع آوری آن‌ها، شناسایی و تعیین وضعیت افراد بی‌سرپرست، گمشده و غیره فعالیت می‌کند.

به گفته وی، حوزه خدمات شهری شهرداری رشت تاکنون بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر، طی قرارداد با بخش خصوصی در راستای اجرای آئین نامه شورای عالی ساماندهی متکدیان وزارت کشور، تعداد ۱۱۷ نفر شامل ۸۷ مرد و ۳۰ نفر زن را ساماندهی کرده است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری رشت با تاکید شورای اسلامی شهر، تلاش‌های گسترده‌ای را در جهت ساماندهی متکدیان شهر رشت به انجام رسانده است، ادامه داد: تجهیز و بهسازی امکانات موجود در واحد سامانکده، پیگیری تجهیز و راه اندازی گرمخانه شهرداری از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستا است.

معاون خدمات شهری رشت خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط جوی و شروع فصل سرما و به منظور جلوگیری از پیامدهای ناگوار احتمالی، شهرداری رشت در شهریور سال جاری اقدام به احداثیک واحد گرمخانه با هزینه ۵۰۰ میلیون ریال با ظرفیت ۲۱ نفر کرده است.

وی افزود: این گرمخانه که آماده بهره برداری جهت اسکان موقت است، طی این مدت به تعداد ۱۱ نفر از افراد مشمول طرح، خدمات ارائه داده است.

به گفته وی در راستای ساماندهی متکدیان، تعدادی از این افراد به اداره بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) و دستگاه قضایی معرفی شده و تعداد دیگری به کانون گرم خانواده و جمعی دیگر نیز به شهرستان محل سکونت خود بازگردانده شدند.

معاون خدمات شهری در ادامه تصریح کرد: رویکرد مقابله با این آسیب اجتماعی از یک سو نیازمند اهتمام ویژه و همکاری نهادهای مسئول با رویکردهای نوین در برابر برخورد با متکدیان است و از سویی دیگر نیازمند فرهنگ‌سازی در میان مردم(عدم کمک به این نیازمندان غیر واقعی) و انجام اقدامات حمایتی، مشاوره‌ای و… اعطای فرصت‌های بیشتر به متکدیان برای باز گشت سالم به جامعه است.

بهارمست در خاتمه از شهروندان محترم و فهیم شهر رشت در خواست کرد که محض رضای خدا به متکدیان کمک نکنید، زیرا عدم کمک به شهروندان به این افراد قطعاً می‌تواند نقش بسیار موثری در جهت اجرای کامل و بهتر طرح فوق ایفا کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز