خبرگزاری کار ایران

تغییر کاربری اراضی کشاورزی تهدید جدی در گیلان

asdasd
کد خبر : ۲۲۵۸۳۹

باید دید در ماراتن متولیان مدعی حفاظت از زمین‌های حاصل خیز گیلان زود‌تر به خط پایان می‌رسند یا زمین خواران.

تغییر کاربری هر هکتار زمین کشاورزی بطور متوسط نابودی حدود ۶ تن محصول کشاورزی را به دنبال دارد.

به گزارش ایلنا، بنیادی کار‌شناس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اعلام اینکه گیلان حاصل خیز‌ترین خاک کشاورزی را دارد از تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی انتقاد کرد و گفت: از ۴۳۰ هزار هکتار زمین زراعی و باغی در گیلان سالانه حدود ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول کشاورزی تولید می‌شود.

وی افزود: از آنجایی که گیلان استانی کشاورزی است تغییر کاربری هر هکتار زمین کشاورزی در گیلان باعثنابودی حدود ۶ تن محصول می‌شود.

عده‌ای از کشاورزان نیز حمایت نکردن دولت از کشاورزان، افزایش قیمت نهادهای کشاورزی، فروش نرفتن محصولات کشاورزی و پایین بودن قیمت تولیداتشان را از دلایل عمده فروش و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی اعلام می‌کنند. آنان می‌گویند ما هم راضی به فروش زمین‌های کشاورزی نیستیم اما وقتی کشاورزی مقرون به صرفه نیست برای داشتن زندگی بهتر و محتاج نبودن به دیگران چاره‌ای جز فروش آن نداریم.

خندان دل، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور نیز بر ضرورت مقابله با زمین خواری تاکید کرد و افزود: زمین خواری و تغییر غیر قانونی کاربری اراضی باعثگردیده اراضی حاصلخیز در مناطقی که تحت هیچ شرایطی امکان جایگزینی آن وجود ندارد از تولید فاصله گیرد و در بخش‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفت و عزم جدی دولت بر این است تا مجدانه با این امر مقابله کند و دستورالعمل‌های متعددی را در این رابطه صادر کرده است.

محمدعلی نجفی، استاندار گیلان نیز با بیان اینکه دولت در گیلان بر جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی و برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز و جلوگیری از تصرف اراضی توسط افراد سودجو جدی است، تصریح کرد: حوزه‌های مختلف کشاورزی، منابع طبیعی و سازمان‌های مرتبط را در این بخش فعال کردیم و دستورالعمل‌های لازم در این خصوص ابلاغ شد. وی همچنین از تشکیل کارگروهی به منظور تبیین حقوق مالکیت اراضی ساحلی خبر داد وا فزود: تعیین متولی بهره‌برداری اراضی ساحلی در مناطق مختلف از جمله مواردی بود که در دومین جلسه ستاد تسهیل امور سرمایه گذاری و کارآفرینی مصوب شد.

اگر چه رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اعلام می‌کند که این سازمان متولی رسیدگی به تغییر کاربری‌های زمین‌های کشاورزی است و با هرگونه تغیر کاربری‌های غیرمجاز مخالفت می‌کند اما گزارش‌ها خبر از واقعیت دیگری دارد، به گفته کشاروزان کسانی که این زمین‌ها را می‌خرند با توجه به نفوذی که دراداره‌های مختلف دارند به راحتی مجوز تغییرکا ربری را گرفته و ویلاسازی می‌کنند در صورتیکه این کار برای ما امکان پذیرنیست.

علی اکبر برجسته مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان هم با بیان اینکه براساس قانون حفظ کاربری‌ها روستاییان می‌توانند برای یکبار تا ۵۰۰ متر مربع از زمین کشاورزیشان را برای ساخت و سازهای مسکونی تغییر کاربری دهند، گفت: اگرچه سازمان جهاد کشاورزی گیلان بطور میانگین سالانه با حدود۱۳۰هکتار تغییر کاربری زمین‌های زراعی به مسکونی موافقت می‌کند اما براساس قانون مسئولیت نظارت بر تغییر کاربری‌ها برعهده مراجع قضایی است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از تغییر کاربری‌های غیرمجاز روابطی انجام می‌شود و به مراجع قانونی نمی‌رسد.

حال باید دید در این ماراتن نفس گیر متولیان مدعی حفاظت از زمین‌های حاصل خیز گیلان زود‌تر به خط پایان می‌رسند یا زمین خواران.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز