خبرگزاری کار ایران

کارشناس ارشد برنامه ریزی توریسم:

پیاده راه فرهنگی علم‌الهدی رشت فضای سبز ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۲۲۴۹۱

بزرگترین نقطه ضعف این طرح، کمبود فضای سبز است.

کار‌شناس ارشد برنامه ریزی توریسم گفت: پیاده راه فرهنگی علم الهدی رشت فضای سبز ندارد.

علی علیزاده ازبری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در رشت، با اشاره به اینکه امروزه حجم زیادی از سفرهای درون شهری، خرید‌ها و خیابان گردی‌ها مربوط به پیاده روی می‌شود، اظهار کرد: اما در خیابان‌های شهرهای مختلف کشور ما بیشتر به حرکت ماشین توجه شده و به حرکت انسان‌ها کمتر اهمیت داده شده است.

وی با بیان اینکه ایجاد فضای مناسب پیاده روی می‌تواند منجر به حفظ کیفیت زندگی شهری و شادابی شهروندان شود، افزود: پیاده روی تاثیر زیادی بر سلامت جسمی و روحی و کاهش آلودگی‌ها دارد.

به گفته علیزاده، امروز با اشراف به این موضوع مهم، پیاده روی در بین اقشار مختلف مردم رونق پیدا کرده است.

وی به ایجاد پیاده روی فرهنگی خیابان علم الهدی شهر رشت که شهرداری را به سبزه میدان وصل می‌کند، اشاره کرد و گفت: ساخت این پیاده رو یک ابتکار مورد توجه در خدمات شهری بود.

کار‌شناس ارشد برنامه ریزی توریسم تصریح کرد: طی سال‌های اخیر در سطح شهر رشت، رترددهای بسیاری انجام پذیرفته است و از آنجایی که این خیابان یکی از قدیمی‌ترین محورهای اداری و تجاری این شهر است در طراحی آن به مسایل فرهنگی و اجتماعی نیز توجه شده است.

وی با اشاره به ترافیک سنگین انسانی در محوطه مرکزی رشت یعنی حوالی میدان شهرداری و سبزه میدان افزود: در واقع باز شدن چنین معبری برای استفاده افراد پیاده لازم و ضروری بود.

علیزاده بابیان این که هر رهگذری هنگام عبور از پیاده روی علم الهدی احساس خوبی دارد, گفت: با احداثاین پیاده رو، راحتی عبور و مرور برای زنان و سالخوردگان فراهم شده است.

به گفته وی علاوه بر موارد یاد شده، با نصب مجسمه‌هایی از شخصیت‌ها و مشاغل بومی و بعضی از ویژگی‌های خیال انگیز نوعی حس نوستالوژیک هم به هر رهگذری منتقل می‌کند.

این کار‌شناس ارشد برنامه‌ریزی توریسم، بزرگ‌ترین نقطه ضعف این طرح را کمبود فضای سبز دانست و ادامه داد: ظاهرا طراحان یا مجریان در فکر آن نبوده‌اند و اصلا فضای سبز در طراحی آنان جایی نداشته است.

وی افزود: در شهرهای مناطق مرکزی ایران که آب و هوای خشک و بیابانی و حسرت سرسبزی دارند، با درک اهمیت طبیعت تلاش فراوان کرده‌اند که محیط زندگی خود را به زینت درخت و سبزه و طبیعت آراسته کنند و چقدر مسئولانه با درختان و سرسبزی شهری برخورد می‌کنند و برای نگهداری آن‌ها هزینه می‌کنند.

این کار‌شناس ارشد با بیان اینکه سرانه فضای سبز شهر رشت بسیار پایین‌تر از میانگین کشوری است، ادامه داد: ارقام سرانه فضای سبز برای شهر رشت ۳متر مربع است که این رقم در سطح کشور ۸ تا ۱۲ متر مربع و در سطح جهان ۲۰ تا ۲۵م‌تر مربع است.

وی تصریح کرد: شاید ما به دلیل نزدیکی به طبیعت خدادادی سبز از محیط سبز شهری غافل شده‌ایم که گرچه دست یابی به جنگل و فضای سبز برای ما ساکنان شمال کشور آسان و دست یافتنی است اما این دلیل کم توجهی به محیط شهری نمی‌شود.

علیزاده با اشاره به فواید بسیار زیاد درختان در محیط شهری اظهار کرد: آن‌ها می‌توانند محیط آلوده و مصنوعی شهر را تمیز و تلطیف کنند.

کار‌شناس ارشد برنامه ریزی توریسم تصریح کرد: در زمانی که زندگی در میان آهن و بتن و ترافیک، آرامش و آسایش را از انسان‌ها گرفته بدست آوردن هوای پاک و سرسبزی و حتی شنیدن صدای یک پرنده کوچک به ما نشاطی دوباره بخشیده و باعثخواهد شد تا طبیعت را با تمام زیبائی‌هایش لمس نموده و روح و روان خود را پالایش نمائیم و این معجزه طبیعت است.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم طبیعت را در کنار خود داشته باشیم زیرا ثابت شده است که محیط سبز حتی در کاهش خشونت نیز موثر است.

وی بابیان اینکه یک تک درخت، به تنهایی به اندازه ده عدد کولر هوا را مطبوع و خنک می‌کند، افزود: درختان در کاهش میزان سرب به ویژه در حاشیه جاده‌ها و خیابان‌ها نقش مؤثری دارند. این کار‌شناس ارشد وجود فضای سبز در جذب گردشگر را تاثیرگذار خواند و گفت: درختان در سلامتی و آسایش ساکنان شهر‌ها سهم بسیار بزرگی دارند و این همه خوبی را بی‌منت در اختیار ما می‌گذارند.

وی یادآور شد: با این همه مزیت چرا درخت کاری، باغچه سبزه و گل و ایجاد فضای سبز در پیاده راه فرهنگی علم الهدی رشت مورد توجه نبوده جای سوال دارد.

علیزاده متذکر شد: بهتر است پیاده راه علم الهدی رشت تبدیل به تونل سبزی شود که سبزه میدان را به میدان شهدای ذهاب پیوند می‌دهد شکی نیست که پیاده راه فرهنگی سبز مناسب‌تر خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز