خبرگزاری کار ایران

کارشناس مسائل روستایی گیلان:

حفاظت کشاورزان در برابر مخاطرات محیط کار باید افزایش یابد

asdasd
کد خبر : ۲۲۱۳۳۰

در صورت فقدان امنیت اجتماعی و پایین بودن سطح بهداشت زنان کارگر، بحران شدیدی در خانواده به‌ وجود می‌آید.

کار‌شناس مسائل روستایی گیلان گفت: حفاظت کشاورزان به خصوص زنان کشاورز در برابر مخاطرات محیط کار افزایش یابد.

به گزارش ایلنا، مهندس نفیسه علی‌پور، کار‌شناس مسائل روستایی گیلان، در خصوص مسائل و مشکلات زنان روستایی ناشی از کار در باغ‌های چای گفت: توسعه پایدار به عنوان یک استراتژی برای برآوردن نیازهای جمعیت موجود دنیا، بدون ایجاد آثار سوء بر بهداشت، سلامت و محیط زیست بی‌آنکه منابع پایه جهانی را به خطر بیندازد، برای افزایش قابلیتهای تولید در آینده تبیین می‌شود.

وی اضافه کرد: دراین فرآیند نقش محوری انسان همواره مورد تأکید بوده و در این راستا بهداشت حرفه‌ای بعنوان عنصری پایه، از اصول توسعه پایدار در جوامع است.

علی‌پور با بیان اینکه امروزه اهمیت بهداشت کار برهیچکس پوشیده نیست، خاطر نشان کرد: برای پیشگیری از حوادثو بیماری‌های شغلی و در نتیجه جلوگیری از کاهش منابع مادی و انسانی، کاهش فشارهای روانی برای استفاده بهینه از نیروی انسانی موجود، به کارگیری ایمن‌ترین تکنولوژی، ایجاد انگیزه و نشاط و سلامتی نزد نیروی کار(که منجر به افزایش کیفیت محصولات، بهره وری و فرآیند مدیریت می‌شود)، باید اصول بهداشت حرفه‌ای درمحیط کار مراعات شود.

وی تصریح کرد: از طرفی وضعیت کلی محیط زیست و اکوسیستم منطقه نیز بطور مستقیم یا غیر مستقیم بر روی بهداشت کارگران در مشاغل مختلف، خصوصا کشاورزی، تأثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: بنابراین یک ارتباط دو جانبه بین ایمنی و بهداشت حرفه‌ای از یک طرف و توسعه پایدار توأم با محیط سالم از طرف دیگر وجود دارد که این امر در کشورهای در حال توسعه که بهداشت و رفاه خانواده در گرو سلامتی و بهره وری نیروی کار آن است، در صورت فقدان امنیت اجتماعی و پایین بودن سطح بهداشت و کاهش توان کاری این عضو کلیدی، بحران شدیدی در خانواده بوجود می‌آورد که بطور غیر مستقیم سلامت، رفاه و اقتصاد جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: برای دست یافتن به توسعه پایدار در بخش کشاورزی باید به وضعیت بهداشتی و رفاهی کشاورزان توجه کافی شود و همزمان با رشد کشاورزی، حفاظت کشاورزان در برابر مخاطرات محیط کار افزایش یابد و در سطوح ملی و بین المللی، بهداشت حرفه‌ای کشاورزان مورد توجه قرار گیرد.

مهندس علیپور گفت: از آنجائی که در سال‌های اخیر اشتغال زنان در کارهای مردانه‌ای مانند کشاورزی روزبه روز بیشتر می ‌شود و با توجه به این نکته که اشتغال زنان در محیط خارج از خانه اغلب با انجام وظایف خانه داری و غیره در داخل منزل نیز همراه است، می‌توان اذعان داشت که درصورت مشابهت شغلی خاص بین یک زن و مرد، به دلیل وظایف متعدد زنان، فشار کاری و استرس‌های ناشی از آن در زنان بیشتر از مردان است.

وی تصریح کرد: جدای از وظایف و مسئولیت‌های چندگانه زنان، اگر شیوه‌های حمایتی اجتماع، داخل منزل و محل کار کافی نباشد، بر استرس زنان نیز افزوده خواهد شد.

وی افزود: عقیده کلی و رایج عصر حاضر این است که اگر محیط کار عاری از عوامل آسیب رسان باشد، زن و مرد هر دو می‌توانند به صورت ایمن کار کنند. مخاطرات شغلی ویژه زنان از لحاظ بارداری و دوران شیردهی و اثرات سوء بر جنین و نوزاد از اهمیت بسزایی برخوردار است و شایسته است که به طور خاص به آن‌ها نیز پرداخته شود تا عوامل خطر از محیط کار حذف شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز