خبرگزاری کار ایران

در عصر رقابت کشورها برای جذب گردشگر؛

درب کاروانسرای لات رشت بر روی گردشگران بسته است / بنا اجاره داده می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۲۴۸

مدیر عامل و رئیس هیات مدیره موسسه صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی وابسته به سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در بیست و دوم مهر ماه جاری، آگهی مزایده عمومی به منظور سرمایه گbاری و واگذاری حق بهرهبرداری از کاروان سرای لات رشت را بر روی پرتال رسمی خود قرار داده است.

یکی از آثار تاریخی استان گیلان ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران، کاروان سرای لات(شاه عباسی) واقع در روستای سراوان است که در فاصله حدود ۲۳ کیلومتری شهر رشت به عنوان مرکز این ایالت و نیز ۴ کیلومتری امام‌زاده هاشم(ع)، قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا، این اثر تاریخی شاخص، متعلق به دوره قاجاریه، برای حفاظت و به ارثرسیدن برای آیندگان به شماره ۱۵۶۶ در سوم بهمن ماه ۱۳۵۶ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کلمه کاروانسرا مشتق از کاروان(کاربان) و سرای به معنی خانه و مکان است، هر دو کلمه کاروان و سرای مشتق از پهلوی ساسانی یعنی فرس میانه است، چنانه در فرهنگ لغات و سایر منابع ادبی نامهای کاروان خانه، کاروان‌گاه و کاروان گه برای کاروانسرا‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

کاروانسرا‌ها از یادگارهای پر ارزش معماری ایران هستند که از روزگار کهن به دلایل گوناگون و ارتباطی چون جریان اقتصادی، نظامی، جغرافیایی و مذهبی بنا شده و در ادوار مختلف به تدریج توسعه و گسترش یافته است.

کاروانسرای شاه عباسی، حیاط مربع شکل دارد و هر ضلع آن با مساحتی معادل ۲۷ متر دارای ۷ صفه و اطاق است. در کنج‌های اضلاع شمالی و جنوبی، صفه مانندی ساخته شده که راه به مال بند زمستانی دارد، ورودی آن از ضلع شرقی بوده و کاروانسرا تماماً با آجر و ملاط ساروج ساخته شده‌است.

واقع شدن این بنا، بر سر سه راهی منشعب از جاده اصلی در محل پیچ مناسب جاده، وجود رودخانه، جهت استفاده از دید و منظر مناسب و همچنین ایجاد فرصتهای مناسب برای جاذبه‌های تفرجگاهی و گردشگری، همجواری با ارتفاعات آنسوی جاده، نزدیکی به بقعه متبرکه امامزاده هاشم از قابلیتهای محوطه اطراف به شمار می‌رود.

در کنار کاروانسرا مغازه، نانوایی و غذاخوری محلی وجود دارد، این مکان در گذرگاه تهران رشت قرار دارد و می‌تواند در جذب گردشگران و ایجاد اشتغال نقش زیادی داشته باشد..

متاسفانه مدتهاست درب کاروانسرای لات رشت بر روی گردشگران بسته مانده و با نگاهی از درب ورودی به درون این اثر تاریخی، آجرهایی که برای مرمت آن دپو شده،، مشاهده می‌شود.

در فضای بیرونی کاروانسرای لات و به سمت جاده رشت به قزوین، مقادیر زیادی سنگ مشاهده می‌شود و از همه جالب‌تر، به غیر از وجود تابلوی نشان دهنده ساخت قطعه‌ای از راه آهن رشت به قزوین در منطقه سروان، تابلویی که نشان دهنده ثبت این بنای تاریخی در فهرست آثار ملی و تاریخچه آن خبری نیست.

مدیر عامل و رئیس هیات مدیره موسسه صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی وابسته به سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در بیست و دوم مهر ماه جاری، آگهی مزایده عمومی به منظور سرمایه گذاری و واگذاری حق بهره برداری از کاروان سرای لات رشت را بر روی پرتال رسمی خود قرار داده است.

احسان ایروانی در بخشی از این آگهی مزایده، متراژ کارونسرای لات رشت را ۲ هزار و ۵۵۰ متر مربع عنوان و اظهار کرده است، این بنا برای مدت ۲۰ سال به صورت قرار داد سرمایه گذاری و واگذاری حق بهره برداری، واگذار می‌شود.

وی متذکر شده است؛ واگذاری کاروانسرای لات رشت برای مدت ۲۰ سال شامل دو سال تهیه طرح و اجرای عملیات تکمیلی مرمت و آماده سازی و نیز ۱۸ سال بهره برداری که در برگیرنده ۷ سال اول بدون پرداخت اجاره بها و مابقی مدت با پرداخت اجاره خواهد بود.

این مسئول، ادامه داده؛ مبلغ پایه اجاره بهای ماهیانه ۶ میلیون تومان با ضریب افزایش ۲۰ درصد طبق مشخصات مندرج در اسناد مزایده از طریق مزایده عمومی دو مرتبه‌ای به صورت قرار داد سرمایه گذاری و واگذاری حق بهره برداری است.

ایروانی در این آگهی مزایده منتشره، تصریح کرده است: اشخاصی که صلاحیت‌های لازم را از نظر کمیته فنی، بازرگانی دارا بوده و بالا‌ترین مبلغ اجاره را پیشنهاد کرده باشند، به عنوان برنده شناخته خواهند شد.

وی هم چنین، خاطر نشان کرده است: برآورد هزینه تهیه طرح و اجرای عملیات تکمیلی مرمت و آماده سازی احیای بنای تاریخی کاروانسرای لات ۲۵ میلیارد ریال است.

به گفته مدیر عامل و رئیس هیات مدیره موسسه صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، ۹ سال اول قرار داد، شامل دو سال عملیات تکمیلی مرمت، آماده سازی و احیاء و هم چنین ۷ سال بهره برداری مشمول پرداخت اجاره بها نخواهد بود.

ایروانی تاکید کرده است: به منظور فراهم کردن شرایط حضور بخش خصوصی و تسهیل انجام تعهدات مالی قرار داد، طول عملیات تکمیلی مرمت و آماده سازی احیاء(۲ سال) و هزینه کرد مترتب بر آن، مشروط به رعایت چارچوب‌های مربوطه، تا سه سال قابل افزایش است.

وی ابراز کرده است: برنده مزایده می‌تواند در دوره عملیات تکمیلی مرمت و آماده سازی احیاء از بخش‌های تکمیل شده، بهره برداری و از منافع آن استفاده کند.

این مسئول در ادامه از کلیه واجدین صلاحیت درخواست کرده حداکثر ظرف مدت ده روز از تاریخ نشر این آگهی تا سوم آبان ماه سال جاری اسناد مزایده را از دبیرخانه کمیسیون مزایده صندوق احیاء(در سایت این موسسه چگونگی نخوه دریافت آن درج شده)، اخذ و حداکثر تا ۱۸ آبان ماه به دبیر خانه تحویل و زسید دریافت کنند.

ایروانی تاریخ بازگشایی پیشنهادات را در روز دوشنبه، ۱۹ آبان سال جاری، راس ساعت ده در محل صندوق احیاء، ذکر و حضور شرکت کنندگان و یا نمایندگان تام الاختیار آن‌ها با ارائه معرفی نامه در این جلسه را اختیاری اعلام کرده است.

علی رغم اینکه در این آگهی مزایده تاکید شده که کلیه واجدین صلاحیت تا سوم آبان ماه امسال می‌توانند اسناد مزایده را دریافت کنند، ولیکن با مراجعه به سایت موسسه، در بخش جزییات کامل پردیس کامل کاروانسرای لات این جمله درج شده است: «بنای مورد نظر واگذار شد».!!!!!

بنا به اطلاعات درج شده در بخش فرم مشخصات کاروانسرای لات رشت، سایت این موسسه دارای امکاناتی نظیر: «برق، گاز، جاده، لوه کشی آب شهری، آب و هوای مرطوب منطقه و نزدیکی به بانک، درمانگاه / بیمارستان، رستوران، آژانس مسافرتی، پایانه حمل و نقل، پست، مخابرات، پلیس / کلانتری و بازار کالا است.

از نکات جالب در این بخش، ادعای وجود زیر ساخت مواصلاتی راه آهن است، این در حالی است که هنوز مراحل ساخت راه آهن رشت به قزوین به اتمام نرسیده است.

سازمان میراثفرهنگی کشور به استناد قانون مصوب دهم بهمن ماه ۱۳۶۴ و با هدف عبرت از حرکت فرهنگی انسان و بقا هویت شخصیت فرهنگی جامعه تشکیل شد.

از جمله وظایف قانونی سازمان میراثفرهنگی کشور بر اساس بندهای «دو» و «۱۰» ماده سه تشکیل آن، در زمینه میراثفرهنگی، ثبت آثار ارزشمند و غیر منقول فرهنگی و تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذیربط و نیز تهیه و اجرای طرح‌های لازم به منظور حراست، حفاظت، تعمیر، مرمت و احیاء آثار، بنا‌ها و مجموعه‌های با ارزش فرهنگی و تاریخی است.

بنا بر آمار منتشر شده از سوی مسعود سلطانی فر، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اسفند ماه سال گذشته، فقط ۳۲ هزار اثر از بیش از یک میلیون آثار فرهنگی و تاریخی موجود در کشور شناسایی و ثبت شده که در برگیرنده سه درصد است.

از سویی دیگر بنا به خبری منتشر شده در یکی از خبرگزاری‌ها در خرداد ماه امسال به نقل از رضا علیزاده سوستانی، مدیر کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، در حال حاضر هزار و ۳۰ اثر تاریخی، میراثمعنوی و میراثطبیعی در این استان به ثبت ملی رسیده و این خطه از حیثثبت آثار ملی در کشور جزو استان‌های بر‌تر کشور است.

گزارش : خلیل اخوان اصغری

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز