خبرگزاری کار ایران

در ایام محرم و صفر اجرا می شود؛

تعزیه با گویش گیلکی پس از ۸۵سال در گیلان

asdasd
کد خبر : ۲۱۱۲۷۲

به گفته مدیر کل ارشاد اسلامی گیلان، تعزیه با گویش گیلکی با حضور استادان تعزیه و شاعران برجسته زبان گیلکی در حال تدوین است و نخستین تعزیه با موضوع حضرت علی اکبر(ع) در قالب یک نسخه مدون در گیلان اجرا می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از اجرای تعزیه با خوانش گیلکی پس از ۸۵ سال در ایام محرم و صفر امسال در استان خبر داد.

به گزارش ایلنا از رشت، فیروز فاضلی با اعلام این خبر افزود: کارگروه پژوهش تعزیه گیلکی در سه بخش شعر، موسیقی و تعزیه با حضور استادانی چون عزت الله صمصام، پژوهشگر و وارث۱۸نسل تعزیه گیلان، محمدحسین صمصام، دهقان و علیزاده و… تشکیل شده است.

وی با اشاره به جایگاه تعزیه در ترویج فرهنگ عاشورایی و استفاده به‌جا از ابیات و اشعار مذهبی در این هنر آیینی، گیلان را یکی از استان‌های پیشرو و موفق در عرصه این هنر آیینی دانست و بیان کرد: در زمان حاضر تعزیه به دو زبان آذری و فارسی در کشور خوانده می‌شود که با اقدامات انجام گرفته، تعزیه با خوانش گیلکی هم به تعزیه کشور افزوده می‌شود.

فاضلی خاطرنشان کرد: تعزیه باید با تحقیق و پژوهش و بهره گیری از توانایی، تخصص و تجربه تعزیه خوانان گیلانی برجسته‌تر از گذشته مطرح شود.

وی افزود: تعزیه با گویش گیلکی با حضور استادان تعزیه و شاعران برجسته زبان گیلکی در حال تدوین است و نخستین تعزیه با موضوع حضرت علی اکبر(ع) در قالب یک نسخه مدون اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: تعزیه با موضوع یادشده از ۸۵سال گذشته تاکنون با خوانش گیلکی اجرا نشده و همچنین نسخه مدونی از آن تدوین نشده بود.

تعزیه یا شبیه خوانی نوعی نمایش مذهبی و سنتی ایرانی شیعی و بیشتر درباره شهادت امام حسین(ع) و مصائب اهل بیت علیه السلام است و اهمیت هنرمندانه خواندن اشعار در تعزیه بیش از روش اجرا و نمایش واقعه هاست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز