خبرگزاری کار ایران

آغاز دوره آموزشی سرشماری کشاورزی ۹۳ در رشت

asdasd
کد خبر : ۲۰۲۸۸۹

لازم است اعتماد کشاورزان عزیز نیز جلب شود تا مطمئن شوند که ارایه آمار و اطلاعات از سوی آن‌ها، خصوصا در بخش درآمد نه ‌تن‌ها محرمانه می‌ماند بلکه به برنامه‌ریزی صحیح براساس نیاز‌ها و اولویت‌ها کمک می‌کند. در واقع سرشماری به ما اطلاعات به روز می‌دهد.

چهارمین سرشماری عمومی کشاورزی از پنجم مهرماه آغاز می‌شود.

به گزارش ایلنا از رشت، در همین راستا مراسم افتتاحیه کلاس‌های مرحله دوم آموزشی و توجیهی ویژه معاونین فنی و کار‌شناسان فنی و اجرایی شهرستان‌های استان گیلان با حضور قائم مقام و مدیر اجرای سرشماری عمومی کشاورزی۹۳ استان، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان و دیگر رده‌های اجرایی در دفتر آموزش و پژوهش استانداری برگزار شد.

این کلاس‌ها به مدت ۶ روز از تاریخ ۱۵/۶ / ۹۳ لغایت ۲۰/۶ / ۹۳ از ساعت۳۰/۸ صبح تا ۳۰/۴ عصر برگزار می‌شود.

وحید طیفوری، مدیرکل آمار و اطلاعات و GIS و قائم مقام مدیر اجرای سرشماری عمومی کشاورزی در استان با یادآوری نامگذاری سال جاری به نام «سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» از سوی مقام معظم رهبری به نقش و اهمیت سرشماری کشاورزی در اقتصاد کشور و استان اشاره کرد و گفت: برای اجرای هر سرشماری در کشور، مطالعات اولیه از مدت‌ها پیش شروع می‌شود و ما برای تولید آمار و اطلاعات صحیح در این زمینه تلاش می‌کنیم.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۱ در استان‌های فارس، آذربایجان شرقی و گیلان و همچنین در سال ۱۳۹۲ یک دهستان در کلیه استان‌های کشور و پنج شهر منتخب طرح آزمایش سرشماری کشاورزی انجام و نتیجه این آزمایشات سرشماری به ستاد مرکزی کشور منتقل شد و پس از برگزاری جلسات متعدد برای اجرای هر چه بهتر سرشماری سال ۹۳ برنامه‌ریزی صورت گرفت.

طیفرودی با اشاره به وسعت و تراکم جمعیت استان گیلان و جلگه‌های حاصل‌خیز که از منابع اصلی کشاورزی کشور محسوب می‌شود، گفت: سرشماری کشاورزی در گیلان نمود بیشتری دارد. چون سهم قابل توجهی در ارزش افزوده دارد. و براساس سرشماری سال۱۳۸۲،۳۱۷ هزار خانوار بهره‌بردار کشاورز در استان داریم. و بر اساس سرشماری ۱۳۹۰ حدود ۲۱۲ هزار نفر در استان شغل اصلیشان کشاورزی است که با در نظر گرفتن مشاغل غیرمستقیم سهم آن حتما بیشتر خواهد شد لذا اهمیت سرشماری در استان دو چندان می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اهمیت سرشماری در ارزیابی برنامهٔ توسعهٔ کشاورزی و تدوین برنامه‌های کوتاه‌ مدت، میان ‌مدت و بلند مدت است گفت: سرشماری کشاورزی می‌تواند وضعیت موجود را تبیین کرده و پیش‌بینی وضعیت آینده را به دنبال داشته باشد.

طیفوری با اشاره به روش‌های تولید آمار نظیر، نمونه‌گیری و آمارهای ثبتی که جایگاه خود را دارد گفت: در سرشماری‌ها از آحاد مردم سوال می‌شود و اطلاعات آماری جامع‌تری به دست می‌آید. که البته سرشماری‌ها در کشور ما به صورت ۵ یا ۱۰ ساله انجام می‌شود. اولین سرشماری کشاورزی در سال ۱۳۶۷ انجام شد و امسال چهارمین سرشماری کشاورزی را اجرا می‌کنیم.

وی تصریح کرد: هدف اصلی این سرشماری، جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز از بهره‌برداران کشاورزی است و در کوچک‌ترین سطح جغرافیایی یعنی آبادی‌ها اطلاعات آن منتشر خواهد شد. و پس از تشخیص‌ خانوار بهره‌بردار کشاورزی فرم دوم تکمیل می‌شود و در پرسشنامه سال جاری از سن، جنس، میزان تحصیلات بهره بردار، نوع فعالیت‌های کشاورزی و وضعیت بهره برداری و… سوال می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه ۹ رشته فعالیت کشاورزی از جمله زراعت، باغداری، پرورش طیور سنتی، دام سبک و سنگین، پرورش زنبور عسل، ماهی، کرم ابریشم و گلخانه در سرشماری کشاورزی مورد توجه قرار می‌گیرند و اطلاعات توصیفی آن‌ها جمع آوری خواهد شد، گفت: در مورد بعضی از فعالیت‌های کشاورزی مثل مرغداری‌های صنعتی و مراکز پرورش قارچ در این پرسشنامه سوال نمی‌شود چون اطلاعات ثبتی آن‌ها وجود دارد.

وی با اعلام این خبر که گیلان، پنجمین استان کشور به لحاظ حجم کار است(به ترتیب خراسان رضوی، فارس، مازندران، کرمان و گیلان) گفت: ‌ شهرستان رشت نیز در سطح کشور بیشترین حجم کار در سرشماری کشاورزی را دارد. و امسال برخلاف دوره‌های پیش که سرشماری طی ۲۰ روز انجام می‌شد در مدت ۴۰ روز انجام خواهد شد.

وی خطاب به حاضرین در کلاس‌های آموزشی مرحله دوم سرشماری گفت: رعایت نظم و انضباط در کلاس‌ها و ستاد‌ها و حضور به موقع همکاران و حضور فیزیکی معاونین و کار‌شناسان در سطح شهرستان علاوه بر وظیفه ذاتی نظارت بر اجرای سرشماری، موجب انگیزه و دلگرمی ماموران آمارگیر خواهد بود.

طیفوری در پایان صحبت‌های خود به بحثمحرمانه ‌بودن اطلاعات حاصل از سرشماری‌ها اشاره کرد و گفت: براساس ماده هفت قانون مرکز آمار ایران کلیه اطلاعات جمع‌آوری شده در طرح‌ها و سرشماری‌ها محرمانه می‌ماند و به هیچ عنوان اطلاعات در اختیار غیر قرار نمی‌گیرد. و این اطلاعات صرفاً به صورت کلی جهت برنامه ریزی در جهت توسعه و اعتلای بخش کشاورزی در اختیار برنامه ریزان و تصمیم گیران و محققان قرار می‌گیرد.

شعبان‌نژاد، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان نیز با پرداختن به ضرورت و اهمیت سرشماری کشاورزی و با تاکید بر این نکته که گیلان، یک استان کشاورزی است گفت: ‌حدود ۴۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی کشور در گیلان است. ۵۶۰ هزارهکتار مرتع و جنگل در گیلان عملا ۸۰ تا ۸۵ درصد اراضی استان را شامل می‌شود. و ما در سرشماری علی رغم اینکه ۹/۰ وسعت کشور و ۵/۲ میلیون جمعیت داریم اما از نظر حجم کار جزو پنج استان اول کشور هستیم. و کشاورزی استان گیلان به صورت خرده مالکی است و ۶/۰ یا ۷/۰ هکتار حداقل مالکیت اراضی کشاورزی در گیلان است. اما سه درصد تولید کشور را داریم و ۳۵ درصد برنج کشور یعنی نیاز غذایی ۲۰ میلیون ایرانی به برنج این محصول مهم و استراتژیک در گیلان تامین می‌شود.

رییس جهاد کشاورزی گیلان همچنین با اشاره به تولید ۱۸ هزار تن چای در گیلان، تولید گیاهان دارویی از جمله گل گاو زبان و… گفت: ما هر قدر برنج و دیگر محصولات کشاورزی را در استان و کشور تولید کنیم روی دست ما نمی‌ماند در حالی که‌گاه ممکن است تولید خودروی ما با استقبال رو به رو نشود.
وی با اشاره به ظرفیت‌های متنوع بخش کشاورزی در گیلان اظهار داشت: ما در جوجه‌ریزی در واحد سطح دو برابر میزان کشوری توانمندی داریم. یعنی استان یک استان کشاورزی است که اگر برنامه درست داشته باشیم موفق می‌شویم و این برنامه درست هم منوط به داشتن اطلاعات و آمار پایه‌ای در بخش کشاورزی است. چون ۲۸ درصد شاغلین گیلان در بخش کشاورزی فعال هستند و می‌توان حتی بدون افزایش در واحد سطح، با افزایش بهره‌وری، تولید بیشتری داشته باشیم.

این مسئول ادامه داد: به عنوان مثال در سایر استان‌های کشور‌، گاه دمای بالای ۵۰ درجه و‌گاه دمای زیر صفر داریم در حالی که در گیلان اکثرا دما متعادل است. به بیان دیگر در کشت گلخانه‌ای نیز نیاز زیادی به انرژی نداریم و باید از این پتانسیل‌ها به بهترین نحو استفاده کنیم که این مهم با داشتن اطلاعات درست و به روز و برنامه‌ریزی دقیق براساس اطلاعات به دست آمده محقق می‌شود. البته لازم است اعتماد کشاورزان عزیز نیز جلب شود تا مطمئن شوند که ارایه آمار و اطلاعات از سوی آن‌ها، خصوصا در بخش درآمد نه ‌تن‌ها محرمانه می‌ماند بلکه به برنامه‌ریزی صحیح براساس نیاز‌ها و اولویت‌ها کمک می‌کند. در واقع سرشماری به ما اطلاعات به روز می‌دهد.

به نقل از ستاد تبلیغات سرشماری کشاورزی گیلان از پنجم مهرماه، لغایت ۱۸ آبان‌ ماه طرح سرشماری عمومی کشاورزی همزمان با سراسر کشور در گیلان اجرا می‌شود.

شایان ذکر است مدرسین این دوره آقایان اکبری، رهنما، رحمانی، فاتحی و ترابی هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز