خبرگزاری کار ایران

درخواست کارگران از وزیر کار:

مانع از انحلال معدن البرز غربی و بیکاری ۴۲۵ معدنچی شوید

asdasd
کد خبر : ۱۷۸۷۶۰

جمعی از کارگران معدن «البرز غربی» در نامه‌ای خطاب به «علی ربیعی»، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از او خواستند تا باتوجه به اشتغال ۴۲۵ کارگر، در اقدامی فوری پی گیررفع مشکلات ناشی ازموضوع انحلال شرکت زغالسنگ البرز غربی شود.

جمعی از کارگران معدن «البرز غربی» در نامه‌ای خطاب به «علی ربیعی»، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از او خواستند تا باتوجه به اشتغال ۴۲۵ کارگر، در اقدامی فوری پی گیر رفع مشکلات ناشی از موضوع انحلال شرکت زغالسنگ البرز غربی شود.

به گزارش ایلنا، در این نامه که از سوی حدود ۴۲۵ کارگر معدن سنگرود با امضاء رسیده است، با یاد آوری مشکلاتی که باعثشده است تا این واحد معدنی به بهانه غیر اقتصادی بودن تولید تعطیل و کارگران آن را بیکار شود، آمده است: معدن زغال سنگ البرز غربی دارای انبوهی از بهترین و مرغوب‌ترین ذغال سنگ‌ها است اما متاسفانه بدلیل سهل انگاری برخی کار‌شناسان شرایط فنی برای استخراج ذغال سنگ توسط پیمانکار فراهم نمی‌شود و این واحد معدنی در آستانه انحلال قرار گرفته است.

در ادامه این نامه، کارگران تصریح کرده‌اند: این معدن تنها نقطه عطف اقتصادی دو منطقه «فاراب» و «خورگام» در شهرستان رودبار گیلان بوده وزمانی بالغ بر ۳ هزارو ۵۰۰ کارگر در این معدن کار می‌کرده‌اند که این میزان در سال ۹۰ به حدود ۶۰۰ نفر کاهش یافت و بعد آن نیز تا به امروز رقم کارگران شاغل در این معدن به ۴۲۵ نفر تنزل یافته است.

به گفته کارگران معدن سنگ‌رود در این شرایط چنانچه به هر دلیلی فعالیت معدن متوقف شود، نه تنها تامین معاش تعداد قابل توجهی از خانواده‌های ساکن در این منطقه با مشکل مواجه خواهد شد بلکه آینده شغلی سرپرستان این خانواده‌ها در خصوص برخورداری از مزایای بازنشستگی نیز به چالش کشیده می‌شود.

آن‌ها با یادآوری اینکه طبق تصمیم اتخاذ شده از سوی مسئولان وزارت صنایع قراراست تا تاریخ ۳۱ خرداد ماه سال جاری به فعالیت این واحد معدنی برای همیشه خاتمه داده شود، در دنباله نامه خود افزودند: بیشتر کارگران باقیمانده برای بازنشستگی تنها باید از یک تا ۹ ماه دیگر در سمت کنونی حق بیمه بپردازند که درصورت توقف فعالیت معدن بازنشستگی‌همه آنها با مشکل روبرو خواهد شد.

در ادامه نامه ۴۲۵ کارگر معدن سنگرود آمده است: آنچه که از سوی کارفرمای این معدن به کارگران ابلاغ شده دلیل انحلال معدن اتمام ذخایر این معدن و غیر اقتصادی بودن آن ذکر می شود با این حال مسئولان می تواند با رویت مدارک ونقشه ها ی موجود ورگه های ذغالی که نشان دهنده ذخایره معدنی آن است به این باور برسند که این معدن همچنان می تواند به تولید خود برای سالیان دراز ادامه دهد.

این کارگران در ادامه نامه خود به وزیر کار با بیان اینکه انحلال غیر موجه این واحد معدنی سبب بیکاری آنها و سایر همکارانشان می شود اظهار داشتند: تکلیف نهایی کارگران البرز غربی که دارای سوابق بالایی هستند هنوز مشخص نیست و کارفرمای آن باید پیش از انحلال، شرایط بازنشسته شدن کارگرانی که در شرف بازنشسته شدن هستند را فراهم کند.

نویسندگان این نامه با تاکید بر اینکه کارگران این مجموعه بزرگ که از روستائیان زحمتکشان به حق جامعه هستند، افزوده‌اند: معدن زغال سنگ البرز تنها منبع در امدی واشتغال جوانان منطقه است که پیش از این دو واحد صنعتی در شهرستان رودبار که زمینه اشتغال آنان را فراهم کرده بود همانند آب معدنی داماش و سیمان لوشان تعطیل شده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز