خبرگزاری کار ایران

شهردار رشت تاکید کرد:

مردم انتظار بازسازی بقعه متبرکه خواهر امام رضا(ع) را دارند

asdasd
کد خبر : ۱۵۷۰۷۳

شهردار رشت در دیدار با مدیرکل اوقاف گیلان گفت: انتظار مردم بازسازی بقعه خواهر امام این شهر است.

ایلنا: شهردار رشت با مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان گیلان دیدار کرد و گفت؛ خدمات‌رسانی به امامزادگان و بقاع متبرکه بسیاربا ارزش است.
به گزارش ایلنا از رشت، محمدابراهیم خلیلی مسئولیت بزرگ این خدمت رسانی را به‌‌عهده خادمان مجموعه اوقاف دانست و بیان داشت: توجه و بازسازی بقعه متبرکه خواهر امام رضا(ع) رشت در اولویت اصلی قراردارد.
وی انتظار مردم را در زمینه بازسازی بقعه خواهر امام رضا(ع) این شهر بالادانست و گفت: برگزاری نشست‌های مستمر با حضور کارشناسان مرتبط در زمینه فضاسازی مطلوب و زیباسازی محیط بقاع متبرکه باید در دستور کار قرارگیرد.
وی بر ضرورت همکاری دو‌جانبه شهرداری و اوقاف تاکید کرد و افزود: این همکاری می‌تواند تداوم داشته و موجبات اثرات خیر در رشت باشد.

بقعه خواهر امام رشت منسوب است به «فاطمه اخری» دختر موسی کاظم و خواهر رضا.
این آرامگاه در گذشته معروف به «امامزاده لال شوی» بود و ظهیرالدین مرعشی در کتاب «تاریخ گیلان و دیلمستان» که در اواخر قرن ۹ هجری نوشته شده، از این بقعه با همین نام یاد کرده‌است. ظاهراً علت این نامگذاری مربوط به نحوه کشف این مزار بوده‌است.
سپس در دوره ناصری در سال ۱۲۸۲ ه. ق، ملا حسنعلی حسنی در ایام حکومت قاسم خان والی بنای بقعه بزرگی را در این مکان با صحن و ایوان و مسجد و سرداب آغاز کرد که پس از مرگ او به پایان رسید و تصویر آن در کتاب‌های جهانگردان و اروپایی‌ها به چاپ رسیده‌است.
حاجی ملا رفیع شریعتمدار(مجتهد و متمول تراز اول گیلان در عهد ناصری) در آخرین سال حیات خود یعنی در ۱۲۹۲ ه. ق برای این بقعه سردری ساخت که هنوز پابرجاست.
این بقعه در دوره قاجار محل بست نشینی مقصرین بوده و در دوره مشروطه محل تحصن و تظاهرات مردم به شمار می‌آمده‌است.


نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز