خبرگزاری کار ایران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان:

تمامی آثار ابتدا نقد و بررسی و سپس منتشر و پخش شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۱۱۹۷

مدیرکل اداره ارشاد گیلان با اشاره به اینکه امروز ادبیات پایداری به معنای واقعی نداریم و اسطوره سازی در بیان لازمه ادبیات پایداری است،گفت: تمامی آثار ابتدا باید نقد و بررسی و سپس منتشر و پخش شوند.

به گزارش ایلنا از رشت،فیروز فاضلی در جمع ناشران و نویسندگان فعال در حوزه دفاع مقدس با اشاره به اینکه ادامه راه پایداری به ویژه در حوزه تولید آثار ادبی باید به واقعیت‌ها توجه بیشتری شود، اظهار کرد: متأسفانه در حال حاضر ادبیاتی با عنوان ادبیات پایداری نداریم اما کتاب‌های پایداری و دفاع مقدس داریم.

وی با تأکید بر اسطوره سازی در حوزه فرهنگ پایداری، افزود: وجود اسطوره برای هر جامعه لازم و ضروری است زیرا اسطوره زمینه فرهنگ سازی و نهادینه شدن یک باور را فراهم می‌کنند.

مدیرکل ارشاد گیلان با اشاره به اینکه در حوزه ادبیات به ویژه ادبیات پایداری مخاطب شناسی اصلی ضروری است اما نویسنده در این بخش هم باید به گفتن و هم به چگونه گفتن توجه کند، گفت: نویسندگان ادبیات پایداری برای ماندگاری و جلب مخاطب باید چگونگی گفتن آنها متفاوت بوده و دارای سطح بندی باشد.

وی با بیان اینکه در این بخش باید برای نوجوان، جوان و انسان فرهیخته حرفی برای گفتن داشته باشیم، اضافه کرد: امروز شاهد تحریف‌هایی در حوزه فرهنگ پایداری هستیم که حتی در برخی بخش‌ها به اوج خود رسیده و حتی بیان واقعیت‌ها نیز نمی‌تواند القای این باورهای غلط را ترمیم و پاک کند.

فاضلی با تأکید بر اینکه باید تغییر افراد به واسطه فرهنگ پایداری در زمان دفاع مقدس برای جامعه به ویژه نسل جوان روایت شود، گفت: زمانی که موضوع همانند فرهنگ پایداری به گونه‌ای بیان می‌شود که برای آحاد جامعه قابل دسترسی و همزاد پنداری نیست دیگر نمی‌توان توقع داشت که از آن فرهنگ الگوسازی شود لذا نویسندگان ادبیات پایداری در بیان و گفتن توجه لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه مسئله اصلی انسان‌ها از ابتدای پیدایش تاکنون دو موضوع زبان و زیبایی است، اضافه کرد: نویسندگان نیز به این دو مؤلفه مجهز هستند حال باید دید آیا فعالان این بخش موفق شده اند عمل کنند.

فاضلی با اشاره به فعالیت ۲۶ نهاد فرهنگی در کشور، علت وجود برخی ناهماهنگی‌ها در این حوزه را موازی کاری دانست و ادامه داد: وجود این تعداد نهاد نشان دهنده اهمیت موضوع فرهنگ در جامعه است که همکاری و هماهنگی این نهادها در ارائه طرح و برنامه‌ها می‌تواند نتیجه و بازخورد خوبی به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه متأسفانه یکی از معضلات این حوزه این است که نهادهای فرهنگی به جای نقش آفرینی از دیگر دستگاه‌های فرهنگی مطالبه گر هستند، افزود: قطعاً وجود این تعداد نهاد فرهنگی باید قدرت عملکرد برای این دستگاه‌ها را افزایش دهد اما متأسفانه نبود هماهنگی بین این نهاد معضل جدی است.

مدیر کل ارشاد گیلان با اشاره به اینکه برای فرهنگ سازی باید هزینه کرد، اظهار کرد: تنها تعریف فرهنگ نمی‌تواند بیان کننده دغدغه فرهنگی یک دستگاه باشد بلکه باید میدانی وارد شد.

وی با بیان اینکه البته در حوزه ادبیات پایداری تنها نوشتن با موضوع پایداری و جنگ مهم نیست بلکه باید به نحوی درست گفتن موضوع نیز توجه شود، ادامه داد: در حوزه ادبیات پایداری ظرفیت و پتانسیل وجود دارد اما دستگاه‌هایی نیز به عنوان ناظر حضور داشته باشد.

وی با بیان اینکه متأسفانه ادبیات پایداری به معنای واقعی آن در حال حاضر نداریم، گفت: البته در حوزه شعر پایداری پیشرفت‌های خوبی داشته ایم و آثار خوبی سروده و منتشر شده است.

فاضلی با تأکید بر اینکه فرهنگ پایداری باید در ابتدا در خود نویسنده نهادینه شود، اظهار کرد: نسل خوبی داریم که توانایی ارتقای این حوزه را دارند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز