خبرگزاری کار ایران

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان:

سیمای شهر، مقوله‌ای دورمانده از چشم مدیران شهری است

asdasd
کد خبر : ۲۱۵۲۸۴

نامناسب بودن سیمای شهری، علاوه بر کاهش جاذبه برای حضور گردشگران، مطمئناً تأثیر منفی در سلامت روانی شهروندان نیز دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان گفت: سیمای شهر با وجود آنکه نخستین جلوه از شهر است که در ذهن و حافظه شهروندان و گردشگران و سرمایه گذاران باقی می‌ماند اما سال هاست که از چشم برنامه ریزان و مدیران شهری دور مانده و هنوز برنامه جامعی برای آن وجود ندارد.

به گزارش ایلنا از گرگان، علی بخش رستمی گفت: نامناسب بودن سیمای شهری، علاوه بر کاهش جاذبه برای حضور گردشگران، مطمئناً تأثیر منفی در سلامت روانی شهروندان نیز دارد.

وی با تاکید بر اینکه سیما و منظر شهری مقوله‌ای است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، ادامه داد: این مساله به نحوی است که هر روز در گذر از معابر شهر و با نگاهی به اطراف می‌توان وضعیت پریشان سیمای شهری را مشاهده کرد.

رستمی افزود: ناهماهنگی بین ابعاد و ارتفاع ساختمان‌ها، استفاده از الگوهای طراحی، مصالح و رنگ معابر متفاوت و ناهمگون در عناصر دخیل در سیمای شهر، نماهای ساختمان‌های مغشوش و ناهمخوان با یکدیگر، از جمله مصادیق این موضوع هستند که چهره‌ای نازیبا به شهر بخشیده‌اند.

به گفته وی، همین طور مسائلی چون پایین بودن سرانه سطوح و فضای سبز و مشکلات مربوط به مبلمان شهری و غیره از مسایلی است که این ناهمخوانی‌ها را ایجاد و تشدید کرده که در جای خود قابل طرح و بررسی هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان با اشاره به اینکه سیما و منظر شهری بخش‌هایی از فضاهای عمومی قابل دید شهری شامل فضای سبز، فضاهای شهری، مبلمان شهری، تابلو‌ها و تبلیغات شهری و محیطی و نمای ساختمان‌هاست، گفت: متأسفانه نابسامانی سیما و مناظر شهری در گرگان مسئله‌ای کاملاً ملموس است و می‌توان گفت نماهای التقاطی وارد شده به شهر، با هویت اصیل تاریخی گرگان متناقض است.

رستمی خاطرنشان کرد: در باب اهمیت ارتقای منظر شهری‌‌ همان بس که به اعتقاد تمامی صاحب نظران، منظرسازی می‌تواند در ایجاد شهرهای سالم و حرکت به‌سوی توسعه پایدار مفید واقع شود.

به اعتقاد رستمی، اصول پایداری بر پاکیزگی در شهر‌ها و توجه به تنوع زیستی و محیط زیست تأکید می‌کنند و منظرسازی و بهبود سیمای شهری می‌تواند تا حدود زیادی پاسخگوی این نیاز باشد.

این مقام مسوول در گلستان تصریح کرد: اهمیت این موضوع در حدی است که اداره کل راه و شهرسازی گلستان را بر آن داشت تا بعنوان متولی بخشی از این اقدام و به منظور شناساندن اهمیت توجه به مسائل سیما و منظر شهری به شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسی به عنوان دستگاه‌های متولی امر ساخت و ساز و همچنین جامعه دانشگاهی با عنایت به تعلیم رشته معماری و پرورش معماران در دانشگاه‌های استان، سمینار ملی» سیمای مطلوب شهری، هویت دیروز، نیاز امروز، حقوق فردای شهروندان «را در استان برگزار کند.

به گفته وی، همچنین، بررسی رویکردهای نوین در ارتقای سیما و منظر شهر‌ها یکی دیگر از اهداف مهم برگزاری این سمینار ملی است که ۸ صبح روز چهارشنبه، ۳۰ مهرماه جاری، در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار می‌شود.

رستمی اضافه کرد: در این سمینار یک روزه و به دلیل اهمیت موضوع از دکتر حناچی(معاون محترم وزیر و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری)، دکتر ایزدی(معاون محترم وزیر راه و شهرسازی و رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران) و مسوولان ارشد استان برای ایراد سخن دعوت به عمل آمده است.

وی در پایان از علاقمندان برای شرکت در این سمینار دعوت به عمل آورد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز