خبرگزاری کار ایران

جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین امروزدر گرگان آغاز می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۱۱۸۲۸

این جشنواره پس از هفت دوره برگزاری موفق، امسال نیز در هشتمین دوره برگزاری، دوستداران فرهنگ و هنر اقوام ایرانی را گرد هم می‌آورد.

هشتمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین با حضور سفرا و میهمانان خارجی، از امروز در گرگان آغاز به کار خواهد کرد.

به گزارش ایلنا از گرگان این جشنواره پس از هفت دوره برگزاری موفق، امسال نیز در هشتمین دوره برگزاری، دوستداران فرهنگ و هنر اقوام ایرانی را گرد هم می‌آورد.

مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین ضمن این که به روند توسعه استان کمک شایانی می کند، رخداد ارزشمند فرهنگی است که همه ساله بازتاب بسیار مثبت و چشمگیری در کشور دارد و با حضور میهمانان خارجی نیز ارزش این جشنواره بر جهانیان هویدا شده است.

وی خاطرنشان کرد: در استان گلستان، اقوام مختلف نظیر فارس، ترک، ترکمن، سیستانی، بلوچ، قزاق، زندگی می کنند. اما با وجود تنوع قومیتی، زبانی و مذهبی در استان، مردم این خطه با صلح و صفا به زندگی خود ادامه می دهند و نقطه اشتراک آن ها دین اسلام و فرهنگ ایرانی بوده و حلقه اتصال بین آن ها زبان فارسی و منافع جمعی و مشترک شان در بهره وری از این سرزمین حاصلخیز است.

زبان های رایج در گلستان فارسی، ترکمنی، مازندرانی و سیستانی است.

عباسی ادامه داد: اداره کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان همواره تلاش نموده توانمندی های گردشگری و اکوتوریستی استان را شناسایی کرده و این توانمندی ها را به اقشار و لایه های مختلف استان، کشور و علاقه مندان خارجی معرفی کند.

وی اضافه کرد: بر همین مبنا این استان، به جز آن که به لحاظ طبیعی گلستان نامیده می شود از جهت حضور اقوام مختلف نیز ' گلستان ' به شمار می رود. بدین جهت، برگزاری هفت دوره موفق جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین در این استان بیش از همه مدیون همین زندگی مسالمت آمیز و وحدت بخش است که برآمده از آموزه های قرآن کریم و دین مبین اسلام بوده و می تواند به عنوان نمونه عینی و پایلوت مورد توجه جهان اسلام قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در همین راستا جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین برای نخستین بار در سال ۱۳۸۴ برگزار و از آن پس در تقویم مناسبت های سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به نام این استان ثبت و درج شد و در هفتمین دوره برگزاری، از ثبت ملی جشنواره رونمایی شد.

عباسی در ادامه خاطرنشان کرد: این جشنواره در فهرست رویدادهای سازمان گردشگری جهانی(unwto) نیز به ثبت رسیده و در لیست برنامه های جهانی گردشگری در درگاه اینترنتی این سازمان عنوان شده است.

وی همچنین گفت: وجود انبوه جاذبه های اکوتوریسم(که استان را به گنجینه اکوتوریسم ایران مشهور کرده است) یادمان هایی چون گنبدقابوس که به ثبت جهانی رسیده و خرابه های شهر تاریخی ' جرجان ' و ' تمیشه ' و صدها اثر ارزشمند دیگر در استان گواهی از این مدعاست به همین منظور، نگهداری و صیانت از این آثار گرانبها که پیشینه تاریخی بیش از هفت هزار ساله استان را نمایان می نماید به ویژه ' میراثقومی ' گلستان و ایران عزیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

عباسی در ادامه گفت: جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین یک موقعیت ترویجی است که در آن همه ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مورد بررسی قرار می گیرد تا ضمن معرفی فرهنگ های قومی و منطقه ای، به ویژگی های خاص مناطق نیز توجه گردد.

وی افزود: هشتمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین در محورهای نمایشگاه صنایع دستی، نمایشگاه جاذبه های گردشگری و روستاهای هدف گردشگری، مراسم آیینی و موسیقی اقوام، معرفی و نمایش آداب و سنن و شیوه های زندگی اقوام و نمایشگاه سوغات استان ها و برنامه تورگردانی برگزار می شود.

وی در مقایسه هشتمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین با دوره پیشین افزود: کشورهای خارجی حاضر در هشتمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین در بخش صنایع دستی از دو کشور به ۱۲ کشور افزایش یافته و برگزاری غرفه های صنایع دستی در قالب تولید زنده(ورک شاپ) و دعوت از هنرمندانی که محصولاتشان موفق به دریافت مهر اصالت است را از برنامه های این جشنواره عنوان کرد.

عباسی خاطرنشان کرد: افزایش تنوع گروه های موسیقی و آیینی از ۱۹ گروه به ۲۷ گروه در دوره هشتم و افزایش تعداد غرفه های سوغات و غذاهای سنتی نیز از ۲۰ غرفه به ۳۰ غرفه از دیگر تفاوت های این جشنواره با دوره های قبل است.

وی همچنین به دعوت از ۱۵ روستای هدف گردشگری برای معرفی آداب و رسوم و سنن روستا و دعوت از کشور آلمان و عراق در حوزه مدیران گردشگری اشاره کرد و ادامه داد: از هنرمندان صنایع دستی ۳۰ استان در قالب ۸۰ غرفه صنایع دستی و ۴۵ غرفه صنایع دستی هنرمندان استان گلستان دعوت به عمل آمده و حضور ۱۱ کشور در قالب ۱۵ غرفه صنایع دستی هنرمندان خارجی اعم از ژاپن، غنا، کوبا، سیرالئون، قزاقستان، ارمنستان، عراق، مصر، لبنان، اقلیم کردستان عراق(سلیمانیه اردبیل)، افغانستان، آلمان(معرفی جاذبه های آلمان) نیز در این جشنواره مشخص شده است.

عباسی به اجرای ۲۷ گروه موسیقی و آیینی از سراسر کشور در این جشنواره اشاره داشت و افزود: برپایی ۱۳ دستگاه سیاه چادر و آلاچیق اقوام، برپایی ۱۰ غرفه سوغات گرگان، قم، کرمانشاه، تبریز، یزد، ارومیه، همدان، شیراز، اردبیل، کاشان، ۱۰ غرفه آش محلی و ۱۵ غرفه جوامع گردشگری استان ها نیز در این جشنواره نهایی شده است.

وی تصریح کرد: در مجموع ۱۶۵ غرفه فضای بسته نمایشگاهی و ۲۰ غرفه در فضای باز اجرا می شود.

عباسی همچنین به حضور ۲۰ کشور در قالب ۴۰ سفیر، کاردار و میهمان خارجی شامل فرانسه، اتریش، کرواسی، برزیل، اسپانیا، اندونزی و…اشاره کرد و از حضور کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی منطقه(اکو) شامل افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، قزاقستان و جمهوری آذربایجان یاد کرد و در پایان بر اطلاع رسانی گسترده شبکه های استانی، سراسری و ملی در این جشنواره تاکید نمود.

وی نقش صدا و سیما را در پوشش برنامه های این جشنواره و معرفی هر چه بهتر استان گلستان به عنوان مقصد گردشگری مؤثر دانست و گفت: در این دوره از جشنواره نیز هفت گروه از شبکه های خبری بین المللی شامل(شبکه خبری تی ار تی ترکیه، شبکه خبری دو آموزش ایران، شبکه خبری المنار لبنان، شبکه خبری ان بی سی آمریکا، شبکه خبری جهانی جام جم، خبرنگار المیادین لبنان و خبرگزاری جوان) حضور خواهند داشت.

هشتمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین ساعت ۴ بعد از ظهر ۱۶ مهر در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان گلستان آغاز به کار خواهد کرد و تا ۱۹ مهر ادامه می یابد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز