خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز ملی شبکه لرزه نگاری باند پهن کشور:

اراده‎ جدی برای توسعه شبکه لرزه نگاری در کشور وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۲۹۱

طی این سال‎ها برای توسعه این ایستگاه‎ها در تمامی رده‎ها از وزیر گرفته تا مدیران دستگا‎ه‎های اجرایی کشور مذاکره کردم، اما آن اراده‎ای که توام با حس این دغدغه باشد، به شکل جدی ایجاد نشده است.

ایلنا: رئیس مرکز ملی شبکه لرزه نگاری باند پهن کشور گفت: به‎رغم تلاش‎های انجام گرفته، هنوز اراده جدی برای توسعه شبکه‎های لرزه‎نگری در کشور وجود ندارد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل مدیریت بحران استان گلستان، انوشیروان انصاری در جلسه کارگروه زلزله مدیریت بحران استان گلستان اظهار داشت: طی این سال‎‌ها برای توسعه این ایستگاه‎‌ها در تمامی رده‎‌ها از وزیر گرفته تا مدیران دستگا‎ه‎های اجرایی کشور مذاکره کردم، اما آن اراده‎ای که توام با حس این دغدغه باشد، به شکل جدی ایجاد نشده است.

انصاری با تاکید بر لزوم وجود شبکه لرزه‎نگاری باند پهن در کشور اضافه کرد: دریافت باند وسیع فرکانسی امواج زمین و امکان تشخیص فازهای مختلف لرزه‎ای از مهم‌ترین کارکرد این ایستگاه‎های تخصصی است.

وی تصریح کرد: هم اکنون در ایران تنها ۲۶ ایستگاه لرزه‎نگاری باند پهن وجود دارد که این تعداد حداقل باید به تعداد ۱۰۰ ایستگاه افزایش یابد.

به گفته استادیار زلزله‌شناسی مهندسی پژوهشکده زلزله‌شناسی این تعداد ایستگاه در مقایسه با کشورهایی چون عربستان و ترکیه اصلا قابل قیاس نیست.

انصاری متذکر شد: کشور عربستان به رغم زلزله‎خیزی محدود هم اکنون دارای ۶۰۳ ایستگاه لرزه‎نگاری است و ترکیه نیز به رغم آنکه مساحتش تنها ۳۵ درصد خاک ایران است، دارای ۳۰۰ ایستگاه لرزه‎نگاری است.

وی با اشاره به وجود ایستگاه‎های لرزه‎نگاری مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران در کشور ادامه داد: ۱۰۰ ایستگاه لرزه‎نگاری توسط این مرکز ایجاد شده اما کارکرد این مراکز برای مدت زمانی کوتاه‎مدت و می‌ان‎مدت تعریف شده است.

انصاری با تاکید بر تفاوت ماهیتی این ایستگاه‎‌ها با ایستگاه‎های باند پهن شبکه لرزه‎نگاری افزود: داده‎های باند پهن ارزشمند‌ترین داده‎های مورد نیاز برای انجام تحقیقات مختلف به ویژه در درازمدت است.

وی خاطرنشان کرد: به رغم آنکه درشمارگان ۱۰ زلزله بر‌تر دنیا نامی از ایران نیست، اما متاسفانه در لیست مرگ‎بار‌ترین زلزله‎‌ها نام کشورمان درج شده است.

این مقام کشوری اضافه کرد: متاسفانه زلزله‎های دارای تلفات بالای انسانی در ایران، بالا‌تر از هفت ریش‌تر نبوده است، و تنها با یک زلزله۶/۶ ریشتری در بم ۳۲ هزار و ۵۰۰ نفر از هموطنانمان جان سپردند.

انصاری تاکید کرد: این موضوع بسیار دردناک است و باید به آن حساس بود و باید به این سوال پاسخ داد که در این ده سال پس از فاجعه بم چه کرده‎ایم.

وی با تاکید بر این موضوع که بهترین راهکار برای پیشگیری در موضوع زلزله پرداختن به امور زیربنایی و زیرساختی در این عرصه است، ادامه داد: بهترین راهکار در این عرصه توسعه و ساخت شبکه‎های زلزله‎نگاری باند پهن در سطح کشور است.

انصاری یادآور شد: مهم‌ترین وظیفه اساسنامه‎ای مرکز ملی شبکه لرزه‎نگاری، ایجاد و توسعه ایستگاه‎های لرزه‎نگاری باند پهن است اما این موضوع بدون همکاری و اعتقاد مسئولان محقق نمی‌‎شود.

رئیس مرکز ملی شبکه لرزه نگاری باند پهن کشور ادامه داد: داده‎های باند پهن امکان انجام محدوده وسیعی از تحقیقات پایه‌ای، کاربردی و توسعه‎ای را در عرصه زلزله‌شناسی، زلزله‌شناسی مهندسی، مهندسی زلزله، پیش‎بینی زلزله و مدیریت بحران فراهم می‌آورد.

انصاری ابراز امیدواری کرد: با توسعه ایستگاه‎های لرزه‎نگاری در ایران بتوان بیش از گذشته در مسیر ایمن‎سازی کشور، از تبعات منفی زلزله کاست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز