خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

کاهش مقرری‌بگیران بیمه بیکاری نشانه چیست

asdasd
کد خبر : ۲۲۱۵۰۹

«برخی کارشناسان بازار کار می‌گویند کاهش ۱۱درصدی تعداد مشمولان بیمهٔ بیکاری می‌تواند نشان از اعمال سیاست‌های خاصی از سوی تامین اجتماعی برای جبران کسری بودجهٔ این سازمان داشته باشد.»

کاهش مقرری بگیران بیمهٔ بیکاری در چند استان کشور باعثشد یک بار دیگر بحثساز و کار و شرایط لغو بیمهٔ بیکاری از جانب دولت مطرح شود. هفتهٔ گذشته مدیر کل تامین اجتماعی البرز از کاهش ۱۱ درصدی مقرری بگیران بیمهٔ بیکاری در این استان خبر داده بود. این مقام دولتی گفته بود سیاست‌های دولت یازدهم در کاهش تورم و رکود اقتصادی در تقلیل تعداد مقرری بگیران بیمهٔ بیکاری موثر است، این در حالیست که بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در استان البرز از ۱۱ درصد در تابستان ۹۲ به ۱۲/۷دهم درصد در تابستان ۹۳ افزایش داشته و نرخ مشارکت اقتصادی در این استان در همین بازهٔ زمانی با کاهش دو درصدی مواجه بوده است. برخی کارشناسان بازار کار می‌گویند کاهش ۱۱درصدی تعداد مشمولان بیمهٔ بیکاری می‌تواند نشان از اعمال سیاست‌های خاصی از سوی تامین اجتماعی برای جبران کسری بودجهٔ این سازمان داشته باشد. در حال حاضر و به اذعان مسولین دولتی، دولت بزرگ‌ترین بدهکار تامین اجتماعی ست و تخمین زده می‌شود در پایان امسال رقم کل بدهی دولت به این سازمان به ۹۰ هزار میلیارد تومان برسد.

بازرسی‌های ویژه دلیل لغو بیمه بیکاری است

مرتضی سلامی مدیر کل تامین اجتماعی استان البرز در پاسخ به این سوال که دلیل کاهش مقرری بگیران بیمهٔ بیکاری چه بوده است به ایلنا گفت: در شش ماههٔ اول امسال حدود ۱۵۰۰ نفر از کسانی که بیمهٔ بیکاری می‌گرفتند شناسایی شدند که از این تعداد عده‌ای به دلیل اشتغال مجدد از شمول بیمه خارج شدند و عده‌ای دیگر با انجام بازرسی‌های ویژه بیمهٔ بیکاریشان لغو شد.
وی همچنین در توضیح ساز و کار بازرسی‌های ویژه تامین اجتماعی از افراد تحت پوشش بیمهٔ بیکاری گفت: این بازرسی‌ها در واقع به صورت مشترک توسط تامین اجتماعی و اداره کار صورت می‌گیرد و طی آن با مراجعه به محل سکونت فرد بیمه شده شرایط اشتغال او مورد بررسی قرار می‌گیرد. در صورتیکه فرد اشتغال پنهان داشته باشد و این امر به بیمه اعلام نشده باشد، فرد بیمه شده از شمول بیمه خارج شده و بیمه بیکاری لغو می‌شود.

سلامی در پاسخ به این سوال که تامین اجتماعی چگونه صحت ادعای افراد را در خصوص اشتغال فرد بیمه شده بررسی می‌کند گفت: این اقدام به دلیل محدویتهای منابع و مشکلات صندوق بیمه بیکاری و بر اساس ماده ۸ قانون بیمه بیکاری در مورد افرادی صورت گرفت که به صورت همزمان از مقرری بیمه بیکاری استفاده کرده و اشتغال پنهان آنان محرز شده یا مجدداً حسب طرحهای اشتغال مجدد اعم از خوداشتغالی یا از طریق بخش کارفرمایی مشغول به کار شده بودند.
وی گفت: «مبنای ما برای لغو بیمه حرف و ادعا نیست. بازرسان ما با مراجعه به محل کار فرد و اطلاع از شرایط کار او اقدام به لغو بیمهٔ بیکاری می‌کنند.»

برخی از فعالین کارگری در این باره می‌گویند واقعیت این است که بیمهٔ بیکاری کفاف مخارج زندگی را نمی‌دهد، کارگری که کارش را از دست می‌دهد و تحت پوشش بیمهٔ بیکاری ست ممکن است مجبور شود برای امرار معاش جذب مشاغل کاذب شود که عملا مطالبات حقوقی او مثل بیمه و سنوات را تامین نمی‌کند، در اینصورت اگر رای بازرسی تامین اجتماعی مبنی بر اشتغال مجدد فرد بیمه شده باشد و بیمهٔ بیکاری او لغو شود به نوعی در حق این فرد اجحاف شده است.

یکی از فعالین کارگری در اینباره به ایلنا گفت: بازرس تامین اجتماعی تنها در صورتی می‌تواند رای به الغاء بیمهٔ بیکاری دهد که دولت برای کارگر شغلی ایجاد کند و کارفرما مطابق قانون برای او حق بیمه رد کند. تنها در اینصورت است که بیمهٔ بیکاری ملغی می‌شود.

شرایط لغو قرارداد

بر اساس ماده دو قانون بیمهٔ بیکاری مصوب ۱۳۶۹، بیکار از نظر قانون بیمه شده‌ای است که بدون میل و اراده بیکار شده و آماده کار باشد. بیمه شدگانی که به علت تغییرات ساختار اقتصادی و یا در برخی موارد به علت وقوع حوادثقهریه از کار بی‌کار شده‌اند با معرفی واحد کار و امور اجتماعی واحد مربوطه تحت پوشش بیمهٔ بیکاری قرار می‌گیرند. بیمه بیکاری به عنوان یکی از حمایت‌های تامین اجتماعی است و سازمان تامین اجتماعی مکلف است با دریافت حق بیمه مقرر، به بیمه شدگانی که طبق مقررات این قانون بیکار می‌شوند مقرری بیمه بیکاری پرداخت نماید.

شرایط لغو بیمهٔ بیکاری در ماده ۸ این قانون مشخص شده است. بر این اساس، تنها زمانی که بیمه شده مجددا شاغل شود و یا بیمه شده بیکار بدون عذر موجه از شرکت در دوره‌های کارآموزی یا سوادآموزی خودداری نماید از شمول بیمهٔ بیکاری خارج می‌شود. همچنین در مواردی که بیمه شده بیکار از قبول شغل تخصصی خود و یا شغل مشابه پیشنهادی خودداری ورزد و یا
به نحوی از انحاء با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی به کار مربوطه اعاده گردد، بیمهٔ بیکاری توسط تامین اجتماعی لغو می‌گردد. مدت زمان استحقاقی بیمه شده برای دریافت مقرری بیکاری خاتمه یابد. مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری به بیمه شدگان واجد شرایط، به سابقه پرداخت حق بیمه از سوی آنان بستگی دارد و در هر حال مدت آن از ۳۶ ماه برای بیمه شدگان مجرد و ۵۰ ماه برای بیمه شدگان متأهل و متکفل بیشتر نیست.

اشتغال مجدد نیاز به بازتعریف دارد

یک کار‌شناس تامین اجتماعی در ارتباط با نوع تعریف تامین اجتماعی از افراد شاغل به ایلنا گفت: افرادی که بیمهٔ بیکاریشان لغو می‌شود در صورتیکه به رای تامین اجتماعی اعتراض داشته باشند می‌توانند اعتراض خود را به اداره کار ابلاغ کنند. ضمن اینکه ادارهٔ کار هم به تمام قطعی‌هایی که تامین اجتماعی اعلام می‌کند پاسخ مثبت نمی‌دهد. افرادی که مشمول بیمهٔ بیکاری می‌شوند ماهیانه سه درصد حق بیمه می‌پردازندٰ، اگر تعداد این افراد افزایش قابل توجهی داشته باشد، برای اینکه این هزینه به شکل درستی پرداخت شود تامین اجتماعی ناگزیر است منابع ارائهٔ خدمات خود را مدیریت کند. تامین اجتماعی خود را موظف می‌داند تا زمانی که فرد بیکار است، تحت پوشش بیمهٔ بیکاری از او حمایت کند.

در ادبیات اخلاق کار این حرف درست است اما قانون تعریف دیگری دارد. در قانون آمده است در صورت اشتغال مجدد بیمهٔ بیکاری لغو می‌شود، باید توجه کنیم که تعیین کنندهٔ اشتغال تامین اجتماعی نیست. اشتغال از نظر قوانین جاری تعریف خاص خود را دارد. اما اینکه اشتغال مجدد چه تعریفی از سوی تامین اجتماعی دارد باید در حیطهٔ ادبیات کار بررسی شود. قانون گذار در تعریف اشتغال مبنا را بر معیشت نگذاشته و مبنای تعریف اشتغال صرفا اختصاص مدت زمانی ولو یک ساعت در هفته برای کار کردن است. به نظر می‌رسد در صورت ابهام در این امر وزارت کار باید به عنوان متولی روابط کار نسبت به ارائهٔ تعریف درستی از ان اقدامات لازم را انجام دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز