خبرگزاری کار ایران

واکنش دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد به تغییر رنگ برخی از مرغ های کُشتار روز

asdasd
کد خبر : ۹۶۳۶۵۲

روابط عمومی دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد با صدور اطلاعیه ای، آلودگی گوشت مرغ و سبز شدن عضله سینه مرغ و ربط دادن این قضیه به استفاده از هورمون در پرورش مرغ گوشتی را رد کرد.

به گزارش ایلنا از یاسوج،" فرشاد حیدری" مدیر روابط عمومی و اطلاع رسانی دامپزشکی کهگیلویه بویراحمد  گفت: مصرف کنندگان توجه داشته باشند که سبز شدن عضلات سینه مرغ تنها یک سندرم ناشی از عدم خون رسانی کامل به عضله عمقی سینه است و این امر به دلیل تراکم در سالن های پرورش مرغ گوشتی یا نگهداری در شرایط نامناسب اتفاق می افتد که متاسفانه در ظاهر مرغ قابل مشاهده و تشخیص نیست.

وی افزود: کمبود اکسیژن در سالن های پرورش نیز از جمله عواملی است که در این عارضه تاثیرگذار است، اصولاً عضله سبز عارضه ای است که بیشتر به دلیل کمبود اکسیژن در بافت های بدن مرغ اتفاق می افتد بخصوص عضله سینه که به دلیل بال زدن های مکرر پرنده ممکن است ، اکسیژن کافی به آن نرسد.

حیدری گفت: این موضوع هیچگونه ارتباطی به عفونت ها و بیماری های میکروبی و تزریق هورمون ندارد و برخلاف اظهارات کذب منتشر شده در فضای مجازی  که سبز شدن عضله سینه مرغ به تزریق هورمون نسبت داده شده، باید توجه داشت که مصرف هورمون، غیرمنطقی و غیرعلمی است.

وی افزود: در مصرف خوراکی هورمون به دلیل پروتئینی بودن آن توسط اسید های گوارشی مرغ تجزیه و از بین می رود و در صورت استفاده از روش تزریقی می بایست به تک تک طیور یک مرغداری تزریق انفرادی صورت گیرد که این امر هم بسیار زمانبر، استرس زا و غیرمنطقی است و از لحاظ اقتصادی هم مقرون به صرفه نیست.

مدیر روابط عمومی و اطلاع رسانی دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نظارت بهداشتی مستمر کارشناسان ناظر بهداشتی دامپزشکی در کشتارگاه های صنعتی مرغ بر روند کشتار، افزود: این عارضه در ظاهر مرغ قابل تشخیص نیست و فقط در هنگام باز شدن سینه قابل رویت است.

حیدری  توصیه کرد: در صورت مشاهده این عارضه در مرغ اگر گوشت بوی نامطبوعی نداشته باشد می توانند قسمت تغییر رنگ داده شده را جداسازی و بقیه را مصرف کنند، چرا که عضله سبز هیچ گونه خطری برای سلامت ندارد.

وی گفت: مصرف کنندگان می توانند با اطمینان خاطر و بدون دغدغه فرآورده های خام پروتئینی مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند و در صورت داشتن هرگونه سئوال، انتقاد و یا پیشنهاد با سامانه تلفنی 1512 اداره کل دامپزشکی استان تماس حاصل کنند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز